

Вашият Монтесори помощник у дома
Седмични предложения
Полезни съвети
Видео курсове за родители
Обучителни планове
Цели
Научаване каква стойност стои зад числата от 1 до 10;
Разбиране на концепцията, че числата от 11 до 19 представляват съвкупност от две числа (десет и едно/две/три…девет).
Категория умения
Математически умения
Чувство за ред
Концентрация
Внимание
Памет
Фина моторика
Образователен раздел
Математика
Необходими материали
9 бр. десетици от златни мъниста (1 десетица представлява 10 мъниста, свързани заедно);
9 бр. цветни мъниста, представляващи числата от 1 до 9. Числата съответстват на следните цветове: Едно (1) – червено; Две (2) – зелено (две зелени мъниста, свързани заедно); Три (3) – розово (три розови мъниста, свързани заедно); Четири (4) – жълто (четири жълти мъниста, свързани заедно); Пет (5) – тюркоазено (пет тюркоазени мъниста, свързани заедно); Шест (6) – лилаво (шест лилави мъниста, свързани заедно); Седем (7) – бяло (седем бели мъниста, свързани заедно); Осем (8) – кафяво (осем кафеви мъниста, свързани заедно); Девет (9) – тъмносиньо (девет тъмносини мъниста, свързани заедно);
2 кутии – една за 9-те златни десетици и една за мънистата от 1 до 9;
Кутия/кошница за удобно съхранение и пренасяне на материала.
Презентация на стъпки

Подредете цветната стълба от мъниста (от 1 до 9) и 9-те десетици
Подканете детето да подреди стълбата от цветни мъниста, като най-отгоре е мънистото на стойност 1, а най-отдолу – девет.
Кажете му, че заедно със златните десетици и цветната стълба ще научите как се правят още по-големи числа.
Важно! Учете до 3 числа наведнъж (с триетапен урок)

Покажете как се образуват числата от 11 до 13
Започнете с първите 3 числа – от 11 до 13. Демонстрирайте как се сформират: 11 – чрез една златна десетица и единично червено мънисто; 12 – една златн а десетица и двойка зелени мъниста; 13 – една златна десетица и тройка розови мъниста.
Подредете ги в редичка едно до друго.

Етап 1: Назоваване на имената (минимум 5 пъти за всяко число)
Сега е ред да научите имената им. Започнете с 11, като го назовете минимум 5 пъти заедно с детето: “Това е ЕДИНАЙСЕТ”.
Повторете с 12 и 13, като при първото назоваване може да преброите (пр. “Това е тринайсет – единайсет, дванайсет, ТРИНАЙСЕТ).

Етап 2: усвояване имената чрез игра
Следва да затвърдите новото знание чрез игра.
Започнете да питате детето: “Можеш ли да посочиш къде е 11? А къде е 13? Виждаш ли къде е 12? Добре, а кое от тези е 13?”.
Повторете въпросите и инструкциите в случаен ред поне 5 пъти или докато усетите, че детето уверено посочва винаги правилното число.

Етап 3: затвърждаване имената чрез въпроса “Какво е това?”
Важно! Преминете към етап 3 само ако сте уверени, че детето се е справило без грешка в етап 2.
Посочете последователно всяко отделно число от най-малкото към най-голямото. При всяко посочване питайте еднократно “Какво е това?”.
Ако детето се колебае или отговори грешно, прекратете тактично урока и опитайте друг ден.

Научете по същия начин имената на останалите числа до 19 (в различни дни)
По същия начин в следващ ден научете имената и на останалите числа до 19 (по 3 наведнъж). Винаги започвайте с последнот о число от предишния урок – 13, 14, 15; после 15, 16, 17 и накрая 17, 18, 19.
В началото на урока набързо преговорите имената на вече научените.




