Сини и червени дъски с гравирани букви в дървена кутия.

Цели

  • Разпознаване на буквите от азбуката;

  • Свързване на буква с нейния звук;

  • Подготовка за писане на букви

Категория умения

  • Умения за писане

  • Умения за четене

  • Чувство за ред

  • Концентрация

  • Внимание

  • Памет

  • Фина моторика

  • Обща моторика

  • Сензорика (допир)

Образователен раздел

  • Език и грамотност

Необходими материали

  • 30 карти с изобразени буквите от А до Я, по възможност релефни/грапави: - Може да изберете както печатни, така и ръкописни букви, в зависимост от целите ви; Ние бихме препоръчали да започнете с печатни, защото са по-често срещани и ще улеснят четенето по-нататък;

  • Кутия/кошница за удобно съхранение и пренасяне

Презентация на стъпки

Ръка, проследяваща гравирана буква „c“ на синя дъска.
1
1

Припомнете вече научени букви

Вземете кутията с грапавите букви и се настанете удобно на маса.

Преговорете 3 вече научени букви, като насърчавате детето да минава с пръсти по контурите им, сякаш ги “пише”. Когато се уверите, че ги е запомнило правилно, може да преминете към изписване на буквите в грис/пясък.

Важно! Пишете до 3 букви наведнъж.

Рисуване на буква „c“ с показалец в пясък с гравирани букви до нея.
2
2

Покажете на детето как да изпише и изтрие първата буква

Първо вие вземете картата с буквата (напр. “С”) и проследете с пръсти контурите й.

Бързо след това, докато мускулната памет от движението е още прясна, изпишете “С” с показалеца си в гриса/пясъка.

Помолете детето да повтори минимум 5 пъти изписването на “С” в гриса/пясъкя, като всеки път първо я проследява с пръсти по картата.

Важно! Винаги изговоряйте звука, а не наименованието на буквата (пр. /М/, вместо /Мъ/).

Ръка, използваща пръчка за рисуване на буква „c“ в пясък с гравирани букви до нея.
3
3

Опитайте да изписвате с други пособия (четка/молив)

Ако детето се справя добре и има добър трипръстов захват (държи правилно молива), може да опитате да изпишете буквите в гриса/пясъка с четка за рисуване или молив.

Ако и с това се справя, следващата стъпка е изписването на дъска и лист (в друг ден, след множество упражнения в пясъка/гриса!).


Вариация

За да изработите картите, може да използвате картон или ламинирана хартия.

Грапавата част на буквите може да постигнете с грис или залепите фина шкурка, изрязана във формата на числата.

Може да учите на същия принцип английската или друга азбука.


Още упражнения

розова карта със снимки и карти с думи

Упражнение “Розова карта със снимки”

Насочете вниманието му върху картите с картинки в плика. Насърчете го да ги подреди (в случаен ред), така че да остави място за думите под тях. Извадете картите с думи. Малчуганът трябва да започне да прочита една по една думите, докато намери съответстващите им изображения. Когато прочете една карта, я залепва на мястото й. След това взима друга – и така, докато подреди всички. Би трябвало да успее да се справи самостоятелно, но ако се затруднява, бъдете на разположение да му помогнете.
розови списъци с думи

Упражнение “Розови списъци с думи”

Покажете материала на детето, нека то да избере един от списъците и започнете да четете отгоре-надолу. Оставете, детето да чете самостоятелно, като вие сте там просто за подкрепа (би трябвало да може да се справи).
logo-image

Последвайте ни: