броене с тяло

Цели

  • Усвояване на броене, чрез движение;

  • Развиване на паметта чрез запомняне на комбинация от образи, думи и действия.

Категория умения

  • Математически умения (броене)

  • Памет (за запомняне на число, вид и брой движения)

  • Концентрация (свързване на число, дума и действие)

  • Внимание

  • Чувство за ред (следване на инструкции)

  • Речник (запомняне на имената на числата)

  • Обща моторика

  • Социални умения при групова игра (редуване, изчакване, слушане на инструкции).

Образователен раздел

  • Математика

Необходими материали

  • Просторно място за движение;

  • Карти или изрязани картончета с написани числата (от 1 до 3, 5 или 6, според възрастта);

  • Намислете си действия, които да се повтарят толкова пъти, колкото показва числото – например: 1 – пляскане с ръце – веднъж; 2 – клякане – два пъти; 3 – завъртане около себе си – три пъти; 4 – четири стъпки напред; 5 – пет подскока

Презентация на стъпки

броене с тяло
1
1

Разгледайте картите с детето

Поставете картите с числата на видимо място (на пода или на маса). Обяснете: “Днес ще играем на броене с тяло. Това са карти с числа. Хайде да ги кажем заедно”.

Важно! Не е нужно мъникът да разпознава числата – може да ги запомни като “картинка”.

майка и дете пляскат с ръце
2

Свържете всяко число с брой действия, отговарящи на неговата стойност

Поканете детето да застане срещу вас. Покажете му картата с първото число и кажете ясно:

„Това е едно. На него пляскаме един път.“

Демонстрирайте мълчаливо и отчетливо движението. Насърчете го да изпълни действието, докато брои на глас.

Повторете 5 пъти демонстрацията, така че детето да запомни с какво действие да свързва числото 1.

Продължете по същия начин със следващото число.

деца вдигнали ръка
3
3

Упражнете свързването на броя движения със съответните им числа

Когато сте демонстрирали вече всички движения и числа, упражнете ги, като показвате последователно всяка карта с думите:

„Можеш ли да ми покажеш какво правим, когато видим едно? А две?“

Когато детето затвърди броенето, може само да вдигате числото без думи, а то да изпълнява съответния брой действия.

Вариация

  • Обратен ред (за 6-7 г.) – броене обратно (5, 4, 3, 2, 1) с действия.
  • Съчиняване на нови движения – детето измисля действия за числата 6, 7 и т. н.
  • Групова игра – едно дете показва число, другите изпълняват действието.

Още упражнения

предмети с различна дължина

Упражнение Кое е по-дълго?

Предварително начертайте или отбележете една вертикална права, която да служи като начална линия. В кошничка/ кутия сложете 3 от предметите с различна дължина. Произволно извадете от кутията един от предметите. Поставете единия край така, че да започва от правата, която сте маркирали. Тя служи за ориентир за подравняване.
Игра: Великани и джуджета

Игра: Великани и джуджета (голямо-малко)

Поканете детето да седне или да застане до вас. Използвайте тялото си, за да демонстрирате “голямо” и “малко”. Изправете се и протегнете ръце нагоре, кажете “Това е голямо!”. Насърчете детето да повтори. След това клекнете и се свийте. Кажете “Това е малко!”. Нека детето ви имитира. Редувайте ги поне 5-6 пъти, за да затвърдите.
logo-image

Последвайте ни: