жена държи торба от мрежа с плодове

Цели

  • Да се научи да събира разделно отпадъците;

  • Възпитаване чувство за отговорност към природата (екологична осъзнатост);

  • Умението да прави разлика между различни видове материали (хартия, картон, пластмаса, метал, стъкло).

Категория умения

  • Самостоятелност

  • Концентрация

  • Памет

  • Социални умения

  • Математически умения (сортиране).

Образователен раздел

  • Ежедневен живот

Необходими материали

  • 3 бр. контейнери / кутии с цветно обозначение, съответно жълто за пластмаса и метал, синьо за хартия и картон, зелено за стъкло.

  • Кутия / кошничка с предмети, които да “изхвърля” разделно (напр. пластмасови и метални капачки, накъсана хартия/картон, мини стъклена чашка);

  • Табла / кутия за обединяване на различните елементи от материала и по-удобно пренасяне.

Презентация на стъпки

жена държи торба от мрежа с плодове
1
1

Въведете детето в темата за разделно събиране и рециклиране

Поговорете си свободно с детето на тема отпадъци (къде се изхвърлят, какво се случва с тях след това). Обърнете му внимание, че някои от тях се преизползват (рециклират) и затова ги събираме разделно.

жена държи дървена щайга
2
2

Уверете се, че детето разпознава различните материали

Разгледайте с детето различните видове отпадъци в кошничката. Назовете ги заедно, за да подсигурите, че ги разграничава (хартия, картон, пластмаса, метал, стъкло).

3
3

Покажете му как да изхвърля разделно

Ако детето правилно разпознава материалите, може да преминете към същинската част – разделното събиране. Кажете му “Сега ще ти покажа кое къде се изхвърля” и мълчаливо и бавно демонстрирайте с по 1-2 “отпадъка” във всяка “кофа за боклук”. След това насърчете детето да опита.

4
4

Насърчете го да повтори, за да затвърди

Насърчете мъника си да повтори упражнението, колкото пъти желае, за да затвърди новото знание и умение.


Важно! Ако сбърка, не бързайте да поправяте на момента. Изчакайте го да приключи, след което го насърчете да огледа внимателно кутиите, за да се поправи само̀. Ако грешката се повтори, предложете да му покажете наново или да отложите за друг ден.

Вариация

жена държи играчка направена от пластмаса
  • Подсигурете вкъщи също детето да събира разделно с подходящи контейнери;
  • Насърчавайте детето да търси нови начини за рециклиране, например като използва хартиени остатъци от рязане с ножица като материал за творчество (колаж)
компост
  • По-големите ентусиасти може да опитат да си направят компост

Още упражнения

Image

Упражнение “Преливане в 3 еднакви съда (чаши)”

Заедно с детето седнете удобно на маса. Поставете подноса с каните по средата между вас и детето, за да може да се вижда добре от мъника. Кажете му, че ще сипете вода по равно в трите чаши. Важно е каната да се хваща за дръжката с водещата ръка и да я придържате с другата по време на наливането за по-добра стабилност. Сипването започва винаги последователно от лявата чаша, следвайки принципа отляво-надясно. Наливайте точно до линията. Когато сте сипали равно количество вода във всички чаши, каната трябва да остане празна. Не забравяйте да върнете обратно водата в каната, като последователно я отлеете от всяка чаша, придържайки ги по същия начин с две ръце, както каната. Вече може да подканите детето да опита.
Image

Упражнение “Рязане с ножица”

Започнете, като обясните, че ножицата се ползва само и единствено с определени правила за безопасност особено ако детето е по-малко. Вземете едната ножица и покажете как се държи, отваря и затваря (във въздуха). След това поканете детето да повтори. Вземете лист хартия и изрежете няколко парчета над купичката. Подканете детето да опита само̀. Ако детето се справя добре, може да му предложите да изрязва в други форми (вълнообразни, начупени линии), подготвени от вас и/или дори да изрязва без форма. Активно участие взима другата ръка, която държи и върти листа за удобно рязане.
logo-image

Последвайте ни: