щипка, капачки и ролки от хартия върху табла

Цели

  • Да сортира по цветове;

  • Да упражни използването на щипки.

Категория умения

  • Фина моторика (упражнение за писане – трипръстов захват)

  • Сензорика: зрение

  • Обща моторика

  • Математически умения (сортиране, съответствие)

  • Внимание

  • Концентрация

  • Координация око-ръка

Образователен раздел

  • Ежедневен живот

Необходими материали

  • Табла

  • Празни ролки от кухненска хартия (по една за всеки цвят)

  • Щипка

  • Цветна боя или хартия за облепване/оцветяване на ролките

  • Пластмасови капачки в съответстващи цветове

Презентация на стъпки

щипка, капачки и ролки от хартия върху табла
1
1

Представете материала

Покажете на малчугана как да сортира капачките, като за по-малките първо вие самите им демонстрирайте с по една-две за всеки цвят (вижте как в следващата стъпка).

щипка, капачки и ролки от хартия върху табла
2
2

Припомнете как се ползва щипката “на сухо”

Покажете трипръстовия захват на детето (палец, показалец, среден пръст) при поемане на щипката.

Демонстрирайте как се ползва щипката “на сухо” във въздуха (защото детето може да не забележи, че я стискате, за да вземете капачката).

сортиране на капачки по цветове с щипка
3
3

Сортирайте 1-2 капачки за показно

С помощта на щипката преместете по една-две капачки в съответния цвят цилиндри. Подканете детето да продължи.

връщане на капачките в общата купа
4
4

Подканете детето да повтори упражнението

Когато успешно сортира капачките по цветове, насърчете го да ги върне обратно в общата купа и да повтори упражнението отначало, този път самостоятелно.

Вариация

Можете да увеличите броя на цветовете (цилиндрите), както и да използвате различни предмети за съответствие по цвят: мозайка, малки части конструктор (тип лего), пастели, моливи.

Още упражнения

Image

Упражнение “Преливане в 3 еднакви съда (чаши)”

Заедно с детето седнете удобно на маса. Поставете подноса с каните по средата между вас и детето, за да може да се вижда добре от мъника. Кажете му, че ще сипете вода по равно в трите чаши. Важно е каната да се хваща за дръжката с водещата ръка и да я придържате с другата по време на наливането за по-добра стабилност. Сипването започва винаги последователно от лявата чаша, следвайки принципа отляво-надясно. Наливайте точно до линията. Когато сте сипали равно количество вода във всички чаши, каната трябва да остане празна. Не забравяйте да върнете обратно водата в каната, като последователно я отлеете от всяка чаша, придържайки ги по същия начин с две ръце, както каната. Вече може да подканите детето да опита.
Image

Упражнение “Рязане с ножица”

Започнете, като обясните, че ножицата се ползва само и единствено с определени правила за безопасност особено ако детето е по-малко. Вземете едната ножица и покажете как се държи, отваря и затваря (във въздуха). След това поканете детето да повтори. Вземете лист хартия и изрежете няколко парчета над купичката. Подканете детето да опита само̀. Ако детето се справя добре, може да му предложите да изрязва в други форми (вълнообразни, начупени линии), подготвени от вас и/или дори да изрязва без форма. Активно участие взима другата ръка, която държи и върти листа за удобно рязане.
logo-image

Последвайте ни: