Монтесори образователна кутия с чекмеджe

Цели

  • Упражняване разпознаването на първи, последен и среден звук в думите;

  • Свързване на звука с нейната буква (фонема с графема);

  • Затвърждава концентрация, памет, слух, чувството за ред и фина моторика

Категория умения

  • Упражнения за четене (подготовка за четене)

  • Упражнения за писане (подготовка за писане)

  • Концентрация

  • Памет

  • Внимание

  • Чувство за ред

  • Сензорика (слух)

Образователен раздел

  • Език и грамотност

Необходими материали

  • 3 бр. кутии/кошници (може да са с капак или чекмедже за по-интересно);

  • 3 бр. букви, обозначаващи първи, среден и последен звук (по една за всяка кутия);

  • По 2-3 предмета за всяка кутия, така че: Единият комплект предмети да започват с първия звук на съответната буква (напр. К – кон, кокошка); Другият комплект да съдържа средната буква (напр. Т – пате, петел); Третият комплект да отговаря на последния звук (напр. Е – прасе, куче).

Презентация на стъпки

Монтесори образователна кутия с чекмедже
1
1

Подгответе 3 кутии с предмети за първи, среден и последен звук

Подгответе 3 кутии с предмети, представляващи думи със съответно: първи (напр. К: кон, кокошка), среден (напр. Т: пате, петел) и последен звук (напр. Е: прасе, куче). На този етап не е нужно детето да познава буквите.

Монтесори образователна кутия с чекмедже
2
2

Започнете с кутията с първи звук

Подканете детето да отвори първата кутия с първия звук. Поставете първата буква за ориентир и произнесете заедно с детето звука. Важно! Произнасяйте /ККК/ вместо /Къ/.

Извадете първия предмет от кошницата и помолете детето да го назове (напр. “кон”). След това повторете няколко пъти думата, като натъртвате на първия звук (“ККК-кон”). Поставете фигурката на коня под звука К.

Повторете с още 1-2 предмета, така че под всяка буква (първи звук) да има съответстваща дума.

Монтесори образователна кутия с чекмедже
3
3

Преминете към кутията с последен звук

Подканете детето да продължи и с кутията с последен звук, като го произнася отчетливо за всяка дума (напр. “прасе-ЕЕЕ”).

Монтесори образователна кутия с чекмедже
4
4

Накрая упражнете среден звук (най-трудния)

Накрая нека упражни среден звук (най-трудния, затова е накрая). Когато е готово, подканете малчугана да повтори отначало докрай цялото упражнение.

Важно! На този етап не очакваме от детето да разпознава буквите, а само да разграничава слухово, че думите започват/завършват/в средата имат различен звук. Затова вие му помогнете в началото под коя буква да постави съответната група предмети.

Вариация

Замяна на предметите с карти (по-трудно, защото е по-абстрактно)

Още упражнения

дете и баща играят с топка

Упражнение Езикови игри: "Лети, лети…"

Разгледайте заедно с детето предметите и се уверете, че познава всички. Кажете му, че сега ще проверите кои от тях ще потънат, ако ги пуснете във водата, и кои ще останат отгоре / на повърхността (ще плават).
баща и дете играят с топка

Упражнение Езикови игри: "Яде се – яде се"

Възрастният държи топка и назовава предмет, който се яде (напр. ябълка) или не се яде (напр. обувка). След това подава топката към детето, което трябва да прецени дали да я хване (ако назованият предмет действително се яде), или да я отклони (ако не се яде).
logo-image

Последвайте ни: