

”Родителство с обич и граници”+30 дни MontiWay Premium
- Родителски грешки и техните решения
- Чеклисти и упражнения за спокойни дни у дома
- Стратегии за граници без наказание и крясъци
- Реални примери от практиката

Цели
Да се ориентира детето във времето: година, сезон, месец, дата, ден от седмицата, времето навън;
Да се създаде рутина и предвидимост;
Да свърже абстрактни понятия (дни, дати) с реални преживявания (времето навън, празници);
Да подготви детето за броене, календарна последователност, организация на време.
Категория умения
Математически: времеви отношения (представи за годината, сезоните, месеците, датата, дните от седмицата, последователност, цикличност)
Езикови: обогатяване на речник (понятия: година, сезон, месеците, дата, дните от седмицата, прогноза за времето)
Памет
Внимание
Концентрация
Чувство за ред (рутина, цикличност)
Образователен раздел
Опознаване на света
Необходими материали
Календар (настолен/стенен или изработен у дома);
Изображения/ карти с дни от седмицата, месеци и сезони;
Символи за време (слънце, облак, дъжд и др.);
Щипка/ маркер/ магнит/ велкро за отбелязване.
Презентация на стъпки

Представяне на календара
Покажете календара на детето:
„Това е нашият календар. С него ще разбираме какъв ден сме днес е и какво е времето навън.“
З апочвайте въвеждането от общо към частно (от година >> сезон >> месец >> дата >> ден от седмицата >> времето навън)
Коя година сме?
Първата стъпка е да посочите годината. Ако ви е първи урок, поговорете си за Нова година, за рождени дни и порастване, за да може детето да разбере концепцията.
Назовете годината и подкрепете детето да повтори. Насърчете малчугана и му помогнете да я намери сред картите. Тази задача е малко по-трудна, тъй като изисква знания по математика.
Месец и сезон
Ако детето е над 3 г., с удоволствие ще се опита да научи месеците и сезоните. Повторяйте ги често заедно, за да ги запомни.
Когато детето познава месеците, може да му задавате въпроси:
- „В момента времето е ст удено, идват Коледни празници… кой месец сме?”
- „Вече сме края на лятото…. Кой сезон следва?”
Добавете интересни факти:
- „Сега е април – често вали дъжд и цъфтят цветята“;
- „Пролет е – природата се събужда“;
- „През есента листата падат, цветовете стават жълти и червени. Събираме жълъди и кестени.” и др.
Отбелязване на датата
Заедно пребройте числата по ред, докато стигнете до днешната дата.
Маркирайте я с магнитче, кръгче, подчертаване или друг удобен начин.
Ако детето е по-малко, може да му покажете как да отбележи датата, без да се спирате подробно на нея.
Ден от седмицата
Преговорете дните от седмицата, като може да ги припявате като песен.
След като сте преминали през всички дни, може да попитате: „Вчера беше понеделник. Какъв ден е днес?“.
Ако детето се затруднява, му посочете и повторете заедно.
Какво е времето навън?
Поканете детето да погледне през прозореца и го попитайте какво е времето навън. Ако имате подготвени карти/ си мволи, нека да избере подходящи. Например: „Днес е слънчево. Ще сложим картата със слънце“.

За финал на упражнението:
Заедно с детето погледнете и обобщете всичко от календара/картите:
- “Годината е 2025 г.”;
- “Сезонът е есен. Листата падат”;
- “Месецът е октомври”; “Датата е 02.10”;
- „Днес е вторник.“;
- “Вчера беше понеделник”; “Утре е сряда”;
- “Времето е облачно и хладно”.
Вариация
Календарът е разработен и приспособен така, че децата да се забавляват и да предизвиква интереса им. В него има “съкровища; тайни”: когато детето се е справило добре, ще открие малки изображения на сезонни дрехи, които трябва да подреди според сезоните. Това е варация и може да се променя целогодишно и по ваше желание.
Може да отбележите предстоящи лични и официални празници, за които да отброявате дните.
Изработване на адвент календар с който да отброявате дните до Коледа и/или друг празник



