Дете играе с дървена монтесори играчка

Защо да тренираме сетивата на детето?

През първите 7 години децата усещат много неща: вкусове, миризми, звуци, допир от най-различни повърхности, виждат много неща... Но реално всички тези сетивни впечатления за тях са хаотични – те нямат название за тях, не могат да ги подредят в главата си и често това може да ги накара да се чувстват безпокойни и объркани.

Важно е да запомните, че както е незряла нервната система на децата в първите 7 години, така са незрели и техните сетива – и ние активно трябва да ги стимулираме, за да могат те да се обострят и усъвършенстват.

За щастие, природата е помислила как детето да се чувства по-комфортно, като е отключила неговото любопитство към преживяването на различни сетивни впечатления – проактивно да види, да пипне, да сложи в устата, да подушка, да се вслуша в песнички и звуци... Всичко това говори за отключването на нов прозорец на възможностите – т. нар. чувствителен период за усъвършенстване на 5-те сетива – зрение, слух, мирис, вкус, допир.

Според Мария Монтесори по време на несъзнателния попиващ ум (0-3 г.) тези впечатления са по-хаотични, докато през съзнателната част (3-6 г.) детето започва целенасочено да се опитва да ги подреди, категоризира, назове и пр. Благодарение на този негов стремеж светът около него става по-ясен и структуриран, което дава усещане за сигурност и увереност да експериментира. То започва да опознава себе си, какво харесва, какво не, да опознава и останалите – техните предпочитания, да опознава многообразието на света.

Забавни идеи и игри по метода Монтесори за усъвършенстване на сетивата

Усетите ли, че детето Ви е навлязло в сензитивния период на сетивата, давайте му колкото се може повече стимули според интереса му – ето някои идеи за упражнения вкъщи:

Експеримент 1: Сладко, кисело или солено? (Вкус)

  1. 1

    Напълнете 3 еднакви чаши с вода и във всяка една добавете съответно нещо подслаждащо (малко захар), нещо солено (малко сол) и нещо кисело (малко лимонов сок). Постарайте се да запомните коя с какъв вкус е :)
  2. 2

    Гребнете с лъжица от произволна чаша и подканете детето да познае какъв е вкусът. Подгответе се за невероятни отговори :)

Експеримент 2: Къде има повече? (Зрение)

На децата им е много трудно в първите 7 години да различат на око различни големини, дължини, ширини, обеми, височини. В Монтесори метода тези умения се тренират с плавна градация, включвайки допълнителни помощни сетива, докато накрая зрението се усъвършенства.

Може да се позабавлявате с още един експеримент:

Вземете 2 прозрачни чаши с еднакъв обем, но с различна форма – напр. едната да е тясна и висока, а другата – ниска и широка. Налейте еднакво количество течност и попитайте детето къде има повече. Най-вероятно ще Ви посочи високата, защото му изглежда по-пълна.

Може да надградите експеримента, като добавите трета чаша, еднаква с високата, и пред очите му излеете количеството от ниската в нея, така че да се види, че е еднакво. След това отново пред него върнете течността обратно в ниската и пак го попитайте къде според него има повече. Почти сигурно е, че пак ще посочи високата чаша :)

3 игри за усъвършенстване на мирис, слух и допир

Ето още 3 идеи за занимания у дома за усъвършенстване на сетивата мирис, слух и допир:

  1. 1

    Бурканчета с билки – насърчете детето да мирише и научава имената на различни билки, като ги сложите в бурканчета с добре завинтени (и дори залепени) капачки с дупчици отгоре.
  2. 2

    Звукови кутии – направете 3-4 двойки еднакви кутии, като ги напълните с различни неща, така че да издават звук при разклащане (пр. с пясък, боб, леща или празно – децата много се забавляват, когато няма нищо :) ). Разделете ги и подканете детето да намери еднаквите само по звука, който издават.
  3. 3

    Сензорни кутии – т. нар. стереогностични дейности – сложете в непрозрачна кутия с малък отвор познати предмети от бита (напр. капачки, вилица, лъжица, гребен, топче и др.) и подканете детето само чрез допир да се опита да познае какво държи. Това упражнение е чудесно и за развитието на речта, ако го подканите да описва какво усеща на допир (за 5-6-годишни деца).

Полезни статии

Дете рисува

Време за четете 5 мин.

Последствия и наказания

Как да накараме детето да ни слуша в няколко стъпки? Добър и лош пример от детската площадка. Защо е грешен подход с наказание?

Дете си играе с дървена монтесори играчка

Време за четете 5 мин.

7 начина да мотивираме детето да учи

В Монтесори метода липсват класическите начини за стимулиране към учене – няма нито наказания, нито награди, и въпреки това децата са дисциплинирани, уважителни и мотивирани да учат.

logo-image

Последвайте ни: