През първите 7 години децата усещат много неща: вкусове, миризми, звуци, допир от най-различни повърхности, виждат много неща... Но реално всички тези сетивни впечатления за тях са хаотични – те нямат название за тях, не могат да ги подредят в главата си и често това може да ги накара да се чувстват безпокойни и объркани.
Важно е да запомните, че както е незряла нервната система на децата в първите 7 години, така са незрели и техните сетива – и ние активно трябва да ги стимулираме, за да могат те да се обострят и усъвършенстват.
За щастие, природата е помислила как детето да се чувства по-комфортно, като е отключила неговото любопитство към преживяването на различни сетивни впечатления – проактивно да види, да пипне, да сложи в устата, да подушка, да се вслуша в песнички и звуци... Всичко това говори за отключването на нов прозорец на възможностите – т. нар. чувствителен период за усъвършенстване на 5-те сетива – зрение, слух, мирис, вкус, допир.
Според Мария Монтесори по време на несъзнателния попиващ ум (0-3 г.) тези впечатления са по-хаотични, докато през съзнателната част (3-6 г.) детето започва целенасочено да се опитва да ги подреди, категоризира, назове и пр. Благодарение на този негов стремеж светът около него става по-ясен и структуриран, което дава усещане за сигурност и увереност да експериментира. То започва да опознава себе си, какво харесва, какво не, да опознава и останалите – техните предпочитания, да опознава многообразието на света.
Усетите ли, че детето Ви е навлязло в сензитивния период на сетивата, давайте му колкото се може повече стимули според интереса му – ето някои идеи за упражнения вкъщи:
1
2
На децата им е много трудно в първите 7 години да различат на око различни големини, дължини, ширини, обеми, височини. В Монтесори метода тези умения се тренират с плавна градация, включвайки допълнителни помощни сетива, докато накрая зрението се усъвършенства.
Може да се позабавлявате с още един експеримент:
Вземете 2 прозрачни чаши с еднакъв обем, но с различна форма – напр. едната да е тясна и висока, а другата – ниска и широка. Налейте еднакво количество течност и попитайте детето къде има повече. Най-вероятно ще Ви посочи високата, защото му изглежда по-пълна.
Може да надградите експеримента, като добавите трета чаша, еднаква с високата, и пред очите му излеете количеството от ниската в нея, така че да се види, че е еднакво. След това отново пред него върнете течността обратно в ниската и пак го попитайте къде според него има повече. Почти сигурно е, че пак ще посочи високата чаша :)
Ето още 3 идеи за занимания у дома за усъвършенстване на сетивата мирис, слух и допир:
1
2
3
Време за четете 5 мин.
Последствия и наказания
Как да накараме детето да ни слуша в няколко стъпки? Добър и лош пример от детската площадка. Защо е грешен подход с наказание?
Време за четете 5 мин.
7 начина да мотивираме детето да учи
В Монтесори метода липсват класическите начини за стимулиране към учене – няма нито наказания, нито награди, и въпреки това децата са дисциплинирани, уважителни и мотивирани да учат.