
Как да научим децата да се справят с конфликтите (по Монтесори)?
Категория:Умения
/
Време за четене:5 мин.
Сподели:
“Конфликтите в игрите на малките деца се случват не от инат или лошотия, а от незнание как да се разберат.“
- Няма да му дърпаш количките!
- Дай ѝ лопатката, нали сте приятели!
- Стига плака, ей сега ще ти я върне!
- Ох, моето дете изобщо не споделя играчките!
Познато ли ви е? Малките деца от 1 до 7 години могат да ни изправят на нокти, когато дойде време за споделена и гра с общи – или още по-страшно – лични играчки. Това далеч не е единственият повод за конфликт – да не забравяме бутането, дърпането, съперничеството, ревността, борбата за надмощие и лидерство…
В настоящата статия ще ви покажа как да помогнете на съкровищата си да се справят с конфликтите по време на съвместните игри, използвайки принципите на метода Монтесори.
Защо децата се карат?
Противно на очакванията ни, малчуганите не се раждат със социални умения, нито с особено желание да комуникират с връстници. Преди 2-годишна възраст наблюдаваме при бебетата основно паралелна игра – всеки в своя ъгъл си “прави нещо”, но рядко заедно. Според теорията на Мария Монтесори, причината за това явление е “спящият” чувствителен период на социализация, който се активира между 2 и 3 г.
С израстването си децата се “сблъскват” с емоции, правила и конфликти и тяхното новопоявило се желание за социализация ги мотивира да открият общ език. Ще познаете навлизането в сензитивния период на социалните умения по неустоимата нужда на мъниците да си общуват с други деца.
Неразбирателствата започват, защото често пъти малчуганите искат да си играят още преди да могат да се изразяват добре или да са развили чувството за емпатия, умения за търпение, спазване на правила, изчакване на реда и други ключови компетенции. Именно поради това, трябва активно да ги насочваме как да са по-социални.
Как да помогнем на детето в конфликтни ситуации по време на игри?
Монтесори методът отделя специално внимание на успешното развиване на социални умения у децата, като възпитава взаимопомощ и уважение вместо съперничество, емпатия и групова идентичност вместо егоизъм.
Най-добрият начин да приучите съкровищата си на тези добродетели, е като вкорените гореизброените умения чрез личен пример:
Обръщайте се към детето с фрази, с които бихте общували с шефа си, например :) – “Би ли ми донесъл…”, “Заповядай”, “Благодаря”, “Моля”, “Имаш ли нужда от помощ?”. По този начин, проявявайки уважение към мъника си, ще го научите на реципрочност и учтивост към вас и околните.
Научете го:
Как да поиска учтиво
Когато желае нещо, насърчете детето да го прави по социалноприемлив начин: вместо “Дай” и “Искам”, да използва “Може ли”, “Ще ми дадеш ли…”, “Ако обичаш…”. Това ще увеличи шансовете му да получи каквото иска или най-малкото да спечели възможност за приемлива алтернатива.
Как да отказва учтиво
Облечете неприятното “Не” с “Не, благодаря”, “Може ли после?”, “Да, но след малко, само да приключа”. Усъвършенствайки този подход, ще видите как уважителното отношение ще му спечели повече приятели.
Как да приема отказ
Важно е да се научи да уважава личните граници на околните, защото за вбъдеще това ще му помогне да отстоява своите. Колкото и да му се иска да получи желаната играчка, ако приятелчето му не е готово да я сподели, то това е съвсем в реда на нещата и трябва да спре да настоява. Вместо това, може да предложи размяна (виж следващата точка).
Как да дава контрапредложение, ако получи отказ
Много елегантен начин дете да бъде убедено да си сподели играчката, е като му се предложи размяна. Затова поощрявайте съкровището си, когато тръгне да иска нечия играчка, да има готовност да предложи някоя своя.
Как да предлага игри
Често наблюдаваме как някои деца настояват игрите да са само по техни правила. Учете ги да дават предложения, вместо команди, като – “Искаш ли да…”, “Хайде да се редуваме”. Важно е и да приемат отказ или чужди идеи – покажете им, че играта става още по-интересна, когато имаме разнообразие и всички са доволни.