Ножица, лепило, линия и цветни картони на дървена маса

Цели

  • Визуална дискриминация на цветове (синьо, жълто, червено, оранжево, лилаво, розово, зелено, кафяво, сиво, бяло и черно);

  • Усъвършенстване на умението за съответствие (matching);

  • Затвърждава концентрация, памет, фина моторика.

Категория умения

  • Визуална дискриминация на цвят

  • Умение за съответствие (matching)

  • Фина моторика

  • Концентрация

  • Речник: цветовете – жълто, синьо, червено, оранжево, лилаво, розово, зелено, кафяво, сиво, бяло и черно

Образователен раздел

  • Сензорика

Необходими материали

  • 22 цветни плочки с основните цветове, техните разновидности + черно и бяло (11 двойки – 2 сини, 2 жълти, 2 червени, 2 оранжеви, 2 лилави, 2 розови, 2 зелени, 2 кафеви, 2 сиви, 2 бели и 2 черни);

  • Кутия за удобно пренасяне

Презентация на стъпки

Рисунка  на цветни картончета от стената с различни цветове.
1
1

Подредете цветна пътечка с по един цвят от двойки

Извадете заедно с детето по един цвят от всяка двойка и ги подредете на случаен принцип в редица (цветна пътечка).

Обяснете, че сега ще се опитате да намерите еднаквите.


Рисунка на ръка, избираща цветни картончета от стената с различни цветове.
2

Намерете двойките, като сравнявате с няколко цвята за справка

Вземете произволен цвят от останалите в кутията. Опитайте да намерите неговата двойка от цветната пътечка.

За целта започнете последователно да го налагате под всеки един от цветовете (отляво-надясно), докато не стигнете до правилния. Когато го откриете, поставете го под него.

Повторете с още 1-2 цвята, за да затвърдите упражнението.

Рисунка на редове с цветни картончета, подредени по цвят.
3
3

Детето подрежда останалите, докато не се получат две еднакви цветни пътечки

Подканете детето да продължи с останалите цветове, като го насърчавате да ги сравнява. Накрая трябва да се получат две еднакви цветни пътечки. Насърчете го да повтори цялото упражнение отначало.

Ако се е справило добре, може да преминете към учене имената на цветовете, които не познава (вижте как в част 2 на упражнението – “Цветна кутия 2 – имена на цветовете (част 2)”)


Вариация

Ножица, лепило, линия и цветни картони на дървена маса

Може да потърсите предмети от стаята, които също са в основните цветове (само ако сте сигурни, че детето ги познава).

Експериментирайте с рисуване, като получавате нови цветове от смесване на основните (с боички, моливи, флумастери и др., които се наслагват).


Още упражнения

Прозрачна пластмасова кутия с цветни картончета

Упражнение “Цветна кутия 2 – учене на имената”

Когато сте убедени, че детето правилно разпознава различните цветове, може да преминете към научаване имената на всеки цвят чрез т. нар. Триетапен урок:
Монтесори цветна кутия 3

“Цветна кутия 3 – нюанси на цветовете” (част 1)

Извадете заедно с детето един цвят с неговите нюанси (7 бр. плочки) и ги подредете разбъркано на маса/килимче на земята. Обяснете, че сега ще се опитате да ги подредите от най-тъмно до най-светло.
logo-image

Последвайте ни: