лист с големи квадрати, нанизани на тел мъниста и молив

Цели

  • Упражняване на действие “изваждане”;

  • За пишещите – упражняване изписването на числата до 10 (или 20).

Категория умения

  • Математически умения (изваждане)

  • Речник (математическите ”минус”, “равно на”)

  • Чувство за ред

  • Концентрация

  • Внимание

  • Памет

  • Фина моторика

  • Самостоятелност

Образователен раздел

  • Математика

Необходими материали

  • Цветни мъниста от 1 до 10, нанизани на тел / жичка. Числата съответстват на следните цветове: Едно (1) – червено Две (2) – зелено Три (3) – розово Четири (4) – жълто Пет (5) – тюркоазено Шест (6) – лилаво Седем (7) – бяло Осем (8) – кафяво Девет (9) – тъмносиньо Десет (10) – златисто

  • Лист с големи квадрати и предварително написани задачи (през 1 ред или на всеки ред според уменията на детето);

  • Молив/химикал за писане;

  • Брояч – хартиена лента с триъгълен отвор за по-прецизно отброяване на мънистата;

  • Табла/кутия за удобно пренасяне.

Презентация на стъпки

лист с големи квадрати, нанизани на тел мъниста и молив
1
1

Подредете цветната стълба

Подканете детето да подреди цветната стълба с числата от 1 до 10, като ги подравни вляво, за да се вижда ясно увеличаването на числата. Ако срещне затруднение, може да използва брояча за помощ.

След това демонстрирайте как да извършва изваждане с цветните мъниста (подобно на работа със сметало).

пресмятане на разлика с помощ на мъниста и брояч
2
2

Вземете умаляемото и с помощта на брояча го разделете от умалителя

След като прочетете първата задача, покажете на детето как да я реши.

За целта вземете от цветните мъниста числото, от което искате да отнемете (умаляемото – напр. 10) и с помощта на брояча избройте отдясно-наляво толкова мъниста, колкото искате да извадите (умалителя – напр. 3).

След това насърчете детето да преброите заедно колко мъниста остават (отляво на брояча). Ако детето умее да пише, го подканете го да запише резултата.

пресмятане на разлика с помощ на мъниста и брояч
3

Подканете детето да се упражнява

Окуражете детето да решава колкото се може повече задачи самостоятелно. С натрупването на увереност може да започне да ги изписва без червения квадрат, а по-късно – на всеки ред.

С развитието на уменията и знанията му постепенно въведете задачи с резултат над 10 (до 20 с две цветни стълби), за да продължи да се усъвършенства.

Вариация

Ако детето е способно да изписва цифрите от 1-10, може само̀ да записва решенията на задачите си;

Насърчавайте детето да прочита задачите (“десет минус пет е равно на…”), за да затвърдите математическия му речник.

Още упражнения

Image

Упражнение “Вретеновидни пръчки”

Следваме принципа отгоре-надолу при поставянето на кутията с празните отделения и под нея тази с пръчките. Следващият принцип е ляво-дясно, като при демонстрация започвате от числото 1 (умишлено пропускате “0”) и поставите там първата пръчка. Подканете детето да посочи и назове символа. То продължава със следващото поставяне и изговаряне. Когато пръчките привършат детето би следвало да забележи празното отделение при цифрата 0. Разяснението че, е “нула” е “нищо”.
Image

Упражнение “Карти и броене”

Подканете детето да извади и разбърка картите с числата. Нека след това открие цифрата на числото 1 и да го постави в горен-ляв ъгъл (така че да има място да подрежда количествата). Следва да отброи едно кубче под 1-цата.
logo-image

Последвайте ни: