Mонтесори игри (5-7 г.) – забавни и полезни по метода Монтесори
Категория:Умения
/
Време за четене:5 мин.
Сподели:
Кейти Хардинг-Стоянова е англичанка, майка и Монтесори педагог с диплома от Международния Монтесори център в Лондон (Montessori Centre International, London). Живее заедно с мъжа си в България вече близо 10 години. Основател на @montessorimaika
Ако вече сте чели първите две статии от тази серия, ще знаете какви принципи трябва да имате предвид при подготовка на Монтесори средата вкъщи. Днес продължаваме темата с предложения за Монтесори игри у дома за деца между 5-7 години.
Монтесори игри за 5-годишни
На 5 г. децата все още попиват всичко от средата около тях и продължават да предпочитат работа чрез сетивата си. Те са активни членове на семейството и обичат да имат отговорности в семейната среда. Можете да определяте по една дневна задача (отговорност) за детето на тази възраст. Ето няколко предложения:
- Зареждане и пускане на съдомиялната - Това може да става след вечеря или в друг удобен момент за вашето семейство. Важно е няколко пъти да обясните на детето как се прави, както и правила и граници за дейността (само родител слага препарата);
- Разпределяне и сгъване на сухо пране - Може детето да разделя чистите дрехи на членовете на семейството, както и да има отговорността да сгъва и да прибира своите;
- Отговорност към растение/домашен любимец
Децата на тази възраст имат нужда да отговарят за нещо, особено да помагат в семейните задължения. Това помага в развитието на отговорност, разбира се, но също така създава самоувереност и самочувствие.
Ето и още няколко идеи за Монтесори игри вкъщи, подкрепяйки развитието на 5-годишното дете:
- Събиране и изваждане с бобчета - ако подготвим различни задачи за детето, можем да показваме как със свободни елементи, например бобчета, може да решава правил ните отговори;
- Нюанси от различни цветове - смесвайки един цвят с бяло, може да насърчаваме детето да опознава нюансите на този цвят. Може да се подготви примерна карта с нюанси на конкретния цвят;
- Съпоставяне на д уми с предмети - подготвяме етикети/листчета с думи на предмети - и детето трябва да открие предметите вкъщи, като слага правилния етикет. Става забавна игра, дори можем да включим прилагателни думи (“синята шапка”);
- Учене на части (на тяло/растение/животно) - може да бъде чрез пъзел или снимки. Може детето да учи как се пишат имената на различните части, както и повече информация за тях.
Петгодишните деца обичат да чувстват, че са уважавани и отговорни членове на семейството и също да работят към усъвършенстване на умения и знания.
Монтесори игри за 6-годишни
В Монтесори философията, детето на 6 години вече започва да минава към друг етап на развитие - може да мисли по-абстрактно, има въображение, което стимулира мислите за света около него и повече желае да учи и да играе заедно с други деца. Обича задачи и проекти и на тази възраст започва развитието на съвестта му. Ето няколко предложения за игри, които да подкрепят и стимулират детето на 6 г.:
- Отговорност към рециклиране - малчуганът може да поема отговорността за разпределяне и хвърляне на отпадъците вкъщи, като чрез това ще се учи не само на отговорност към семейството, но и към природата;
- Научни експерименти - можем да изберем според интересите на детето: “Кой предмети потъват във вода и защо?”, магнитно-немагнитно и др. Те подкрепят критично мислене, самостоятелността и усъвършенстването на знания и умения;
- Работа с глина - работата с ръце продължава да е важна на тази възраст. Като осигурим материалите за работа с глина и даваме на малчугана свободата да избира какво да прави с тях, подкрепяме креативността и себеизразяването. То дори може да свързва това, което избработва, към интересна за него тема;
- Измисляне на приказка от различни предмети - подкрепя езиково, литературно и паметно развитие. Съберете предмети от вкъщи в една кошница и по тях измислете приказка. Може да се прави с най-различни предмети, които имате вкъщи, дори може да е екипна работа на родителя и детето, като редувате да измислете по едно изречение;
- Съчетаване на думи/изречения - в зависимост от нивото на четене на вашето дете, може да подготвите думи, фрази или изречения за съчетаване. Може да са в различни шрифтове, или да са малки към главни букви за по-опитните в четене деца.
Децата на тази възраст хем започват друг етап според Мария Монтесори, хем търсят още занимания типични за пред ишния (до 6 г.). Можем да се стараем да осигурим структурирани занимания, но също и по-свободни такива, които да стимулират креативност и критично мислене.
Монтесори игри за 7-годишни
Детето на тази възраст продължава да мисли за света около себе си и да иска да разширява знанията си по най-различни теми. Съвестта му продължава да се развива и често предпочита компанията на приятелите си пред тази на семейството. Обикновено в много държави в Европа на тази възраст детето започва училище, затова предлагаме различни идеи за игри по Монтесори вкъщи, които да подкрепят образованието му:
- Отговорност към пазаруване - от писане на списък, към пазаруване и плащане, можем да дадем понякога този вид отговорност на детето с нашата подкрепа, където е нужно. Можем дори да го продължим с готвене (вижте следващата точка);
- Готвене на вечеря/закуска - хубаво занимание за мързеливи уикенди - може детето да отговаря за готвенето на едно ястие, като предварително го е планирало и е пазарувало продуктите;
- Планиране на седмицата - децата на тази възраст обичат самостоятелност, и можем да ги подкрепим, като даваме на тях отговорността за планиране на седмичните ангажименти. Може да бъде писмено или с визуална подкрепа (със снимки или рисунки);
- Изработка на списание/вестник - от рисуване на снимки до писане на думи, можем да насърчаваме детето да подготви списание или вестник по вълнуваща за него тема;
- Настолни игри - винаги са полезни за децата, а на тази възраст, когато детето търси работа в екип, това е добър начин да прекараме време с него. Може да определите момент в седмицата за това занимание заедно;
- Работа по проекти - казахме, че децата на тази възраст гледат философски света около себе си и искат да знаят много. Вместо винаги да сме готови с отговори, можем да подкрепим детето само̀ да научава повече с работа по проекти, използвайки библиотеката или посещение в музей. Може дори проектът да е свързан с доброволно действие - изработка на гривни за събиране на пари за кауза.
На тази възраст детето продължава да усъвършенства своите умения и да учи за заобикалящия го свят, но човешките му ценности, както и социалните такива са на първо място за него. Добре е вкъщи да дадем възможност да ги доразвива.