Монтесори пирамида от мъниста в различни цветове до праволинейни редове от жълти мъниста.

Цели

  • Научаване каква стойност стои зад числата от 1 до 10;

  • Разбиране на концепцията, че числата от 11 до 19 представляват съвкупност от две числа (десет и едно/две/три…девет).

Категория умения

  • Математически умения

  • Чувство за ред

  • Концентрация

  • Внимание

  • Памет

  • Фина моторика

Образователен раздел

  • Математика

Необходими материали

  • 9 бр. десетици от златни мъниста (1 десетица представлява 10 мъниста, свързани заедно);

  • 9 бр. цветни мъниста, представляващи числата от 1 до 9. Числата съответстват на следните цветове: Едно (1) – червено; Две (2) – зелено (две зелени мъниста, свързани заедно); Три (3) – розово (три розови мъниста, свързани заедно); Четири (4) – жълто (четири жълти мъниста, свързани заедно); Пет (5) – тюркоазено (пет тюркоазени мъниста, свързани заедно); Шест (6) – лилаво (шест лилави мъниста, свързани заедно); Седем (7) – бяло (седем бели мъниста, свързани заедно); Осем (8) – кафяво (осем кафеви мъниста, свързани заедно); Девет (9) – тъмносиньо (девет тъмносини мъниста, свързани заедно);

  • 2 кутии – една за 9-те златни десетици и една за мънистата от 1 до 9;

  • Кутия/кошница за удобно съхранение и пренасяне на материала.

Презентация на стъпки

Монтесори пирамида от мъниста в различни цветове до праволинейни редове от жълти мъниста.
1
1

Подредете цветната стълба от мъниста (от 1 до 9) и 9-те десетици

Подканете детето да подреди стълбата от цветни мъниста, като най-отгоре е мънистото на стойност 1, а най-отдолу – девет.

Кажете му, че заедно със златните десетици и цветната стълба ще научите как се правят още по-големи числа.

Важно! Учете до 3 числа наведнъж (с триетапен урок)

Различни конфигурации на мъниста, подредени в редове и колони.
2
2

Покажете как се образуват числата от 11 до 13

Започнете с първите 3 числа – от 11 до 13. Демонстрирайте как се сформират: 11 – чрез една златна десетица и единично червено мънисто; 12 – една златна десетица и двойка зелени мъниста; 13 – една златна десетица и тройка розови мъниста.

Подредете ги в редичка едно до друго.


Дете посочва низ от жълти мъниста с едно червено в края
3
3

Етап 1: Назоваване на имената (минимум 5 пъти за всяко число)

Сега е ред да научите имената им. Започнете с 11, като го назовете минимум 5 пъти заедно с детето: “Това е ЕДИНАЙСЕТ”.

Повторете с 12 и 13, като при първото назоваване може да преброите (пр. “Това е тринайсет – единайсет, дванайсет, ТРИНАЙСЕТ).


Дете посочва низ от жълти мъниста с две зелени мъниста в края.
4
4

Етап 2: усвояване имената чрез игра

Следва да затвърдите новото знание чрез игра.

Започнете да питате детето: “Можеш ли да посочиш къде е 11? А къде е 13? Виждаш ли къде е 12? Добре, а кое от тези е 13?”.

Повторете въпросите и инструкциите в случаен ред поне 5 пъти или докато усетите, че детето уверено посочва винаги правилното число.


Дете посочва низ от жълти мъниста с три розови мъниста в края.
5
5

Етап 3: затвърждаване имената чрез въпроса “Какво е това?”

Важно! Преминете към етап 3 само ако сте уверени, че детето се е справило без грешка в етап 2.

Посочете последователно всяко отделно число от най-малкото към най-голямото. При всяко посочване питайте еднократно “Какво е това?”.

Ако детето се колебае или отговори грешно, прекратете тактично урока и опитайте друг ден.


Различни конфигурации на мъниста, подредени в редове и колони.
6
6

Научете по същия начин имената на останалите числа до 19 (в различни дни)

По същия начин в следващ ден научете имената и на останалите числа до 19 (по 3 наведнъж). Винаги започвайте с последното число от предишния урок – 13, 14, 15; после 15, 16, 17 и накрая 17, 18, 19.

В началото на урока набързо преговорите имената на вече научените.


Още упражнения

низове от цветни мъниста от 1 до 10

Упражнение Събиране с цветни мъниста (до 10 или 19)

Подканете детето да подреди цветната стълба от 1 до 9, подравнени вляво (за да личи нарастването на числата). Ако се затруднява, може да използва брояча. Следва да покажете на детето как да събира с цветните мъниста (както със сметало).
Image

Упражнение “Вретеновидни пръчки”

Следваме принципа отгоре-надолу при поставянето на кутията с празните отделения и под нея тази с пръчките. Следващият принцип е ляво-дясно, като при демонстрация започвате от числото 1 (умишлено пропускате “0”) и поставите там първата пръчка. Подканете детето да посочи и назове символа. То продължава със следващото поставяне и изговаряне. Когато пръчките привършат детето би следвало да забележи празното отделение при цифрата 0. Разяснението че, е “нула” е “нищо”.
logo-image

Последвайте ни: