низове от цветни мъниста от 1 до 10

Цели

  • Упражняване на действие “събиране”;

  • За пишещите – упражняване изписването на числата до 10 (или 19)

Категория умения

  • Математически умения (събиране)

  • Чувство за ред

  • Концентрация

  • Внимание

  • Памет

  • Фина моторика

  • Самостоятелност

Образователен раздел

  • Математика

Необходими материали

  • Цветни мъниста от 1 до 10, нанизани на тел / жичка. Числата съответстват на следните цветове: Едно (1) – червено Две (2) – зелено Три (3) – розово Четири (4) – жълто Пет (5) – тюркоазено Шест (6) – лилаво Седем (7) – бяло Осем (8) – кафяво Девет (9) – тъмносиньо Десет (10) – златисто;

  • Лист с големи квадрати и предварително написани задачи (през 1 ред или на всеки ред според уменията на детето);

  • Брояч (по желание) – ламинирана хартиена стрелка или лента с триъгълен отвор за по-прецизно отброяване на мънистата;

  • Молив/химикал за писане;

  • Табла/кутия за удобно пренасяне.

Презентация на стъпки

подредена цветна стълба от мъниста
1
1

Подредете цветната стълба

Подканете детето да подреди цветната стълба от 1 до 9, подравнени вляво (за да личи нарастването на числата). Ако се затруднява, може да използва брояча.

Следва да покажете на детето как да събира с цветните мъниста (както със сметало).

подредена цветна стълба от мъниста
2
2

Вземете двете събираеми от цветната стълба и пребройте резултата

Разгледайте заедно с детето листа със задачи – ако е начинаещ, започнете с тези през ред с червения квадрат за резултат.

След като прочетете първата задача, покажете на детето как да я реши. За целта вземете от цветните мъниста първото събираемо (напр. 3) и плътно до него поставете второто число (напр. 2).

След това с помощта на брояча пребройте резултата и го запишете на листа (ако детето може да пише – подканете него).

подредена цветна стълба от мъниста
3

Подканете детето да се упражнява

Дайте възможност на малчугана да решава колкото се може повече задачи. Когато задобрее, може да ги изписва без червения квадрат, в последствие и на всеки ред.

С напредването на уменията и знанията му, може да му предложите задачи с резултат над 10 (до 19), като включите и златна десетица.

Вариация

низове от цветни мъниста от 1 до 10
  • Ако детето е способно да изписва цифрите от 1-10 (или 19), може само̀ да записва решенията на задачите си;
  • Може да нарисувате или принтирате числата от цветни мънистата от картон или ламинирани листи

Още упражнения

Image

Упражнение “Вретеновидни пръчки”

Следваме принципа отгоре-надолу при поставянето на кутията с празните отделения и под нея тази с пръчките. Следващият принцип е ляво-дясно, като при демонстрация започвате от числото 1 (умишлено пропускате “0”) и поставите там първата пръчка. Подканете детето да посочи и назове символа. То продължава със следващото поставяне и изговаряне. Когато пръчките привършат детето би следвало да забележи празното отделение при цифрата 0. Разяснението че, е “нула” е “нищо”.
Image

Упражнение “Карти и броене”

Подканете детето да извади и разбърка картите с числата. Нека след това открие цифрата на числото 1 и да го постави в горен-ляв ъгъл (така че да има място да подрежда количествата). Следва да отброи едно кубче под 1-цата.
logo-image

Последвайте ни: