момиченце мие купа на мивка в кухня

Монтесори игри (3-4 г.) – забавни и полезни по метода Монтесори

Категория:Умения

/

Време за четене:5 мин.

Сподели:

В първа част на материала ви представихме принципите за подготовка на Монтесори игри вкъщи, както и конкретни идеи за занимания у дома за деца на възраст до 2 години. Във втората част ще ви споделим още идеи за игри и дейности по Монтесори за деца на над 3-годишна възраст.

Идеи за игри за 3-годишни

Децата на 3 г. продължават да искат да се включват в ежедневието “на възрастните” и да развиват двигателните си умения. Във всяка дейност разпределяйте задачите така, че детето да вижда вашия пример и да чувства, че дейността е споделена. Част от подходящите активности, в които да включите детето си, у дома са:

  • приготвяне на масата за хранене – чрез тази полезна дейност детето се учи да борави с чинии, чаши, прибори, салфетки, което подкрепя развиването на неговата самостоятелност и грижата за средата, околните и себе си;
  • пресипване с лъжица в чаша (на брашно, ориз, боб, леща) – на тази възраст детето упражнява фината си моторика и захвата, поради което може да се тренира да пресипва с лъжица;
  • сдвояване на чорапи по чифтове – това е както практическа задача от ежедневието, така и развиваща уменията за внимание, памет, съответствие по двойки;
  • използване на щипки за пране или по-малки за закачане на снимки/ картички – още едно практическо упражнение за захват и сила на ръката;
  • сипване на храна на домашните любимци – децата обичат да се грижат за животни и по този приятен за тях начин се учат на отговорност, разбира се, с ваша помощ;

Още идеи за занимания по Монтесори вкъщи:

  • смесване на цветовете и получаване на нови цветове с бои за рисуване – децата имат силен интерес към цветовете и дейностите за смесване са много интригуващи. Детето може да смесва по два цвята (не повече, за да не стане мацаница) от бои за пръсти или предварително да смесите боя с вода и детето да добавя цветовете с пипета върху тампончета;
  • низане на паста или на нарязани части от сламка на канап или друга подходяща връзка – при тази дейност децата виждат продукта, който са направили, и отново упражняват фината си моторика и координацията между очите и ръцете;
  • пъзели с около 20 части – с увеличаване на възрастта можете да предложите пъзели с повече части, но отново е подходящо частите да са с дръжки;
  • закопчаване и откопчаване на големи копчета – може да се упражнява на ваша жилетка;
  • използване на ножица – бихте могли да отпечатвате изображения според сезона или конкретен празник, които детето на три години да оцветява и изрязва и създава колаж/картичка;
  • “Вулкан” – в подходящ съд-”вулкан” (може да се направи и вулкан от глина) се поставя 1-2 ч. л. сода бикарбонат; в друг има оцет, който детето сипва при содата с помощта на пипета и “вулканът” изригва; за допълнителен ефект содата може да се оцвети с хранителна боя или да се добави червен пипер.

вулкан от сода и оцет

В тази възраст децата имат интерес към дейности, чрез които упражняват фината моторика и координацията око-ръка – всичко, свързано с преливане, пресипване, нанизване, отваряне и затваряне, е интригуващо и много полезно за тригодишните. Поощрявайте използването на пипета, щипка, лъжица, ножица, чрез които децата развиват ловкостта и силата на ръцете си.

Идеи за игри за 4-годишни

Децата на 4 г. вече по-осъзнато се чувстват членове на семейството и на средата, в която са, и имат желание да покажат, че могат да участват и да се грижат за нея. Продължавайте да ги включвате в ежедневните задачи у дома, но нека отново дейностите са споделени, така че детето да не се чувства претоварено. Целта е то да развие приятно чувство за способност и увереност. Примери за подходящи активности са:

  • самостоятелно оправяне на леглото след ставане – детето развива навик да следи за изпълнението на определени задачи на ежедневна база;
  • помагане при сгъване на чисти дрехи и прибиране на собствените в съответното чекмедже/рафт на гардероб – с тези дейности обогатяваме набора от умения, които детето упражнява, и подкрепяме развиването на самостоятелост;
  • прибиране на чисти прибори от миялната машина – може да е с ваша помощ, ако детето не стига до чекмеджето за прибори;
  • измерване на продуктите и смесване при готвене – за децата е интересно да претеглят продукти и това им помага да се учат да следват рецепта и точни инструкции, както и да работят с количества и числа;
  • миене на ръце със сапун и попиване – на този етап вече можете да оставяте детето само да си мие ръцете, след като сте се уверили, че знае всяка стъпка от дейността;
  • измиване на малки съдове на мивката – използвайте подвижно стъпало, ако мивката е твърде висока;
  • почистване с ръчна прахосмукачка – това може да е самостоятелна задача за детето, когато е направило трохи или когато има желание да помогне в почистването;
  • помощ при пазаруване и разпределяне на покупките вкъщи – тези дейности тренират вниманието и паметта на децата;

Още идеи за занимания по Монтесори вкъщи:

  • почистване с четка и измиване на играчки (подходящи за миене) – подгответе леген с вода, малко количество веро, четка или гъба за съдове, попивателна кърпа и място за чистите сухи играчки. Детето сапунисва играчката, почиства с четката или гъбата, изплаква във водата, попива с кърпата и поставя измитата играчка на приготвеното за това място (кошница/ кутия);
  • изработване на картички – с ваша помощ и под вашия надзор детето може да се учи да използва перфоратор, ножица, тиксо, лепило, телбод за своите творчески проекти, и по-конкретно за направата на картички;
  • писане на букви и цифри в сетивен материал – детето може да пише с пръст или с четка (в зависимост от материала) в пяна за бръснене/дребни цветни камъчета/грис/пясък;
  • броене на предмети у дома – поставяме листчета, на които сме написали цифрите в редица на земята или на маса, а детето на четири години поставя съответния брой един и същи вид/цвят/размер предмети под всяка карта;
  • игра “Потъва или плава?” – купичка с вода и кърпа/табла, върху която детето поставя предмети в две колони. Едната е с обектите, които потъват във водата, а другата е с тези, които остават на повърхността;
  • игра “Виждам, виждам” – избирате един предмет в стаята, който се вижда лесно, и го описвате с “Виждам, виждам…нещо, започващо с буквата “т”/нещо синьо/нещо грапаво”, детето трябва да отгатне какъв е предметът;

дете мие чинии

Четиригодишните деца обикновено се вълнуват и имат желание да участват в домакинските дейности и да имат отговорности – да поливат цветята или да сипват храна на домашните любимци. Можем да използваме този период, за да им покажем и да им позволим да ни помагат, както и да изпълняват самостоятелно задачи, които са по силите им, като да си измият ръцете или да си оправят леглото. Други дейности, които изискват повече умения или време, може да изпълнявате заедно с тях, като си разпределяте задачите: “Хайде да почистим заедно! Аз ще почистя пода, а ти – масата.”

Използвайте наличното у дома

За създаването на дидактични игри за мъниците вкъщи, следвайки принципите на Мария Монтесори, използвайте въображението си и всякакви подръчни материали, които имате или ви попадат. За децата е много интересно да играят именно с това, което е част от реалния, ежедневен живот – опаковка от бонбони или от мокри кърпички, щипки за пране, пластмасови кутии от храна. Всяко едно нещо, което е безопасно за игра под вашия надзор, и за което ви хрумне занимание, може да се превърне в интригуващ материал по метода Монтесори.

logo-image

Последвайте ни: