

Цели
Въвеждане на действие “събиране”;
Въвеждане на второ събираемо (напр. “3 плюс колко прави 5 / 10?”);
Речник – ако се справя добре със задачите, може да представите термините: “плюс” и “равно на”;
Представяне на символите за “+” и “=”
Категория умения
Математически умения (събиране)
Чувство за ред
Концентрация
Внимание
Памет
Фина моторика
Самостоятелност
Образователен раздел
Математика
Необходими материали
2 комплекта по 10 червено-сини летви, разделени на равни сегменти, така че да представляват числата от 1 до 10;
Лист с големи квадрати и предварително написани задачи (през 1 ред или на всеки ред според уменията на детето);
Табла/кутия за удобно пренасяне.
Презентация на стъпки

Подредете двата комплекта летви един до друг от 10 до 1
Подредете заедно с детето двата комплекта числови летви стъпаловидно един до друг, започвайки от 10 до 1.

Извадете числото 10 от първия комплект и числото 9 от втория комплект
Извадете най-дългата летва от левия комплект (отговаряща на числото 10) и помолете детето да я преброи. Тя ще ви служи за “контролна летва”.
Повторете същото с втората по дължина от десния комплект (числото 9). Поставете я с малко отстояние под първата (контролна) летва и ги подравнете отляво.

“Колко още ни трябва, за да стане 10?”
Когато детето преброи втората летва (9), го попитайте “Колко още ни трябва, за да стане 10?”, посочвайки края на “контролната” летва (който е с 1 по-дълъг).
Б и трябвало мъникът да отговори “1” – тогава вземете най-малката летва (отговаряща за числото 1) от десния комплект и я поставете плътно до долната летва, така че да стане еднакво дълга с контролната (10).
Тогава обяснете, че “9 и 1 прави 10” (по-нататък може да използвате термините “плюс” и “равно”).

Повторете упражнението с числата от 8 до 1, получавайки винаги сбор 10
Подканете детето да прибере летвата 9 в лявата стълбичка и 1 – в дясната.
Сега е ред да повтори упражнението със следващите по големина числа (8 от лявата стълба и 2 от дясната), така че отново да получи сбор 10.
Важно! Контролната летва винаги трябва да стои, за да помага на детето да види и визуално, че правят равен резултат.

Въведете термините “плюс” и “равно” и изписването на задачите на кариран лист
В следващ ден, когато детето се е упражнявало много пъти и уверено събира до 10, може да му покажете как да въведе задачата на кариран лист (за деца, които умеят да изписват числата до 10).
Вариация
- Ако детето може да брои само до 5, тогава използвайте за контролна летва 5 и сборът да е равен максимум на 5 (4+1, 3+2, 2+3, 1+4);
- Ако детето е способно да изписва цифрите от 1-10, може само̀ да записва решенията на задачите си;
- Може да изработите летвите от картон или ламинирани листи.




