обемни фигури

Цели

  • Запознаване с обемни форми и свързването им с реални обекти;

  • Интерес към откриването на формите в заобикалящата ни среда

  • Речник – имена на всички форми (за по-любознателните).

Категория умения

  • Сензорика: зрение, упражняване на триизмерното сетиво

  • Обща моторика

  • Фина моторика

  • Концентрация

  • Координация

Образователен раздел

  • Сензорика

Необходими материали

  • 10 обемни тела: Куб 4-ъгълна призма 3-ъгълна призма 4-ъгълна пирамида 3-ъгълна пирамида Цилиндър Конус Сфера Елипсовид Овоид

  • Кошница/ Табла

Презентация на стъпки

обямни фигури върху табла
1

Насърчете детето да оприличи формите с нещо познато

Заедно с детето оставете таблата/кошницата с обемните тела на килима.

Избирателно вземете една от тях, обходете я цялата с ръка. Попитайте малчугана на какво му прилича. Ако се затруднява, помогнете с въпроси: “Къде наоколо си виждал такава форма? Например: покрив на къща, комин, яйце, топка, гума на кола/колело, кутия и т. н.”

дете играе с обемни фигури
2

Опознайте заедно геометричните фигури

Изберете едно от обемните тела и го обходете с ръце. Насочете вниманието на детето към това да усети дали има ръбове, дали повърхността е равна/гладка или остра.

Обследвайте свойствата на предмета – опитайте се да го търкулнете върху килима. След това проверете дали може да стои изправено. Отделете го отстрани (за да не ви разсейва) и вземете следваща фигура.

дете играе с обемни фигури
3

Използвайте стойка за фигурите, които се търкалят

Когато забележите, че избраното тяло НЕ може да стои самостоятелно (търкаля се), вземете основата (поставката) и я сложете върху нея. Обяснете, че това ще й помогне да стои стабилно (без да се търкаля).

Ако малчуганът открие, че сферата се задържа на килима изправена, тогава я сложете на пода (без килим), за да види, че веднага се търкулва.

дете играе с обемни фигури
4
4

Подканете детето да построи нещо с обемните тела

Насърчете детето да си поиграе, да разучи и да се опита да асоциира формите. Възможно е да прояви желание да построи кула, замък, къща...

Вашата задача тук е да опитате да разберете какво е възприятиятието му за формите (с какво ги свързва) и дали намира зависимости в големините им (дали успява да ги съчетава).

обемни фигури групирани по общ признак
5
5

Следващ ден: групирайте формите

Когато детето уверено борави с формите, може да преминете към Презентация 2 – групиране по общ признак.

Вариация

различни обемни фигури

Насърчете детето да обследва и строи с подобни обемни тела от конструктори, (магнитно) лего, като може да добавите топче, яйце и др. реални овални тела.

Още упражнения

сортирани по основи обемни фигури

Упражнение Обемни фигури (тела) - Презентация 3

Заедно с детето оставете таблата с обемните тела и техните основи на килима. Извадете само тези, които имат основи, а търкалящите се ги отделете настрани, за да не ви разсейват. Кажете на мъника, че ще опитате да намерите очертанията (основите) на всяка фигура.
различни обемни фигури

Упражнение Обемни фигури (тела) - Презентация 2

Заедно с детето оставете таблата с обемните тела на килима. Кажете на детето, че ще опитате да разделите фигурите и да ги групирате по прилики. Попитайте детето, “Ти как би ги разделил?”. Нека то само да избере няколко от тях (2-3) и да ги отдели от другите, като се опита да обясни защо точно тези е избрал да са в една група. Напътствайте с въпроси към отделните форми и групи особено ако детето е малко по-колебливо, за да успее да се ориентира и да разграничава.
logo-image

Последвайте ни: