Сини и червени дъски с гравирани букви в дървена кутия.

Цели

  • Разпознаване на буквите от азбуката

  • Свързване на буква с нейния звук

  • Подготовка за писане на букви

Категория умения

  • Умения за писане

  • Умения за четене

  • Чувство за ред

  • Концентрация

  • Внимание

  • Памет

  • Фина моторика

  • Обща моторика

  • Сензорика (допир)

Образователен раздел

  • Език и грамотност

Необходими материали

  • 30 карти с изобразени буквите от А до Я, по възможност релефни/грапави: - Може да изберете както печатни, така и ръкописни букви, в зависимост от целите ви; Ние бихме препоръчали да започнете с печатни, защото са по-често срещани и ще улеснят четенето по-нататък.

  • Кутия/кошница за удобно съхранение и пренасяне

Презентация на стъпки

Ръка, проследяваща гравирана буква „c“ на синя дъска.
1
1

Припомнете вече научени букви

Вземете кутията с грапавите букви и се настанете удобно на маса.

Преговорете 3 вече научени букви, като насърчавате детето да минава с пръсти по контурите им, сякаш ги “пише”. Когато се уверите, че ги е запомнило правилно, може да преминете към изписване на буквите в грис/пясък.

Важно! Пишете до 3 букви наведнъж.

Рисуване на буква „c“ с показалец в пясък с гравирани букви до нея.
2
2

Покажете на детето как да изпише и изтрие първата буква

Първо вие вземете картата с буквата (напр. “С”) и проследете с пръсти контурите й.

Бързо след това, докато мускулната памет от движението е още прясна, изпишете “С” с показалеца си в гриса/пясъка.

Помолете детето да повтори минимум 5 пъти изписването на “С” в гриса/пясъкя, като всеки път първо я проследява с пръсти по картата.

Важно! Винаги изговоряйте звука, а не наименованието на буквата (пр. /М/, вместо /Мъ/).

Ръка, използваща пръчка за рисуване на буква „c“ в пясък с гравирани букви до нея.
3
3

Опитайте да изписвате с други пособия (четка/молив)

Ако детето се справя добре и има добър трипръстов захват (държи правилно молива), може да опитате да изпишете буквите в гриса/пясъка с четка за рисуване или молив.

Ако и с това се справя, следващата стъпка е изписването на дъска и лист (в друг ден, след множество упражнения в пясъка/гриса!).


Вариация

За да изработите картите, може да използвате картон или ламинирана хартия.

Грапавата част на буквите може да постигнете с грис или залепите фина шкурка, изрязана във формата на числата.

Може да учите на същия принцип английската или друга азбука.


Още упражнения

Image

Упражнение “Розова кутия 1”

Започнете работа, като помолите детето да вземе Подвижната азбука и Розова кутия 1 и да ги сложи върху килима. Отворете кутията и изчакайте момент, за да може детето да осмисли какво точно има вътре. Подканете го да назове предметите, за да сте сигурни, че ще търси правилните звуци. Изберете 3 от тях и ги подредете един под друг. Помолете детето да назове първия предмет, след което го попитайте: “Кои звуци чуваш?”.
Image

Упражнение “Първи звук”

Заедно с детето подредете и назовете всяко животно в редица. Повторете същото с буквите, като ги подредите в колонка под животните, така че заедно да са в Г-образна форма. Назовавайте звука, а не наименованието на буквата – /м/, а не /мъ/. Вземете първото животно и го назовете отчетливо 3-4 пъти, така че да наблегнете на началния звук, след което го поставете пред съответната му буква. Повторете, за да затвърдите упражнението и оставете детето да продължи. Когато е готово, пред всяка буква трябва да има по 2 животни.
logo-image

Последвайте ни: