
Зимни Монтесори занимания за деца от 3 до 4 години
Категория:Умения
/
Време за четене:5 мин.
Сподели:
“Интересните промени през зимния сезон предоставят множество възможности за учене и развитие, особено за подрастващите малчугани.”
Зимният сезон за много хора не е никак любим особено когато времето не е много подходящо за дълго стоене навън. Когато си родител на деца, които имат нужда от забавления, зимният сезон може да ви се струва още по-труден. Какво да правим с децата през това студено време? Тук сме, за да ви дадем няколко идеи за занимания на вашите малчугани на 3 и 4 години.
Зимни Монтесори занимания за деца на 3 години
Около третата година в децата често виждаме развитие на грубата и фината моторика, както и в езиковите умения. Следните занимания имат за цел да стимулират развитието им и обогатят знанието на малчугана за заобикалящият го свят.
- Правене на снежен човек: Правенето на снежен човек е страхотно занимание за общата моториката на детето, тъй като мъникът упражнява всякакви груби движения при сформирането на отделните елементи.
Това забавление може да отвори врата към други теми, например за частите на тялото и лицето, докато ги създавате върху снежния човек. Добър повод е детето да практикува работа в екип дали със семейството си или с други деца. Детето на три започва да излиза от егоцентричния период, в който е било през първите три години на попиващия ум, и започва да мисли повече за другите около него. - Зимни плодове и зеленчуци: Когато опознаваме различните сезони, обикновено го правим чрез сетива (мирис, вкус, зрение, слух, допир). Плодовете и зеленчуците са много подходящи за тази цел, защото може да се потопим изцяло в сетивата си, докато ги опознаваме.
Изберете набор сезонни плодове и зеленчуци и ги сложете в една купа. Заедно с детето ги разгледайте един по един, наблягайки на сензорните усещания: “изглежда много гладка” или “ухае приятно”. Не забравяйте да включите и вкус към опознаването - можете заедно с детето да подготвите плодовете и зеленчуците за консумация. Описанието на усещанията с думи е много важно, тъй като подкрепя разбирането на детето и развитието на речта.
Тази тема може много лесно да се превърне в други образова телни раздели спрямо интересите на детето, например - сортиране-кои са плодовете и кои зеленчуците, какви разлики има между тях през зимата и лятото и дори да се готви с тях. - Сортиране на животни - топло и студено: Детето на три години обикновено е много любопитно към всякакви животни. Докогато температурите навън са ниски, можем да запознаем детето с различни животни, които живеят в по-студените места по света. Когато детето ги познава добре, можем да го насърчаваме да сортира различни животни на базата на това, дали живеят на топло или студено. След сортирането можем да поговорим с детето, защо то мисли, че е така, както и да показваме как различните животни са адаптирани към различните климати.
Това занимание също може да даде добро начало към разговори за различните континенти по света, например - “много животни, които обичат да живеят на студено, живеят в Антарктида” и от там можете да въвеждате повече информация по тази тема.
Тези занимания са страхотен начин за въвеждане на нови концепции, но също така могат да се преобразуват в доста различни теми, които подкрепят разбирането на детето за света около него. Както винаги е важно да се водим от детето и неговите интереси. Винаги можем да подкрепим любопитството му с подходящи книги или дори излети до места свързани с тематиката - включително до магазина, за да види какви други зимни плодове и зеленчуци се предлагат.
Зимни Монтесори занимания за деца на 4 години
На тази възраст е много подходящо да надградим знанията и уменията, които досега сме подкрепяли. Чувствителният период на езика е в разгара си и с всяко занимание можем да подкрепим този етап на развитие.
- Изписване на букви със сол и боички: Това е едно много забавно занимание, подходящо за опознаването на различни букви, които то досега е учило чрез други похвати - например “Грапави букви”. Нужно е да имате картон, лепило, сол и цветна вода (в различни чашки с пиперки). Буквата/думата се изписва на картона, нанасяте по линиите с лепилото и наръсвате със солта. Когато изсъхне, използвайки пипетка или малка лъжичка, изстисквате върху солта цветна вода. Резултатът е едни красиви букви, които изглеждат почти кристални и дават усещане за снежинките навън. Заниманието подпомага усъвършенстването на буквите, фината моторика, творчеството.
- Състоянието на водата при различни температури: След като детето приключи със снежните забавления навън, защо да не въведем и малко научни експерименти. Можем да внесем малко сняг вкъщи за наблюдение и да попитаме детето какво мисли, че се случва и защо. Когато снегът се разтапя и става на вода, можем да покажем на мъника как да го върне състояние на лед, като го сложим във фризера. При този експеримент е важно да питаме детето за наблюденията му и как си ги обяснява, за да развием критичното мислене.
- Сортиране на животни - Кои спят зимен сън и кои не: Ако детето разбира вече, че животните обичат различен климат и сезони, можем да ги разпределим и по това кои от тях спят зимен сън. Разкажете какво е зимният сън и как едно животно се подготвя за него. Дори можем да направим една ролева игра, в която да се правим на животно, което се подготвя за зимен сън.
Когато детето учи нови неща за света около себе си, чрез сезона, който то може да вижда и да усеща навън, то се потапя в една тема, и чрез това нещата стават по-значими и съответно, лесни за запомняне. Осв ен заниманията, изброени горе, времето прекарано навън винаги е полезно за развитието на детето - дори зимата е най-подходящият и лесен начин да покажем на детето колко вълнуващ и различен сезон е тя.