дъска на Сеген A 11-19

Цели

  • Свързване на количествата със символите на числата от 11 до 19;

  • Затвърждаване представата какво количество стои зад всяко от числата от 11 до 19.

Категория умения

  • Математически умения

  • Чувство за ред

  • Концентрация

  • Внимание

  • Памет

  • Фина моторика

Образователен раздел

  • Математика

Необходими материали

  • 9 бр. десетици от златни мъниста (1 десетица представлява 10 мъниста, свързани заедно);

  • 9 бр. цветни мъниста, представляващи числата от 1 до 9. Числата съответстват на следните цветове: Едно (1) – червено Две (2) – зелено (две зелени мъниста, свързани заедно) Три (3) – розово (три розови мъниста, свързани заедно) Четири (4) – жълто (четири жълти мъниста, свързани заедно) Пет (5) – тюркоазено (пет тюркоазени мъниста, свързани заедно) Шест (6) – лилаво (шест лилави мъниста, свързани заедно) Седем (7) – бяло (седем бели мъниста, свързани заедно) Осем (8) – кафяво (осем кафеви мъниста, свързани заедно) Девет (9) – тъмносиньо (девет тъмносини мъниста, свързани заедно);

  • 2 кутии – една за 9-те златни десетици и една за мънистата от 1 до 9;

  • Дъска на Сеген А или нейн еквивалент:

Презентация на стъпки

Диаграма с числа и мъниста
1
1

Подгответе Дъската на Сеген А, цветната стълба и 9-те златни десетици

Подканете детето да постави Дъската на Сеген А (колоната от девет 10-ки). След това да извади и постави разбъркани картите с цифрите от 1 до 9.

Накрая нека подреди цветната стълба с мънистата от 1 до 9 и кутията с 9-те десетици. Да ги постави вляво от дъската на Сеген А или в долния й край.

Кажете на детето, че сега ще покажете как изглеждат числата от 11 до 19 и с мънистата, и с картите.


Диаграма с числа и мъниста
2

Образувайте числата от 11 до 19 и с цветните мъниста, и с картите

Подканете детето да образува числото 11 с мънистата, използвайки 1 златна десетица и 1 червена единица, след което да изпише с картите 11.

Когато е готово, попитайте го “Какво следва след 11?” и го подкрепете да повтори упражнението с 12.

Насърчете го да продължи по същия начин с числата до 19.


Вариация

Може да изработите Дъска на Сеген А, като:

  • Изпишете на лист/картон или принтирате една под друга девет десятки (10) с разделителна линия помежду им;
  • Принтирате или нарисувате карти с числата от 1 до 9 с големината на нулите от десятките (така че, когато се наложат едни върху други, да се образуват числата от 11 до 19).

Вместо цветни мъниста и златни десетици, може да ги нарисувате като големи цветни точки, които да изрежете (и ламинирате).


Още упражнения

карти с изобразени числа

Упражнение “Грапави цифри (учене на имената) – част 1”

Вземете кутията с грапавите цифри и се настанете удобно на маса. Преминете към учене имената на първите 3 числа чрез т. нар. 3-етапен урок. За целта, извадете картите с числата от 1 до 3 и ги подредете една до друга (в редица или колонка).
Диаграма с числа и жълти мъниста

Упражнение “Дъска на Сеген Б – комбинация количества и символи (10-90)”

Подканете детето да пренесе Дъската на Сеген Б и кутията с 45 златни десетици на маса. Кажете му, че сега му покажете как изглеждат числата от 10 до 90 (през 10).
logo-image

Последвайте ни: