дете се упражнява с табла за геометрични форми

Цели

  • Да усвои основните форми: КРЪГ, КВАДРАТ, ТРИЪГЪЛНИК;

  • Индиректна подготовка за геометрия чрез визуално и мускулно опознаване на форми;

  • Индиректна подготовка на детето за четене и писане чрез усвояване основните форми за изписване на буквите и цифрите;

  • Да осъзнае и започне да открива формите в заобикалящия свят.

Категория умения

  • Концентрация

  • Координация

  • Внимание

  • Чувство за ред

  • Фина моторика (пинсетен захват)

  • Математически речник: кръг, квадрат, триъгълник

  • Математически умения: съответствие 1:1

Образователен раздел

  • Сензорика

Необходими материали

  • Правоъгълна табла, разделена на 6 секции с 3 геометрични форми, влизащи точно в съответни дупки;

  • Формите са оцветени в червено или синьо: кръг, квадрат, триъгълник;

  • Всяка фигура (кръг, квадрат, триъгълник) съответства 1 към 1 с определена форма от вложката. Затова не е нужно ние да поправяме детето – ако сбърка, то само ще открие, че не пасва и ще се поправи.

Презентация на стъпки

1
1

Поставете таблата между двама ви (по средата).

Демонстрирайте как се изважда първата форма (хващате за дръжката с показалец и палец в пинсетен захват), а след това сложете на празното място под/над нея.

Поканете детето да продължи.

Когато всички форми са преместени, се получават 2 кръга, 2 триъгълника и 2 квадрата.



2
2

След това с водещата ръка и 2 пръста очертайте с докосване цялата периферия на кръга във вложката, следвайки посока обратно на часовниковата стрелка (сякаш изписвате буквата “С”). Повторете по същия начин и със самата форма, като я хванете с НЕводещата ръка. След това я поставете в гнездото ѝ. Може да демонстрирате с всички форми или да поканите детето да продължи.

Ако детето се справя добре, продължете с 3-етапен урок за научаване имената на формите

3
3

3-етапен урок за научаване на имената на формите


1 етап: Назоваване на имената

Извадете първата форма (например кръг). Обходете стените ѝ с 2 пръста (показалец и среден) и назовете името ѝ отчетливо (“Това е КРЪГ”).

Върнете формата обратно на мястото й и подканете детето да повтори цялото действие поне 5 пъти (назоваване + очертаване с пръсти).

Направете същото и с останалите 2 форми.


4
4

2 етап: Посочване на формите

Когато сте сигурни, че детето правилно е назовало формата всичките пъти през етап 1, може да преминете към играта за затвърждаване и запаметяване.

Подканете детето да посочи или да вземе формата, която вие му назовете. (“Покажи ми къде е квадратът”; “А къде е триъгълникът?” и т. н.). Повторете поне 5 пъти за всички форми.


5
5

3 етап: Детето назовава името на формата

Важно! Преминете към етап 3 само ако детето се е справило с етап 2!

Посочете последователно всяка една от геометричните фигури и попитайте по ВЕДНЪЖ: “Какво е това?”, като оставите време на детето да отговори.

Вариация

Забавлявайте се у дома и измайсторете с вашите дечица подобен материал. Ще са ви нужни: картон, цветна хартия, ножица, лепило, клечки за зъби, линия, молив, маркер.

Още упражнения

звукови кутии

Упражнение “Звукови кутии”

Настанете се удобно на маса. Покажете как при разклащане една по една кутийките издават различен звук. Подредете в две хоризонтални редици кутийките според цветовете им.
подредени цилиндри с различни цветове и големина

Упражнение “Цилиндри без дръжки”

Покажете как се носи кутията. Демонстрирайте как се изваждат последователно отляво-надясно, като по-големите се държат с всички пръсти, а по-малките с 3 пръста (палец, показалец и среден). Извадете заедно с детето частите разбъркано върху масата / килима.
logo-image

Последвайте ни: