Цветна кутия: ВТОРА ЧАСТ

Цели

  • Учене имената на цветовете (синьо, жълто, червено, оранжево, лилаво, розово, зелено, кафяво, сиво, бяло и черно)

  • Усъвършенстване на умението за съответствие (matching)

  • Затвърждава концентрация, памет, фина моторика

Категория умения

  • Речник: цветовете – жълто, синьо, червено, оранжево, лилаво, розово, зелено, кафяво, сиво, бяло и черно

  • Визуална дискриминация на цвят

  • Усъвършенстване на фината моторика

  • Учене на имената на цветовете (ако детето не ги знае)

Образователен раздел

  • Сензорика

Необходими материали

  • 22 цветни плочки с основните цветове, техните разновидности + черно и бяло (11 двойки – 2 сини, 2 жълти, 2 червени, 2 оранжеви, 2 лилави, 2 розови, 2 зелени, 2 кафеви, 2 сиви, 2 бели и 2 черни)

  • Кутия за удобно пренасяне

Презентация на стъпки

Три цветни правоъгълника: сив, оранжев и розов.
1
1

Подберете цветове, които детето не познава

Извадете заедно с детето 3 цвята, които детето не познава (напр. сиво, розово и оранжево). Обяснете, че сега ще им научите имената (с т. нар. 3-етапен урок – вижте как в следващата стъпка).

Ръка, сочеща към сиво картонче, с оранжево и розово картонче отстрани на бял фон.
2

Започнете с първия цвят (напр. сиво), като го извадите на преден план. Назовавете заедно с детето по 5 пъти името му – напр. “Това е СИВО. Сиво. Това е сиво. СИВО. Това е сиво.”

Повторете по същия начин и с останалите 2 цвята, като се уверявате, че детето повтаря правилно.


 три цветни квадратчета: розово, сиво и оранжево
3

Етап 2: усвояване имената чрез игра (поне 5 повторения)

След като се уверите, че детето правилно е повторило имената на всички членове на семейството, затвърдете имената им чрез игра.

Подредете конете в редица и попитайте “Може ли да ми посочиш къде е сиво? А розово? Кое е оранжево?”. След това помолете детето да затвори очите си и през това време разменете местата на животните. Когато ги отвори, повторете въпросите в случаен ред.

Играйте тази игра поне с 5 повторения, докато детето започне да ги посочва правилно всеки път.


Ръка, сочеща към три цветни квадратчета: сиво, оранжево и розово.
4
4

Етап 3: затвърждаване имената чрез въпроса “Какво е това?”

Важно! Преминете към етап 3 само ако сте уверени, че детето се е справило без грешка в етап 2.

Посочете последователно всяко отделно животно от семейството. При всяко посочване питайте еднократно “Какво е това?”.

Ако детето се колебае или отговори грешно, прекратете тактично урока и опитайте друг ден.

Ако се справи, в следващ ден научете имената на още 3 цвята.


Вариация

Ножица, лепило, линия и цветни картони на дървена маса

Може да потърсите предмети от стаята, които също са в основните цветове (само ако сте сигурни, че детето ги познава).

Експериментирайте с рисуване, като получавате нови цветове от смесване на основните (с боички, моливи, флумастери и др., които се наслагват).


Още упражнения

Монтесори цветна кутия 3

“Цветна кутия 3 – нюанси на цветовете” (част 1)

Извадете заедно с детето един цвят с неговите нюанси (7 бр. плочки) и ги подредете разбъркано на маса/килимче на земята. Обяснете, че сега ще се опитате да ги подредите от най-тъмно до най-светло.
Монтесори цветна кутия 3 – нюанси на цветовете

Упражнение “Цветна кутия 3 – игра на Слънце” (част 2)

Поставете жълтия кръг, символизиращ Слънцето, в средата на килимчето. Около него ще подреждате като лъчи нюансите на цветовете.
logo-image

Последвайте ни: