буркан с кафяв капак

Цели

  • Детето да разбере, че Земята е съставена от почва (земя), вода и въздух

Категория умения

  • Речник- земя, почва, вода, въздух, а за по-големите – хидросфера, литосфера

  • Концентрация

  • Чувство за ред

Образователен раздел

  • Опознаване на света

Необходими материали

  • Табла за пренасяне на материалите;

  • 3 малки стъклени буркана, от които: едно с кафяв капак, едно със син капак и едно с бяло капак (прозрачно);

  • По няколко (3-4) бели, сини и кафеви карти с изображения на различни видове: земя (на кафяв фон), небе (на бял фон) и реки, морета, езера (на син фон);

  • Една снимка, обединяваща земя, небе и вода (напр. езеро в планината). Нея ще покажете последна, защото е най-интересна и представя взаимовръзката между всички среди.

Презентация на стъпки

изсипване на почва в буркан
1
1

Етап 1: Набавете отделните елементи (вода, земя, въздух)

Ако имате двор, помолете детето да вземе почва от там, да я докосне с ръка и разгледа. Заедно сложете пръста в буркана с кафевия капак и попитайте: “Какво правят хората с пръста, за какво се използва”, “Защо е важна за нас?”.

2
2

Налейте вода в синия буркан

Следва буркан 2: Помолете детето да налее вода в буркана със синята капачка и изговорете: “Къде има вода?”, “Защо е толкова важна за хората?”, “Животните имат ли нужда от нея?”, “А растенията?”.

буркан с капачка
3
3

Хванете” въздух в белия буркан

Буркан 3: “Този буркан ми изглежда празен.”, “Мога съвсем ясно да видя през него, чак до другия край на стаята.”, “Искаш ли да погледнеш и ти?”. “За какво ни е нужен въздухът?”, “Животните дишат ли?”. След като изговорите тези въпроси, подканете детето да напълни буркана с въздух – може да го “вземе” с ръка или да духне вътре, нека е забавно за него.

буркан с вода и три карти с изображения
4

Етап 2: Подреждане на снимките спрямо елементите – земя, вода, въздух

На ред са картите/снимките. Помолете детето вземе и подреди изображенията под съответните им буркани (напр. облак – въздух, пустиня – земя, риба – вода). Обсъдете техните характеристики.

Тук не насочваме внимание към цветовете на картите и бурканчетата. Това става чак след като започнат сами да работят с материала, за да могат самостоятелно да се коригират.


буркан с червен цвят върху капачката и карти с изображения
5

Етап 3: Въведете снимките на бял фон

Използвайте снимки, монтирани на бели карти, които също се сортират. Този етап може да се усъществи и на двора/ тераса/на открито.

ръка държи почва
6
6

Върнете почвата и водата

Важно! Хубаво е почвата да се върне в саксията или в двора, а с водата да се полее растение. Нека покажем на децата от какво значение са тези ресурси и че може да се използват по много начини.

Вариация

  • Направете момента забавен, като добавите към почвата вода. С играчките, които използвате за занимания в пясък / пясъчник, поиграйте с калта, направете “торта” или замък. Но когато интересът от играта отмине, покажете на детето как да почисти и измие след себе си;
  • Използвайте вместо карти:
  • фигурки на животни за сортиране (които живеят във въздух, вода, земя);
  • превозни средства (по вода, земя, въздух).

Още упражнения

Image

Упражнение “Игра на слънце”

Поставете Слънцето на пода. Подканете детето да подреди снимките на растенията около Слънцето, като спазва кръглата му форма. Назовете всяка снимка и обсъдете. Напомнете, че всички растения имат нужда от слънчева светлина. Задайте няколко въпроса към снимките: “Имаш ли си любимо растение?”, “Кое ти харесва най-много в него и защо?”. “Как би се грижил/а за него?”. “Колко често ще го поливаш?”. “Мислиш ли, че може да го отглеждаме вкъщи?”.
глобус с грапава повърхност за суша и гладка за вода

Упражнение “Глобус - земя и вода”

Пренесете Глобуса заедно с детето на маса. Обяснете, че това е модел на Земята – планетата, на която живеем. Завъртете глобуса, за да покажете, че той има кръгла форма и се върти.
logo-image

Последвайте ни: