момиче гушка кученце

Mонтесори игри (5-7 г.) – забавни и полезни по метода Монтесори

Категория:Умения

/

Време за четене:5 мин.

Сподели:

Ако вече сте чели първите две статии от тази серия, ще знаете какви принципи трябва да имате предвид при подготовка на Монтесори средата вкъщи. Днес продължаваме темата с предложения за Монтесори игри у дома за деца между 5-7 години.

Монтесори игри за 5-годишни

На 5 г. децата все още попиват всичко от средата около тях и продължават да предпочитат работа чрез сетивата си. Те са активни членове на семейството и обичат да имат отговорности в семейната среда. Можете да определяте по една дневна задача (отговорност) за детето на тази възраст. Ето няколко предложения:

  • Зареждане и пускане на съдомиялната - Това може да става след вечеря или в друг удобен момент за вашето семейство. Важно е няколко пъти да обясните на детето как се прави, както и правила и граници за дейността (само родител слага препарата);
  • Разпределяне и сгъване на сухо пране - Може детето да разделя чистите дрехи на членовете на семейството, както и да има отговорността да сгъва и да прибира своите;
  • Отговорност към растение/домашен любимец

Децата на тази възраст имат нужда да отговарят за нещо, особено да помагат в семейните задължения. Това помага в развитието на отговорност, разбира се, но също така създава самоувереност и самочувствие.

Ето и още няколко идеи за Монтесори игри вкъщи, подкрепяйки развитието на 5-годишното дете:

  • Събиране и изваждане с бобчета - ако подготвим различни задачи за детето, можем да показваме как със свободни елементи, например бобчета, може да решава правилните отговори;
  • Нюанси от различни цветове - смесвайки един цвят с бяло, може да насърчаваме детето да опознава нюансите на този цвят. Може да се подготви примерна карта с нюанси на конкретния цвят;
  • Съпоставяне на думи с предмети - подготвяме етикети/листчета с думи на предмети - и детето трябва да открие предметите вкъщи, като слага правилния етикет. Става забавна игра, дори можем да включим прилагателни думи (“синята шапка”);
  • Учене на части (на тяло/растение/животно) - може да бъде чрез пъзел или снимки. Може детето да учи как се пишат имената на различните части, както и повече информация за тях.

Петгодишните деца обичат да чувстват, че са уважавани и отговорни членове на семейството и също да работят към усъвършенстване на умения и знания.

Монтесори игри за 6-годишни

В Монтесори философията, детето на 6 години вече започва да минава към друг етап на развитие - може да мисли по-абстрактно, има въображение, което стимулира мислите за света около него и повече желае да учи и да играе заедно с други деца. Обича задачи и проекти и на тази възраст започва развитието на съвестта му. Ето няколко предложения за игри, които да подкрепят и стимулират детето на 6 г.:

  • Отговорност към рециклиране - малчуганът може да поема отговорността за разпределяне и хвърляне на отпадъците вкъщи, като чрез това ще се учи не само на отговорност към семейството, но и към природата;
  • Научни експерименти - можем да изберем според интересите на детето: “Кой предмети потъват във вода и защо?”, магнитно-немагнитно и др. Те подкрепят критично мислене, самостоятелността и усъвършенстването на знания и умения;
  • Работа с глина - работата с ръце продължава да е важна на тази възраст. Като осигурим материалите за работа с глина и даваме на малчугана свободата да избира какво да прави с тях, подкрепяме креативността и себеизразяването. То дори може да свързва това, което избработва, към интересна за него тема;
  • Измисляне на приказка от различни предмети - подкрепя езиково, литературно и паметно развитие. Съберете предмети от вкъщи в една кошница и по тях измислете приказка. Може да се прави с най-различни предмети, които имате вкъщи, дори може да е екипна работа на родителя и детето, като редувате да измислете по едно изречение;
  • Съчетаване на думи/изречения - в зависимост от нивото на четене на вашето дете, може да подготвите думи, фрази или изречения за съчетаване. Може да са в различни шрифтове, или да са малки към главни букви за по-опитните в четене деца.

Децата на тази възраст хем започват друг етап според Мария Монтесори, хем търсят още занимания типични за предишния (до 6 г.). Можем да се стараем да осигурим структурирани занимания, но също и по-свободни такива, които да стимулират креативност и критично мислене.

Монтесори игри за 7-годишни

Детето на тази възраст продължава да мисли за света около себе си и да иска да разширява знанията си по най-различни теми. Съвестта му продължава да се развива и често предпочита компанията на приятелите си пред тази на семейството. Обикновено в много държави в Европа на тази възраст детето започва училище, затова предлагаме различни идеи за игри по Монтесори вкъщи, които да подкрепят образованието му:

  • Отговорност към пазаруване - от писане на списък, към пазаруване и плащане, можем да дадем понякога този вид отговорност на детето с нашата подкрепа, където е нужно. Можем дори да го продължим с готвене (вижте следващата точка);
  • Готвене на вечеря/закуска - хубаво занимание за мързеливи уикенди - може детето да отговаря за готвенето на едно ястие, като предварително го е планирало и е пазарувало продуктите;
  • Планиране на седмицата - децата на тази възраст обичат самостоятелност, и можем да ги подкрепим, като даваме на тях отговорността за планиране на седмичните ангажименти. Може да бъде писмено или с визуална подкрепа (със снимки или рисунки);
  • Изработка на списание/вестник - от рисуване на снимки до писане на думи, можем да насърчаваме детето да подготви списание или вестник по вълнуваща за него тема;
  • Настолни игри - винаги са полезни за децата, а на тази възраст, когато детето търси работа в екип, това е добър начин да прекараме време с него. Може да определите момент в седмицата за това занимание заедно;
  • Работа по проекти - казахме, че децата на тази възраст гледат философски света около себе си и искат да знаят много. Вместо винаги да сме готови с отговори, можем да подкрепим детето само̀ да научава повече с работа по проекти, използвайки библиотеката или посещение в музей. Може дори проектът да е свързан с доброволно действие - изработка на гривни за събиране на пари за кауза.

На тази възраст детето продължава да усъвършенства своите умения и да учи за заобикалящия го свят, но човешките му ценности, както и социалните такива са на първо място за него. Добре е вкъщи да дадем възможност да ги доразвива.

logo-image

Последвайте ни: