предмети с различна дължина

Цели

  • Сравняване и подреждане обекти по дължина;

  • Подготовка за сортиране и класифициране;

Категория умения

  • Математически (сравнение по размери – дължина)

  • Речник (“дълъг”, “къс”, сравнителна и превъзходна степен – “по-”, “най-”)

  • Сензорика (зрение – визуална дискриминация на размери)

  • Концентрация

  • Чувство за ред

Образователен раздел

  • Математика

Необходими материали

  • 3-5 предмета с различна дължина (шал, кърпа, колан, връзка, лента и др.);

  • Тиксо, маркер, тебешир;

  • Кутия/кошница за удобно съхранение и пренасяне.

Презентация на стъпки

вертикална линия за ориентир
1
1

Отбележете линия за ориентир

Предварително начертайте или отбележете една вертикална права, която да служи като начална линия.

В кошничка/ кутия сложете 3 от предметите с различна дължина.

кутия с различки предмети
2

Подравнете всички предмети по линията

Произволно извадете от кутията един от предметите. Поставете единия край така, че да започва от правата, която сте маркирали. Тя служи за ориентир за подравняване.

Подканете на детето повтори с останалите предмети.

сравняване на предметите спрямо тяхната дължина
3

Сравнете предметите по дължина

След това намерете най-дългия предмет. Може да му кажете: „Ще се опитам да намеря най-дългия!“

За целта, използвайте ръцете си, като проследите бавно от начало до край съответния предмет и го съпоставите с някои от останалите.

подрежнаде на предметите по дължина
4
4

Подредете ги от най-дълго до най-късо

Старайте се да измервате със сходни по дължина предмети, за да се отстранят съмненията.

Поканете детето да продължи, докато всички предмети са подредени от най-дълго до най-късо (или обратно).

Още упражнения

Image

Упражнение “Вретеновидни пръчки”

Следваме принципа отгоре-надолу при поставянето на кутията с празните отделения и под нея тази с пръчките. Следващият принцип е ляво-дясно, като при демонстрация започвате от числото 1 (умишлено пропускате “0”) и поставите там първата пръчка. Подканете детето да посочи и назове символа. То продължава със следващото поставяне и изговаряне. Когато пръчките привършат детето би следвало да забележи празното отделение при цифрата 0. Разяснението че, е “нула” е “нищо”.
Игра: Великани и джуджета

Игра: Великани и джуджета (голямо-малко)

Поканете детето да седне или да застане до вас. Използвайте тялото си, за да демонстрирате “голямо” и “малко”. Изправете се и протегнете ръце нагоре, кажете “Това е голямо!”. Насърчете детето да повтори. След това клекнете и се свийте. Кажете “Това е малко!”. Нека детето ви имитира. Редувайте ги поне 5-6 пъти, за да затвърдите.
logo-image

Последвайте ни: