низове от мъниста

Цели

  • Научаване каква стойност стои зад числата от 10 до 90 (през 10);

  • Разбиране на концепцията, че числата от 10 до 90 (през 10) представляват съвкупност от десетици.

Категория умения

  • Математически умения (броене)

  • Чувство за ред

  • Концентрация

  • Внимание

  • Памет

  • Фина моторика

Образователен раздел

  • Математика

Необходими материали

  • 45 бр. десетици от златни мъниста (1 десетица представлява 10 мъниста, свързани заедно);

  • Кутия/кошница за удобно съхранение и пренасяне на материала.

Презентация на стъпки

златни десетици (низове от мъниста)
1
1

Пренесете 45-те златни десетици на маса

Подканете детето да пренесе кутията с 45 златни десетици на маса.

Кажете му, че вече щом може да брои до 19, заедно със златните десетици ще му покажете как се правят още по-големи числа (до 90).

Важно! Учете до 3 числа наведнъж (с триетапен урок).

златни десетици (низове от мъниста)
2

Покажете как се образуват числата от 10 до 30

Започнете с първите 3 числа – от 10 до 30. Помолете детето да извади 10 (една десетица) и след това го насърчете до нея да сложи още една. Кажете му, че когато са 2 десетици, това прави двайсет (20).

По същия начин направете и числото 30. След това преминете към научаване на имената с триетапен урок.

златни десетици (низове от мъниста)
3
3

Етап 1: Назоваване на имената (минимум 5 пъти за всяко число)

Подредете числата в редичка. Тъй като детето вече познава 10, може да преминете директно към научаване наименованието на 20. Назовете го минимум 5 пъти заедно с детето: “Това е ДВАЙСЕТ”.

Повторете същото и с 30.

златни десетици (низове от мъниста)
4
4

Етап 2: усвояване имената чрез игра

Следва да затвърдите новото знание чрез игра.

Започнете да питате детето: “Можеш ли да посочиш къде е 10? А къде е 20? Виждаш ли къде е 30? Добре, а кое от тези е 20?”.

Повторете въпросите и инструкциите в случаен ред поне 5 пъти или докато усетите, че детето уверено посочва винаги правилното число.

златни десетици (низове от мъниста)
5
5

Етап 3: затвърждаване имената чрез въпроса “Какво е това?”

Важно! Преминете към етап 3 само ако сте уверени, че детето се е справило без грешка в етап 2.

Посочете последователно всяко отделно число от най-малкото към най-голямото. При всяко посочване питайте еднократно “Какво е това?”.

Ако детето се колебае или отговори грешно, прекратете тактично урока и опитайте друг ден.

златни десетици (низове от мъниста)
6
6

Научете по същия начин имената на останалите числа до 90 (в различни дни)

По същия начин в следващ ден научете имената и на останалите числа до 90 (по 3 наведнъж). Винаги започвайте с последното число от предишния урок – 30, 40, 50; после 50, 60, 70 и накрая 70, 80, 90.

В началото на урока набързо преговорите имената на вече научените.

Още упражнения

дъска на Сеген Б

Упражнение “Дъска на Сеген Б – имена на символи (10-90)”

Подканете детето да постави Дъската на Сеген Б (колоната от числа от 10 до 90 през 10). Кажете му, че както със златните мъниста десетици, сега ще му покажете как изглеждат написани числата след 10.
дъска на Сеген A 11-19

Упражнение “Дъска на Сеген А – съчетаване количества и символи (11-19)”

Подканете детето да постави Дъската на Сеген А (колоната от девет 10-ки). След това да извади и постави разбъркани картите с цифрите от 1 до 9. Накрая нека подреди цветната стълба с мънистата от 1 до 9 и кутията с 9-те десетици. Да ги постави вляво от дъската на Сеген А или в долния й край.
logo-image

Последвайте ни: