

Вашият Монтесори помощник у дома
Седмични предложения
Полезни съвети
Видео курсове за родители
Обучителни планове
Цели
Детето да разбере, че Земята е съставена от почва (земя), вода и въздух
Категория умения
Речник- земя, почва, вода, въздух, а за по-големите – хидросфера, литосфера
Концентрация
Чувство за ред
Образователен раздел
Опознаване на света
Необходими материали
Табла за пренасяне на материалите;
3 малки стъклени буркана, от които: едно с кафяв капак, едно със син капак и едно с бяло капак (прозрачно);
По няколко (3-4) бели, сини и кафеви карти с изображения на различни видове: земя (на кафяв фон), небе (на бял фон) и реки, морета, езера (на син фон);
Една снимка, обединяваща земя, небе и вода (напр. езеро в планината). Нея ще покажете последна, защото е най-интересна и представя взаимовръзката между всички среди.
Презентация на стъпки

Етап 1: Набавете отделните елементи (вода, земя, въздух)
Ако имате двор, помолете детето да вземе почва от там, да я докосне с ръка и разгледа. Заедно сложете пръста в буркана с кафевия капак и попитайте: “Какво правят хората с пръста, за какво се използва”, “Защо е важна за нас?”.

Налейте вода в синия буркан
Следва буркан 2: Помолете детето да налее вода в буркана със синята капачка и изговорете: “Къде има вода?”, “Защо е толкова важна за хората?”, “Животните имат ли нужда от нея?”, “А растенията?”.

Хванете” въздух в белия буркан
Буркан 3: “Този буркан ми изглежда празен.”, “Мога съвсем ясно да видя през него, чак до другия край на стаята.”, “Искаш ли да погледнеш и ти?”. “За какво ни е нужен въздухът?”, “Животните дишат ли?”. След като изговорите тези въпроси, подканете детето да напълни буркана с въздух – може да го “вземе” с ръка или да духне вътре, нека е забавно за него.
Етап 2: Подреждане на снимките спрямо елементите – земя, вода, въздух
На ред са картите/снимките. Помолете детето вземе и подреди изображенията под съответните им буркани (напр. облак – въздух, пустиня – земя, риба – вода). Обсъдете техните характеристики.
Тук не насочваме внимание към цветовете на картите и бурканчетата. Това става чак след като започнат сами да работят с материала, за да могат самостоятелно да се коригират.
Етап 3: Въведете снимките на бял фон
Използвайте снимки, монтирани на бели карти, които също се сортират. Този етап може да се усъществи и на двора/ тераса/на открито.

Върнете почвата и водата
Важно! Хубаво е почвата да се върне в саксията или в двора, а с водата да се полее растение. Нека покажем на децата от какво значение са тези ресурси и че може да се използват по много начини.
Вариация
- Направете момента забавен, като добавите към почвата вода. С играчките, които използвате за занимания в пясък / пясъчник, поиграйте с калта, направете “торта” или замък. Но когато интересът от играта отмине, покажете на детето как да почисти и измие след себе си;
- Използвайте вместо карти:
- фигурки на животни за сортиране (които живеят във въздух, вода, земя);
- превозни средства (по вода, земя, въздух).




