Да се запознае с жизнените цикли на някои растения и животни
Да представим идеята, че животът е кръговрат
Практика в наблюдение и съответствие
Речник – зависи от растението/животното (пр. семе, корен, покълване; какавида, яйце и др.)
Концентрация
Памет
Внимание
Опознаване на света
Най-добре да се ползват макети, които показват жизнения цикъл: За растенията може да се направи експеримент с отглеждане на реално семе/луковица и проследяване “на живо” на жизнения цикъл; Примерни растения и животни: боб, лук, жаба, калинка, пеперуда и др.
За следващ етап: различни карти, които показват жизнен цикъл на цветя, зеленчуци, плодове, животни и др.
Най-пълноценният начин да демонстрирате жизнения цикъл на боба е като посадите заедно с детето бобче в прозрачна съдинка и наблюдавате етапите му на растеж.
Разгледайте заедно с детето макета на жизнения цикъл на боба. Отделете първия етап и разкажете какво е нужно, за да покълне семето (вода, почва, слънце, подходяща температура, въздух).
Преминете към следващата фаза от живота на боба. Стремете се да разказвате интересно и увлекателно, за да предизвикате любопитството на детето. Споменете за корена на боба, как с негова помощ растението си набавя хранителни вещества; обърнете внимание как люспата на бобчето се е разкъсала и т. н.
На следващия етап обяснете на детето, че растението е успяло да излезе на повърхността на почвата и от изначалното бобче са започнали да се разлистват листата.
Завършете с последната част, в която бобът вече е оформено растение с разлистени, зелени листа, стебло и още по-големи и дълбоки корени. Разкажете, че от него ще се образуват шушулки с нови бобчета, от които могат да покълнат нови растения и така, докато има подходящите условия (вода, земя/почва, слънце, въздух).
На същия принцип може да представите жизнен цикъл на жаба, пеперуда, лук, калинка и др.
Може да добавите карти с етапите от жизнения цикъл, които да затвърдят нагледно-образното мислене.
За по-големите: опитайте да нарисувате отделните етапи от жизнения цикъл.