Цели

  • Да усвои основните форми: КРЪГ, КВАДРАТ, ТРИЪГЪЛНИК;

  • Индиректна подготовка за геометрия чрез визуално и мускулно опознаване на форми;

  • Индиректна подготовка на детето за четене и писане чрез усвояване основните форми за изписване на буквите и цифрите;

  • Да осъзнае и започне да открива формите в заобикалящия свят.

Категория умения

  • Концентрация

  • Координация

  • Внимание

  • Чувство за ред

  • Фина моторика (пинсетен захват)

  • Математически речник: кръг, квадрат, триъгълник

  • Математически умения: съответствие 1:1

Образователен раздел

  • Сензорика

Необходими материали

  • Правоъгълна табла, разделена на 6 секции с 3 геометрични форми, влизащи точно в съответни дупки

  • Формите са оцветени в червено или синьо: кръг, квадрат, триъгълник.

  • Всяка фигура (кръг, квадрат, триъгълник) съответства 1 към 1 с определена форма от вложката. Затова не е нужно ние да поправяме детето – ако сбърка, то само ще открие, че не пасва и ще се поправи.

Презентация на стъпки

1
1

Поставете таблата между двама ви (по средата).

Демонстрирайте как се изважда първата форма (хващате за дръжката с показалец и палец в пинсетен захват), а след това сложете на празното място под/над нея.

Поканете детето да продължи.

Когато всички форми са преместени, се получават 2 кръга, 2 триъгълника и 2 квадрата.



2
2

След това с водещата ръка и 2 пръста очертайте с докосване цялата периферия на кръга във вложката, следвайки посока обратно на часовниковата стрелка (сякаш изписвате буквата “С”). Повторете по същия начин и със самата форма, като я хванете с НЕводещата ръка. След това я поставете в гнездото ѝ. Може да демонстрирате с всички форми или да поканите детето да продължи.

Ако детето се справя добре, продължете с 3-етапен урок за научаване имената на формите

3
3

3-етапен урок за научаване на имената на формите


1 етап: Назоваване на имената

Извадете първата форма (например кръг). Обходете стените ѝ с 2 пръста (показалец и среден) и назовете името ѝ отчетливо (“Това е КРЪГ”).

Върнете формата обратно на мястото й и подканете детето да повтори цялото действие поне 5 пъти (назоваване + очертаване с пръсти).

Направете същото и с останалите 2 форми.


4
4

2 етап: Посочване на формите

Когато сте сигурни, че детето правилно е назовало формата всичките пъти през етап 1, може да преминете към играта за затвърждаване и запаметяване.

Подканете детето да посочи или да вземе формата, която вие му назовете. (“Покажи ми къде е квадратът”; “А къде е триъгълникът?” и т. н.). Повторете поне 5 пъти за всички форми.


5
5

3 етап: Детето назовава името на формата

Важно! Преминете към етап 3 само ако детето се е справило с етап 2!

Посочете последователно всяка една от геометричните фигури и попитайте по ВЕДНЪЖ: “Какво е това?”, като оставите време на детето да отговори.

Вариация

Забавлявайте се у дома и измайсторете с вашите дечица подобен материал. Ще са ви нужни: картон, цветна хартия, ножица, лепило, клечки за зъби, линия, молив, маркер.

Още упражнения

logo-image

Последвайте ни: