Извадете материала Глобус – континенти. Попитайте детето дали си спомня как се нарича глобусът, за какво се използва и какво знае. Създайте кратка дискусия.
След това извадете и Пъзел “Карта на света”.
Провокирайте детето да потърси и посочи всеки континент на глобуса. Нека повтори същото на картата.
Попитайте какво му прави впечатление – в случая, дали забелязва, че когато гледа картата, успява да я види всички континенти наведнъж, а на глобуса се налага за завърти, за да види какво се крие от другата страна.
Припомнете, че Земята е кръгла, но с глобус е невъзможно с един поглед да обходиш всички континенти. За това е нужна карта на света.
Обърнете внимание, че тя е плоска, а пък Земята е кръгла.
Кажете, че сега ще покажете как кръглият глобус може да се превърне в плоска карта.
Демонстрирайте нагледно как от сфера може да се образуват две полукълба, а от тях – два (плоски) кръга.
Направете топче от пластилин, срежете го на две и притиснете равните половини върху таблата, така че да се оформят два кръга. Обяснете на детето, че това е начинът нашата обемна планета да бъде пресъздадена в плоска карта – така нар. картата на света.
За по-интересно, може да се опитате да поставите шарен пластилин във формата и цвета на всеки континент.
Оттук-насетне може да преминете към учене имената на континентите чрез Пъзел – “Карта на света” и триетапен урок (вижте как в следващото упражнение).