Подканете детето да постави Дъската на Сеген А (колоната от 9-те десетици). След това да извади и постави отдясно разбъркани картите с ци фрите от 1 до 9.
Кажете му, че сега ще му покажете как изглеждат числата след 10.
Важно! Учете до 3 числа наведнъж (с триетапен урок)
Започнете с първите 3 числа – от 11 до 13. Тъй като малчуганът вече би трябвало да умее да брои до 19, е достатъчно да го попитате: “Помниш ли какво следва след 10? Точно так а, 11.”
След това демонстрирайте, че 11 се сформира от числата 10 и 1, като наложите единицата (1) върху нулата (0) на най-горната десятка (10). Подканете детето да повтори.
Сега е ред да научите имената им. Започнете с 11, като го назовете минимум 5 пъти заедно с детето: “Това е ЕДИНАЙСЕТ”.
Повторете с 12 и 13, като последователно приплъзвате и налагате картите с 2 и 3, така че да се образуват 12 и 13.
Следва да затвърдите новото знание чрез игра.
Започнете да питате детето: “Можеш ли да посочиш къде е 11? А къде е 13? Виждаш ли къде е 12? Добре, а кое от тези е 13?”.
Повторете въпросите и инструкциите в случаен ред поне 5 пъти или докато усетите, че детето уверено посочва винаги правилното число.
Важно! Преминете към етап 3 само ако сте уверени, че детето се е справило без грешка в етап 2.
Посочете последователно всяк о отделно число от най-малкото към най-голямото. При всяко посочване питайте еднократно “Какво е това?”.
Ако детето се колебае или отговори грешно, прекратете тактично урока и опитайте друг ден.
По същия начин в следващ ден научете имената и на останалите числа до 19 (по 3 наведнъж). Винаги започвайте с последното число от предишния урок – 13, 14, 15; после 15, 16, 17 и накрая 17, 18, 19.
В началото на урока набързо преговорите имената на вече научените.
Може да изработите Дъска на Сеген А, като: