баща и дете белят банан

Монтесори игри (0-2 г.) – забавни и полезни по метода Монтесори

Категория:Умения

/

Време за четене:5 мин.

Сподели:

Принципи за подготовка на Монтесори занимания у дома

Образователният метод на Мария Монтесори продължава да набира популярност както сред учители, така и сред родители. В статията “Монтесори вкъщи – обучение у дома по метода Монтесори” споделихме повече за това как да подготвим средата вкъщи, така че да подкрепя развитието на детето. В настоящия материал ще обърнем повече внимание на заниманията у дома – как да ги подготвим бързо и лесно, следвайки принципите на метода на Монтесори.

За да подкрепя развиването на концентрация и самостоятелност у детето, всяка дейност е нужно да:

  • бъде предварително обмислена и добре организирана – материалите трябва да могат свободно да се взимат и прибират от детето. Пример: за упражнение нанизване на мъниста поставяме мънистата и връзката/кордата, на която ще бъдат нанизвани, в малък панер на достъпен рафт, който детето свободно може да взема и да връща обратно на мястото му, когато свърши дейността. Още идеи за организиране на пространството у дома може да прочетете в статията “Монтесори вкъщи – обучение у дома по метода Монтесори”;
  • осигурим пълен комплект от елементи, съдържащ всичко, което е необходимо за играта, без да липсват части. Пример: за сортирането на помпони по цвят в таблата с играта има панер/купичка/кутийка с помпони; щипка, с която детето да хваща всеки помпон; два или повече съда, всеки от които е в един от цветовете на помпоните (или обозначен с този цвят, напр. със стикер);
  • има за цел развиването или усъвършенстването на едно основно умение – в дейността сортиране на цветни помпони фокусът е върху разпознаването на цветовете и разпределянето на помпоните в съответния по цвят съд. Не показваме на детето и не го насърчаваме да брои помпоните заедно с това, освен ако само̀ не го инициира.

Други два важни принципа, които да следваме, когато подготвяме образователни игри по метода Монтесори, са:

  • детето трябва да може почиства по време и след заниманието – ако при играта има вероятност то да разлее течност/боя или да разсипе това, с което играе (напр. цветни пръчици), то в самия материал или на достъпно място за детето е нужно да има средства за почистване. Това може да е попивателна кърпа, метличка и лопатка, предназначени за маса (например в червено), както и такива, предназначени за под (в синьо);
  • да представяме заниманието на детето – нужно е да му покажем как може да взима и връща играта, както и как да я използва по предназначение.

С организирането на средата може да се каже, че половината задача е изпълнена – ако е интуитивно подредена, детето ще започне само̀ да се ориентира и заиграва, привлечено от реда и интересните дейности. При създаването на Монтесори занимания с материали у дома се стремете те да бъдат простички (да не включват много елементи), приятни за сетивата (не е нужно да са лъскави или твърде цветни, а да създават усещане за хармония и спокойствие) и да имат една единствена и ясна цел (развиване на едно конкретно умение).

Идеи за Монтесори игри за деца на 1 година

Детето на 1 годинка би могло да бъде ангажирано в изпълнението на домакинските задачи у дома (с помощ от възрастен) под формата на игра. Така то се научава да си взаимодейства и партнира, занимава се със спокойни и развиващи двигателните (обща и фина моторика) и умствените му умения дейности (като концентрация, координация, самостоятелност, чувство за ред, социални умения). Подходящи активности по метода Монтесори в случая са:

  • сваляне от нисък простор на изсъхнали, изпрани дрехи – ако използвате сушилник за дрехи в стаята, можете да покажете на детето как вземате изсъхналите дрехи и ги поставяте на близко място (диван/леген);
  • прибиране на играчки в кутия – започнете да прибирате заедно с детето играчките в кутия, като се редувате (“Тази играчка прибирам аз, а тази – ти”) и му показвате всяка част от действието;
  • поставяне на съдове един в друг, както и слагане на капак върху кутия – може да използвате кутиите от храна от детска кухня или други съдове, които имат капаци, а и не се чупят лесно;
  • обелване на банан – помогнете на детето, като започнете обелването и оставете на него да го дообели;
  • поливане на цветя с малка лейка или малка бутилка – съдът за поливане трябва да е лек и да не се разлива лесно (може да използвате детско шише от минерална вода);

Други идеи за развиващи игри вкъщи са:

  • рисуване с бои за пръсти – това занимание осигурява пълна свобода на действие, дава възможност за проява на фантазията и има обучителен характер (запознаване с цветове, текстури и рисувателни техники);
  • пресипване от един съд в друг на твърд материал – за целта могат да се използват цветни листчета, камъчета, листа, боб и други подходящи подръчни средства;
  • преливане на вода в съд с голямо гърло – може да се прави в банята или на балкона, където разливането на вода няма да е проблем;
  • изваждане на помпони от бъркалка за яйца – малките деца обичат да изваждат разни неща и проявяват интерес към малките предмети, което прави тази дейност подходящ начин да запълним свободното време у дома;
  • търсене на предмети в кутии – даваме няколко затворени кутии с по един предмет в тях и оставяме детето да ги отвори и да открие всеки предмет;
  • сензорни игри – достъп до различни материи и текстури като табло с парчета от различни повърхности, скрити под капаци от опаковки от мокри кърпички;
  • босо ходене върху различни повърхности – грапави сензорни пъзели, меко килимче, черга, ламинат и др.

забавни и полезни игри

Едногодишните деца търсят предимно сензорни занимания, в които могат да изследват различни на допир текстури. Те също така обичат да играят с вода и с боя, както и да отварят кутии, да поставят и изваждат предмети.

Идеи за Монтесори игри за 2-годишни

Детето на 2 години вече се движи по-стабилно в пространството и обикновено показва жив интерес да участва в дейностите вкъщи. За да подкрепим развиването на неговите двигателни (обща и фина моторика) и сензорни умения, както и на неговата увереност, самостоятелност, концентрация, активен и пасивен речник по метода Монтесори, можем да го включим в следните задачи в домакинството:

  • рязане на банан с детски нож – тъй като детето е в процес на учене как да държи и използва приборите правилно, на този етап избирайте много меки храни (банан, обелена краставица) и нож, който е максимално безопасен (приборен, за пластилин или дървен нож по Монтесори като този на снимката).

дървен нож по Монтесори

  • пресипване от чаша в купа (например брашно) – забавно упражнение за моториката на детето, с което ще се чувства включено в готвенето “като големите”;
  • бъркане на смес – децата обичат да бъркат смеси, с което се подкрепя общата им моторика, изследователски интерес, математически умения при спазване на рецепта, концентрация, координация;
  • използване на формички за бисквити – още една забавна и полезна дейност за децата за трениране на силата на ръката и фината моторика. Обърнете внимание на детето, че формичките от едната си страна са по-остри и е нужно да внимават, както и разбира се, бъдете до тях, за да сте сигурни, че ще ги използват правилно;
  • почистване на листата на растенията от прах – децата обичат да използват парцалчета за прах и да почистват, защото веднага виждат резултата от своите действия;
  • почистване на разлята течност на пода – покажете и помогнете на детето да попие течността с моп, като го придържате заедно с него, или ако течността е малко, да попие с домакинска хартия;
  • поставяне на мръсни дрехи от плитък кош в пералнята – децата обичат да изваждат дрехи от чекмеджета, така че може да съчетаете този интерес с полезното и да оставяте детето да помага в тази дейност и дори да я повтаря известен брой пъти, ако иска;
  • изваждане на чисти и поставяне на мръсни прибори в миялната машина – още едно упражнение за детето да борави с приборите и да ги “усети” като размер, тежест, текстура, топлина, както и първи стъпки в помощта и отговорността към почистване след хранене;
  • миене на ръце със сапун и бърсане в кърпа –ако е необходимо, помагайте на детето и бъдете до него, но нека се опитва самостоятелно да изпълни всяка една от стъпките. За целта може да поставите фриз с картинки, изобразяващи поредността от действия.

Още идеи за занимания вкъщи:

  • използване на дебели пастели – 2-годишните деца още упражняват своя захват, затова на първо време е подходящо да използват по-къси и по-дебели пастели;
  • съответствие на обекти към карти – в това занимание, което е много типично за Монтесори средата, детето съответства предмети (плодове) или фигурки (на животни) и карти с реални изображения на същите обекти. Пример: имате колекция от фигурки на морски животни, всяка от които детето трябва да свърже с карта, на която е изобразено съответното животно.
  • търсене на предмети в стаята по цвят – децата се интересуват от цветовете и такава игра им помага да се упражняват да ги разграничават, както и да свързват цвета със съответното му наименование. Започнете с основните цветове (червено, синьо, жълто) и когато ги затвърди, преминете към техните разновидности (оранжево, лилаво, розово, зелено, бяло, черно, сиво и др.);
  • пъзели с 3-10 части с дръжки – на този етап представяйте на детето пъзели с по-малко части, за да не му бъде твърде предизвикателно. По възможност избирайте пъзели, чиито части са с дръжки, тъй като това е още едно упражнение на фината моторика на детето, а и ще му бъде по-удобно;
  • “Тайна” торбичка – непрозрачна торбичка с около 5 предмета; детето бърка в торбичката със затворени очи и само опипвайки предметите един по един, трябва да ги познае.

Двегодишните деца харесват дейности, по време на които могат да се движат – да танцуват на музика, да носят предмети от едно място на друго, да прескачат, да използват ръцете си, за да изследват различни обекти и техните свойства (това е една причина да хвърлят, мачкат, късат), както и различни инструменти за рисуване, за готвене и пр.

logo-image

Последвайте ни: