майка, баща и дете разглеждат снимки

Цели

  • Въвеждане на концепцията за време през опита на детето чрез линията на живота му;

  • Речник: въвеждане понятията “време”, “година”;

  • Насърчаване на изказа и речта чрез разказване на спомени за живота на детето.

Категория умения

  • Речник – усъвършенстване на изказа чрез употреба на минало време

  • Концентрация

  • Памет (събуждане на спомени)

  • Внимание

Образователен раздел

  • Опознаване на света

Необходими материали

  • Албум със снимки от раждането на детето до сегашната му възраст (по 1-2 снимки за всяка година, изобразяващи интересни моменти от израстването му).

  • По желание, може с детето да ги залепите на фриз, така че с една разгъвка да се виждат като времева линия.

Презентация на стъпки

майка, баща и дете разглеждат снимки
1
1

Представете албума/фриза със снимки

Извадете албума (фриза), така че да предизвикате интереса на детето. Кажете му, че сега ще разгледате негови снимки като бебе до сега, за да видите колко много е пораснал.

дете гледа албум с негови снимки
2
2

Обсъдете всеки етап от израстването на детето по увлекателен начин

Започнете да разглеждате и обсъждате последователно снимките, като си припомняте интересни случки от всяка възраст. В зависимост от възрастта на детето, може да го подканите то само̀ да разкаже свой спомен или да предположи какви знания и умения е имал, когато е бил голям колкото на снимката.

дете гледа свои снимки
3
3

Задавайте въпроси, за да затвърдите представата за време

Помагайте на малчугана да затвърди представите си за време чрез въпроси и наблюдения: “Знаеш ли, че когато беше бебе, нямаше нито едно зъбче?”, “Тук още се учиш да ходиш, а виж сега колко бързо бягаш”, “Виж, тук ставаш на 1 годинка, а сега на колко години си? Значи оттогава насам си празнувал цели 3 рождени дни!”

Вариация

  • Може да изработите подобни албуми/фризове със снимки като дете на вас или други членове на семейството, вкл. на домашен любимец;
  • Ако детето вече умее да апликира и/или изрязва, може заедно да изработите подобни времеви линии;
  • Може да използвате физически албум с принтирани снимки.

Още упражнения

пъзели с животни

Упражнение “Пъзели животни (или растения) – имена на частите (част 2)”

Подканете детето да извади всяка една част от тялото на животното от пъзела (напр. кон). Помолете го да обходи с пръст очертанията им и да ги извади на масата. След това го подканете да ги подреди обратно на местата им.
пъзели с животни и растения

Упражнение "Пъзели животни (или растения) – запознаване (част 1)"

Подканете детето да извади всяка една част от тялото на животното от пъзела (напр. кон). Помолете го да обходи с пръст очертанията им и да ги извади на масата. След това го подканете да ги подреди обратно на местата им.
logo-image

Последвайте ни: