подредени цилиндри и форми с различни цветове и големина

Цели

  • Визуална дискриминация за размер (преценяване “на око” на големини)

  • Сравняване, градиране, сериация (математика)

Категория умения

  • Концентрация

  • Координация

  • Внимание

  • Чувство за ред

  • Математически умения: сериация, градиране, сравняване

  • Речников запас – математически речник (сравнителна и превъзходна степен; по-/най-голямо/малко, по-/най-високо/ниско/широко/тясно/дълбоко/плитко; толкова-колкото)

Образователен раздел

  • Сензорика

Необходими материали

  • Комплект 1 (10 бр. червен цвят – различават се по диаметър) – най-лесен за децата;

  • Комплект 2 (10 бр. жълт цвят – различават се по диаметър и височина – от висок и широк към нисък и тесен);

  • Комплект 3 (10 бр. зелен цвят – различават се по диаметър и височина – от нисък и широк към висок и тесен);

  • Комплект 4 (10 бр. син цвят – различават се по височина – от висок към нисък) – най-труден, защото диаметърът е еднакъв.

Презентация на стъпки

1
1

Извадете разбъркано цилиндрите

Започнете с комплект 1: (червен цвят) 10 бр.

Покажете как се носи кутията. Демонстрирайте как се изваждат последователно отляво-надясно, като по-големите се държат с всички пръсти, а по-малките с 3 пръста (палец, показалец и среден).

Извадете заедно с детето частите разбъркано върху масата / килима.


2
2

Подредете ги по големина

Покажете на мъника как да подреди цилиндрите в редица по големина. За целта, сравнявайте размерите на 2-3 сходни по големина цилиндъра, като ги доближавате един до друг.

Когато се сигурни, че държите най-големия, го поставете най-вляво като начало на редицата. Повторете с още 2-3 цилиндъра, преди да подканите детето да продължи.


3
3

Огледайте от всички страни

За финал, разгледайте подредените в линия цилиндри от всички страни, като може да се наведете и погледнете централно с едно око откъм най-тесния (виждат се всички), а след това – откъм най-широкия (видим е само той).

Ако е работило уверено, може да подканите детето да ги подреди като кула.

Отбележете, че разполагате с 3 комплекта в други цветове, които може самостоятелно да разгледа (ако разполагате с тях).

Този материал е изключително привлекателен за малките, но труден за тези, които още се учат да преценяват “на око” големини и обеми.



Вариация

  • Подреждане като кула;
  • Вариации със съчетаване на 2, 3 или 4 комплекта едновременно (вж. снимките за стандартните комбинации).

Комбиниране с другите материали от раздел Сензорика (Цилиндри с дръжки, Розова кула, Кафява стълба, Дълги червени летви)

Още упражнения

колаж 2 торбички с еднакви предмети

Упражнение “Тайните торбички – дейност 1” (2 торбички с еднакви предмети)

Покажете на детето материала. Нека малчуганът да ви наблюдава, докато вие сложите едната си ръка в торбичката и извадете един малък предмет. Поставете намерения предмет пред кошницата.
звукови кутии

Упражнение “Звукови кутии”

Настанете се удобно на маса. Покажете как при разклащане една по една кутийките издават различен звук. Подредете в две хоризонтални редици кутийките според цветовете им.
logo-image

Последвайте ни: