ᐉ Упражнение 2-7г. Миене на съдове - MontiWay.BG
миене на съдове

Вашият Монтесори помощник у дома

Приложението "MontiWay" на мобилен телефон

Цели

  • Усвояване умението за миене на посуда и прибори (подпомагане независимостта и самообслужването, детето се научава на отговорност и как да почиства след себе си)

Категория умения

  • Фина моторика

  • Обща моторика

  • Координация око-ръка и на двете ръце едновременно

  • Концентрация

  • Чувство за ред

  • Сензорика – усещане за мокро, сапунено, хлъзгаво, тежест на мокра посуда

  • Социални умения – помощ в кухнята

Образователен раздел

  • Ежедневен живот

Необходими материали

  • Пластмасови / метални прибори от детска кухня (лъжици, вилици, ножчета);

  • Какао, брашно и вода (за приготвяне на „кал“);

  • 3 легена (или купи/ кутии за мокрене);

  • Гъба за миене (малка, удобна за детската ръка);

  • Течен сапун или детски препарат за съдове;

  • Вода;

  • Престилка;

  • Кърпа за подсушаване;

  • Мушама / непромокаема покривка

Презентация на стъпки

1

Пригответе “мръсната” смес (“кал”)

Покрийте масата или работния плот с непромокаема покривка, ако е необходимо. Помогнете на детето да си сложи престилка, ако има нужда.

Пригответе заедно “кал” за цапане на посудата, като смесите брашно, какао и вода в едното легенче.

потапяне на приборите в калтана смес
2
2

Подготовка на пространството

Подредете трите легена: единият да съдържа „калта“, другият – чистата вода с малко сапун, а третият – посудата.

Пригответе гъбата и кърпата до тях.

Демонстрирайте как ще се „цапат“ приборите – потопете ги в „калта“, за да изглеждат „мръсни“.

миене на прибори с гъба
3
3

Покажете как се мие с гъба

Кажете на детето: „Сега ще ти покажа как мием прибори.“

Извадете един прибор от “мръсната вода”. Хванете го с едната ръка, а с другата – вземете гъбата. Потопете гъбата във водата със сапун, изстискайте леко и започнете да миете прибора, като показвате движенията напред-назад и около дръжката.

Изплакнете в чистата вода, ако имате отделна купа за изплакване. Оставете приборите върху чиста кърпа да изсъхнат.

Важно! Не говорете, докато демонстрирате! Ако искате да обясните нещо, спрете движението, кажете го и след това продължете.

дете мие с прибори с гъба
4
4

Детето повтаря

Дайте възможност на детето:

  • Да вземе прибор само̀ от калта.
  • Да намокри гъбата и да сложи сапун (ако е подходящо за възрастта).
  • Да търка и измие самостоятелно, като придържа прибора с едната ръка и мие с другата.
  • Окуражавайте го да измие всички прибори последователно.

Наблюдавайте без да прекъсвате, освен ако има нужда.

Вариация

  • Миене на различни съдове (чаши, чинийки, купи, прибори)
  • Миене с различни сапуни и сравнение на миризма/ гъстота на пяната.
  • Сортиране на приборите преди и след миене (вилици, лъжици, ножове).
  • Измиване на играчки животни, потопени в „кал“ – пластмасови динозаври, животни от фермата и др.
  • Ползване на малка четка за съдове вместо гъба.

Още упражнения

Упражнение “Карти за нанизване (шиене)”

Извадете различните елементи от кошница, като ги разгледате и ги обсъждате заедно с детето. Слагайте ги на масата между вас и детето. Съвет: Често децата могат да се разсеят по време на презентация на материал, защото различните елементи са им интересни. Когато разгледаме елементите на материала преди да започнем, децата могат да обърнат повече внимание на това, което им показваме.
logo-image

Последвайте ни: