Вариации на цилиндри с дръжки

Цели

  • Визуална дискриминация на размер (преценяване “на око” на големини и обеми);

  • Координация (за малките деца е по-трудно да уцелят дупките);

  • Математически умения: сериация (цилиндрите следват един след друг в точно определен ред);

  • Математически речник (по-голямо, по-малко, по-високо/широко/тясно)

Категория умения

  • Подготовка за писане (трипръстов захват)

  • Концентрация

  • Координация

  • Внимание

  • Чувство за ред

  • Математически умения: сериация

  • Речников запас – математически речник (сравнителна и превъзходна степен; по-/най-голямо/малко, по-/най-високо/ниско/широко/тясно/дълбоко/плитко; толкова-колкото)

Образователен раздел

  • Сензорика

Необходими материали

  • Комплект 1 (10 бр. – различават се по диаметър) най-лесен за децата;

  • Комплект 2 (10 бр. – различават се по диаметър и височина – от висок и широк към нисък и тесен);

  • Комплект 3 (10 бр. – различават се по диаметър и височина – от нисък и широк към висок и тесен);

  • Комплект 4 (10 бр. – различават се по височина – от висок към нисък) – най-труден, защото кръгчетата са еднакви, а дълбочината не се вижда

Презентация на стъпки

Стъпка 1 - подготовка на цилиндрите
1
1

Започнете като покажете как се носи материала: палците са в едната вдлъбнатина, а пръстите – в другата. Настанете се удобно, най-важно е да осигурите добра видимост на детето.

Стъпка 2 - Изваждане на цилиндрите
2
2

Обяснете, че първо ще покажете как се вадят цилиндрите, последователно от ляво на дясно. Извадете един по един, бавно като поставяте пред кутията разбъркано. Тук е от значение да използвате 3-те пръста: палец, показалец и среден, за да упражявате захвата (подготовка за писане). Когато сте извадили няколко цилиндъра, поканете детето да се включи и да помогне.

Стъпка 3 - изваждане на цилиндрите
3

Когато всички цилиндри са извадени, покажете на детето как да ги вкара обратно, като му покажете, че търсите най-големия. Сравнете го с други със сходни размери ИЗВЪН ПОСТАВКАТА, за да може детето да координира сравнението “на око”. Чак след като се сигурни, че е най-голям, слагате обратно в дупката.

Повторете със следващото по големина и поканете детето да продължи.

Когато детето е готово, припомнете му, че може пак да играе с тях като кажете, че имате още 3 комплекта (ако разполагате с тях).

Вариация

цилиндри с дръжки подредени в низходящ ред по височина

Вариации със съчетаване на 2, 3 или 4 комплекта едновременно (вж. снимките за стандартните комбинации).

Интересен вариант на ползване на повече от 1 комолект е, че някои от цилиндрите са еднакви.

Още упражнения

Image

Упражнение “Розова кула”

Покажете как се носят кубчетата – хващат с цяла ръка отгоре и отстрани, за да се усеща чрез допир разликата в размера. Поставят се на килима разбъркано. Покажете как се строи кулата, като поставяте всяко следващо точно по средата. Сравнявайте кубчетата едно до друго преди да ги подредите, за да подсигурите, че взимате най-голямото от тези, които са останали. Подканете детето да продължи. Когато сте готови, помолете детето да огледа материала от всички страни.
Цветна кутия 1 - съответствие

Упражнение "Цветна кутия 1 - съответствие"

Покажете как се изваждат плочките (с 2 пръста за рамката). Подредете 3 различни цвята (разбъркано в редица) пред детето. След това извадете 4-та плочка и покажете как да ги сравни по цвят, като ги съответства – започнете да сравнявате плочките отляво-надясно, докато намерите правилната.
logo-image

Последвайте ни: