миене на съдове

Цели

  • Усвояване умението за миене на посуда и прибори (подпомагане независимостта и самообслужването, детето се научава на отговорност и как да почиства след себе си)

Категория умения

  • Фина моторика

  • Обща моторика

  • Координация око-ръка и на двете ръце едновременно

  • Концентрация

  • Чувство за ред

  • Сензорика – усещане за мокро, сапунено, хлъзгаво, тежест на мокра посуда

  • Социални умения – помощ в кухнята

Образователен раздел

  • Ежедневен живот

Необходими материали

  • Пластмасови / метални прибори от детска кухня (лъжици, вилици, ножчета)

  • Какао, брашно и вода (за приготвяне на „кал“)

  • 3 легена (или купи/ кутии за мокрене)

  • Гъба за миене (малка, удобна за детската ръка)

  • Течен сапун или детски препарат за съдове

  • Вода

  • Престилка

  • Кърпа за подсушаване

  • Мушама / непромокаема покривка

Презентация на стъпки

смесване на брашно, какао и вода
1

Пригответе “мръсната” смес (“кал”)

Покрийте масата или работния плот с непромокаема покривка, ако е необходимо. Помогнете на детето да си сложи престилка, ако има нужда.

Пригответе заедно “кал” за цапане на посудата, като смесите брашно, какао и вода в едното легенче.

потапяне на приборите в калтана смес
2
2

Подготовка на пространството

Подредете трите легена: единият да съдържа „калта“, другият – чистата вода с малко сапун, а третият – посудата.

Пригответе гъбата и кърпата до тях.

Демонстрирайте как ще се „цапат“ приборите – потопете ги в „калта“, за да изглеждат „мръсни“.

миене на прибори с гъба
3
3

Покажете как се мие с гъба

Кажете на детето: „Сега ще ти покажа как мием прибори.“

Извадете един прибор от “мръсната вода”. Хванете го с едната ръка, а с другата – вземете гъбата. Потопете гъбата във водата със сапун, изстискайте леко и започнете да миете прибора, като показвате движенията напред-назад и около дръжката.

Изплакнете в чистата вода, ако имате отделна купа за изплакване. Оставете приборите върху чиста кърпа да изсъхнат.

Важно! Не говорете, докато демонстрирате! Ако искате да обясните нещо, спрете движението, кажете го и след това продължете.

дете мие с прибори с гъба
4
4

Детето повтаря

Дайте възможност на детето:

  • Да вземе прибор само̀ от калта.
  • Да намокри гъбата и да сложи сапун (ако е подходящо за възрастта).
  • Да търка и измие самостоятелно, като придържа прибора с едната ръка и мие с другата.
  • Окуражавайте го да измие всички прибори последователно.

Наблюдавайте без да прекъсвате, освен ако има нужда.

Вариация

миене на съдове с гъба
  • Миене на различни съдове (чаши, чинийки, купи, прибори)
  • Миене с различни сапуни и сравнение на миризма/ гъстота на пяната.
  • Сортиране на приборите преди и след миене (вилици, лъжици, ножове).
  • Измиване на играчки животни, потопени в „кал“ – пластмасови динозаври, животни от фермата и др.
  • Ползване на малка четка за съдове вместо гъба.

Още упражнения

Image

Упражнение “Рязане с ножица”

Започнете, като обясните, че ножицата се ползва само и единствено с определени правила за безопасност особено ако детето е по-малко. Вземете едната ножица и покажете как се държи, отваря и затваря (във въздуха). След това поканете детето да повтори. Вземете лист хартия и изрежете няколко парчета над купичката. Подканете детето да опита само̀. Ако детето се справя добре, може да му предложите да изрязва в други форми (вълнообразни, начупени линии), подготвени от вас и/или дори да изрязва без форма. Активно участие взима другата ръка, която държи и върти листа за удобно рязане.
дете маже филия хляб с масло

Упражнение Мазане на филия с масло или крема сирене

Подредете всички материали върху ниска маса или кухненски плот, на височината на детето. Помогнете му да си сложи престилката. Уверете се, че всичко е в обхвата на ръката му.
logo-image

Последвайте ни: