

Цели
Упражняване разпознаването на първи, последен и среден звук в думите;
Свързване на звука с нейната буква (фонема с графема);
Затвърждава концентрация, памет, слух, чувството за ред и фина моторика
Категория умения
Упражнения за четене (подготовка за четене)
Упражнения за писане (подготовка за писане)
Концентрация
Памет
Внимание
Чувство за ред
Сензорика (слух)
Образователен раздел
Език и грамотност
Необходими материали
3 бр. кутии/кошници (може да са с капак или чекмедже за по-интересно);
3 бр. букви, обозначаващи първи, среден и последен звук (по една за всяка кутия);
По 2-3 предмета за всяка кутия, така че: Единият комплект предмети да започват с първия звук на съответната буква (напр. К – кон, кокошка); Другият комплект да съдържа средната буква (напр. Т – пате, петел); Третият комплект да отговаря на последния звук (напр. Е – прасе, куче).
Презентация на стъпки

Подгответе 3 кутии с предмети за първи, среден и последен звук
Подгответе 3 кутии с предмети, представляващи думи със съответно: първи (напр. К: кон, кокошка), среден (напр. Т: пате, петел) и последен звук (напр. Е: прасе, куче). На този етап не е нужно детето да познава буквите.

Започнете с кутията с първи звук
Подканете детето да отвори първата кутия с първия звук. Поставете първата буква за ориентир и произнесете заедно с детето звука. Важно! Произнасяйте /ККК/ вместо /Къ/.
Извадете първия предмет от кошницата и помолете детето да го назове (напр. “кон”). След това повторете няколко пъти думата, като натъртвате на първия звук (“ККК-кон”). Поставете фигурката на коня под звука К.
Повторете с още 1-2 предмета, така че под всяка буква (първи звук) да има съответстваща дума.

Преминете към кутията с последен звук
Подканете детето да продължи и с кутията с последен звук, като го произнася отчетливо за всяка дума (напр. “прасе-ЕЕЕ”).

Накрая упражнете среден звук (най-трудния)
Накрая нека упражни среден звук (най-трудния, затова е накрая). Когато е готово, подканете малчугана да повтори отначало докрай цялото упражнение.
Важно! На този етап не очакваме от детето да разпознава буквите, а само да разграничава слухово, че думите започват/завършват/в средата имат различен звук. Затова вие му помогнете в началото под коя буква да постави съответната група предмети.
Вариация
Замяна на предметите с карти (по-трудно, защото е по-абстрактно)




