дете пише с молив върху тетрадка

Как да научим детето да пише по Монтесори

Категория:Умения

/

Време за четене:5 мин.

Сподели:

Често децата се учат да пишат чак когато започват училище, но според Мария Монтесори, най-подходящият момент за учене на това умение е преди 7-годишна възраст (още на две, три, четири, пет или шест години – когато мъникът прояви интерес). Това е, защото в този етап малчуганът е в чувствителен период на езика и речта и е способен да възприема с лекота такъв вид умения.

Подготовка за писане

Преди детето да започва да пише, е нужно е да сме го подкрепили в усвояването на няколко умения, които ще му трябват за писане – това са: говорене, слух и фина моторика (подготовка на ръката). Тези три умения са важни фактори при писане и могат да бъдат развити чрез различни занимания.

1. Говорене

Проговарянето, и по-конкретно говоренето с пълни и ясни изречения е главен елемент от сензитивния период на езика. Малчуганите още от бебешка възраст “работят” усилено върху своята пасивна и активна реч. Преди да започнем да учим детето да пише, трябва да сме сигурни, че има достатъчно богат активен речник. В нашата статия “Как да научим детето да чете по метода Монтесори” ще видите много полезни и практични съвети за обогатяване на речниковия запас.

2. Слух

Развитието на слуха е пряко свързано с развитието на речта на детето и е особено важен фактор в писането, тъй като на детето му е нужно да чува и разпознава различните звуци. Противно на очакваното, слухът е сетиво, което се развива с времето и при малчуганите е незрял. Можем да подкрепим усъвършенстването на слуха вкъщи с няколко забавни занимания:

  • “Виждам, виждам…” – събираме няколко предмета на поднос, като всеки предмет започва с различен звук. Казваме “виждам, виждам нещо, което започва с “т” (например, “топка”). Първоначално можем да показваме на детето предмета, за който мислим, и постепенно да го оставим то да се сеща. Когато разбере как се играе, може то да избира други предмети и да води играта;
  • “Скачай когато чуваш…” – избираме един звук, който детето трябва да слуша. Казваме звука на детето, например “с” и обясняваме, че всеки път, когато чува този звук трябва да скача. Можем да започваме с индивидуални думи, които имат този звук – например “стол” и “нос”, и в последствие да разказваме изречения, в които няколко пъти се съдържа този звук;
  • “Заслушай се в звуци” – тази игра може да се играе вкъщи или навън. Идеята е за определено време да си затворим очите и да се фокусираме върху различни звуци. Накрая си споделяме заедно с детето какво сме чули. Тази игра развива слухови умения, но същевременно и слуховата памет, тъй като е нужно детето да помни какво е чуло.

3. Подготовка на ръката (фина моторика)

За писане е нужно пинцетен/трипръстов захват, за да може детето да държи правилно молива. За това е нужно детето да е имало достатъчно възможности за работа със своите ръце. В Монтесори метода това идва доста преди детето да е готово за писане, чрез упражнения за развиване на фината моторика като пресипване с лъжица, нанизване на мъниста и работа с щипки. Повече идеи за упражнения за фината моторика можете да намерите тук.

Учене на букви

Когато сме уверени, че детето е подготвено за писане в гореизброените три компонента, можем да започваме да въвеждаме ученето на различни букви. В Монтесори това се случва с подкрепата на плочки с грапави букви. Те включват сетивата на детето, като го окуражават да запомни формата заедно със звука на буквата.


Вкъщи можете да използвате същия принцип за учене на букви, като подготвите поднос с грис или пясък, в който да изписвате с пръсти желаната буква. Когато показвате буквата, назовете нейния звук, преди да я нарисувате в гриса. Можете още веднъж да го повторите преди да поканите малчугана да пробва.


Важно е, когато произнасяме различните звуци на детето, да ги изолираме максимално, например “Тази буква е /ммм/”, вместо /мъ/. Често, когато изговаряме съгласни букви добавяме “ъ” накрая и може да е нужно предварително да практикуваме как да изолираме звуците.


Според Монтесори, най-добре се усвоява ново знание и умение, когато мине през ръцете и сетивата. Можете да предлагате на детето да рисува букви в различни текстури и върху разнообразни повърхности вкъщи или навън. Постепенно можете да въвеждате и инструмент за писане като пръчка, четка или молив.

Писане на думи


Когато детето вече познава добре 5-6 различни букви, можем да преминем към писане на думи. В Монтесори метода това се случва чрез работа с подвижната азбука – материал с по 3-4 екземпляра от всички букви, като гласните обикновено са червени, а съгласните – сини.


Първоначално можем да поканим детето да намери познати букви, за да се запознае с материала. После може да подготвим кутия с няколко едно- и двусрични предмети, например “кон”, “зар”, “кола”, “риба”. Чрез техните фигурки може да поканим детето да “пише” различните думи с подвижната азбука, но без физическия аспект на изписване (подобно на писането на клавиатура). По този начин мъникът ще практикува как да определя различните звуци в думите (първи, последен, среден).


Ако детето сгреши, не се притеснявайте. Писането, като всяко друго ново умение, изисква доста време за упражнение, преди да бъде усъвършенствано. Мария Монтесори вярва, че детето само̀ ще забележи своята грешка, когато му дойде времето. Също така, когато оставим детето да се самокоригира, му помагаме да стане по-самоуверено. Когато малчуганът остане с хубаво усещане към писането, ще е по-склонно да продължава да учи с желание и интерес.

logo-image

Последвайте ни: