Дете с дървена монтесори играчка в ръка

Тайната на първите 7 години: “Попиващият ум”

Категория:Умения

/

Време за четене:5 мин.

Сподели:

Какво означава “попиващ ум” според методиката на Мария Монтесори?

В теорията на метода Монтесори “Попиващият ум” е периодът от 0 до към 6-7-год. възраст, в който децата попиват като гъбки случващото се около тях и заобикалящата ги среда – т. нар. ”първите 7 години”. В този период детската памет може да поеме огромно количество информация, без особено усилие. Трябва да имаме предвид обаче, че децата попиват както “чистата водичка”, така и “по-мътната”, т. е. както любовта и нашата отдаденост, така и всичките ни други чувства и емоции (положителни и отрицателни), подреденото и разхвърляно пространство, фоновия шум и светлини от телевизора, картините на стената и т. н. Тази способност на детето да попива всичко е прекрасен дар, с който трябва да се отнесем много внимателно и отговорно, защото уменията, които то придобива, остават за цял живот.

Дете си играе с дървени монтесори играчки

“…силата на попиващия ум на детето […] обхваща […] расата или общността и включва[т] патриотизма, религията, социалните навици, техническите заложби, предразсъдъците и всъщност всички неща, които изграждат целостта на човешката личност.” (Монтесори, М. Какво трябва да знаете за детето си, В. Търново, 2016 : 64)

embeded-image

Съзнателен и несъзнателен попиващ ум

За добро или лошо, чудноватият период на попиващия ум е ограничен във времето – от преди да се роди детето, до смяната на млечните зъби (6-7 г.). Самият той е разделен на два подпериода – от 0 до 3 и от 3 до 6 години – съзнателен и несъзнателен попиващ ум. Ето какво да очаквате по време на тях:

  • 0-3 години – т. нар. “несъзнателен попиващ ум”. Защо “несъзнателен”? Защото всичките натрупани впечатления остават все още на подсъзнателно ниво и разликата с един възрастен е, че те буквално се "срастват" с детето – стават част от неговата същност. Друго много характерно за този период е, че децата сякаш са обладани от една стихийна енергия, която Мария Монтесори нарича "хорм". Тя се изразява в това да хванат, да пипнат, да хвърлят, след това да се преместят на друго местенце – това е една хаотична енергия, която може да се каже, че "пречи" на концентрацията, но истината е, че децата имат нужда да трупат тези впечатления и още тренират самоконтрола си и умението да се концентрират за по-дълго, без да се разсеят мигновено;
  • 3-6 години – т. нар. “съзнателно ниво”, в което интересът вече става избирателен, появява се самоконтрол, воля и целеустременост към възприемането на нови знания и умения. Мозъкът на детето започва да организира информацията, получена от несъзнателния период (и след това) и да прави изводи за света. Онази стихийна енергия вече отшумява и ще видите как ще става все по-лесно детето да се заиграва само̀, да ви “слуша” и да се съгласява заедно да научите нещо.

Защо периодът на “попиващия ум” е толкова ключов?

Защото скокът в развитието на човека за такъв кратък период (някакви си 3-6 години) е уникален и неповторим. Неслучайно казват “Първите 7 години са най-важните!”. Чудото се случва благодарение на т. нар. “чувствителни (сензитивни) периоди”, които също имат начало и край и които дават невидима посока и тласък в детското развитие. За да научите повече за чувствителните периоди и как да разгърнете потенциала на детето си в периода на попиващия ум, вижте ето тук “Чувствителни периоди – тайната на успеха през първите 7 години”.

logo-image

Последвайте ни: