дъска на Сеген Б

Цели

  • Научаване как изглеждат написани числата от 10 до 90 през 10 (имена на символи от 10 до 90 през 10).

Категория умения

  • Математически умения

  • Чувство за ред

  • Концентрация

  • Внимание

  • Памет

  • Фина моторика

Образователен раздел

  • Математика

Необходими материали

  • Дъска на Сеген Б или нейн еквивалент: изписани на лист/картон или принтирани едно под друго числата от 10 до 90 през 10 с разделителна линия помежду им;

  • Удобна табла / кутия за пренасяне и съхранение.

Презентация на стъпки

дъска на Сеген Б
1
1

Извадете Дъската на Сеген Б

Подканете детето да постави Дъската на Сеген Б (колоната от числа от 10 до 90 през 10). Кажете му, че както със златните мъниста десетици, сега ще му покажете как изглеждат написани числата след 10.

Важно! Учете до 3 числа наведнъж (с триетапен урок).

дъска на Сеген Б
2
2

Започнете с ученето на първите 3 числа (10, 20, 30)

Започнете с първите 3 числа – от 10 до 30. Тъй като малчуганът вече би трябвало да познава как изглежда написано числото 10, е достатъчно да го попитате: “Помниш ли какво следва след 10, когато брояхме със златните десетиците? Какво се получаваше, когато поставим 2 по 10? Точно така, 20. Ето така изглежда написано 20.”

След това продължете с учене на имената чрез т. нар. 3-етапен урок (вижте как на следващата стъпка).

дъска на Сеген Б
3

Етап 1: Назоваване на имената (минимум 5 пъти за всяко число)

Сега е ред да научите имената им. Понеже детето вече познава 10, започнете с 20, като го назовете минимум 5 пъти заедно с детето: “Това е ДВАЙСЕТ”.

Представете по същия начин и 30.

дъска на Сеген Б
4
4

Етап 2: усвояване имената чрез игра

Следва да затвърдите новото знание чрез игра.

Започнете да питате детето: “Можеш ли да посочиш къде е 10? А къде е 20? Виждаш ли къде е 30? Добре, а кое от тези е 20?”.

Повторете въпросите и инструкциите в случаен ред поне 5 пъти или докато усетите, че детето уверено посочва винаги правилното число.

дъска на Сеген Б
5
5

Етап 3: затвърждаване имената чрез въпроса “Какво е това?”

Важно! Преминете към етап 3 само ако сте уверени, че детето се е справило без грешка в етап 2.

Посочете последователно всяко отделно число от най-малкото към най-голямото. При всяко посочване питайте еднократно “Какво е това?”.

Ако детето се колебае или отговори грешно, прекратете тактично урока и опитайте друг ден.

дъска на Сеген Б
6
6

Научете по същия начин имената на останалите числа до 90 (в различни дни)

По същия начин в следващ ден научете имената и на останалите числа до 90 (по 3 наведнъж). Винаги започвайте с последното число от предишния урок – 30, 40, 50; после 50, 60, 70 и накрая 70, 80, 90.

В началото на урока набързо преговорите имената на вече научените.

Още упражнения

дъска на Сеген A 11-19

Упражнение “Дъска на Сеген А – съчетаване количества и символи (11-19)”

Подканете детето да постави Дъската на Сеген А (колоната от девет 10-ки). След това да извади и постави разбъркани картите с цифрите от 1 до 9. Накрая нека подреди цветната стълба с мънистата от 1 до 9 и кутията с 9-те десетици. Да ги постави вляво от дъската на Сеген А или в долния й край.
Диаграма с числа и жълти мъниста

Упражнение “Дъска на Сеген Б – комбинация количества и символи (10-90)”

Подканете детето да пренесе Дъската на Сеген Б и кутията с 45 златни десетици на маса. Кажете му, че сега му покажете как изглеждат числата от 10 до 90 (през 10).
logo-image

Последвайте ни: