

”Родителство с обич и граници”+30 дни MontiWay Premium
- Родителски грешки и техните решения
- Чеклисти и упражнения за спокойни дни у дома
- Стратегии за граници без наказание и крясъци
- Реални примери от практиката

Цели
Демонтстриране, че в един разряд може да има до 9 елемента, преди да премине към следващия;
Затвърждаване концепцията, че стойността на дадено число зависи от неговата позиция в десетичната система;
Затвърждаване на количествата – единица, десетица, стотица, хѝляда;
Математически речник – имена на разредите: единица, десетица, стотица, хѝляда
Категория умения
Математически умения (броене)
Чувство за ред
Концентрация
Внимание
Памет
Фина моторика
Образователен раздел
Математика
Необходими материали
4 количества (мъниста), съединени така, че да представляват количествата: 9 единици (9 бр. самостоятелни мъниста); 9 десетици (9 комплекта от 10 единици, съединени заедно); 9 стотици (9 бр. от 10 десетици, съединени заедно); Една хѝляда (10 стотици, съединени заедно);
Карта с наименованията на разредите от десетичната система (хѝляда, стотица, десетица, единица), оцветени съответно в: Хѝляда – зелено; Стотица – червено; Десетица – синьо; Единица – зелено;
Табла за удобно съхранение и пренасяне на упражнението.
Презентация на стъпки

Преговорете имената на разредите (единица, десетица, стотица, хѝляда)
Попитайте последователно как се казва всяко едно количество (единица, десетица, стотица, хѝляда), за да сте сигурни, че детето се ориентира добре в числата, представени от мънистата.
Започнете да отброявате 9 единици
Поставете картата с имената на разредите пред детето. Кажете му, че сега ще отброявате всяко едно количество, като започнете с единиците.
Започнете да изваждате една-по-една всяка единица. Подредете ги в колона плътно една до друга, като отброявате на глас заедно с детето: “Една единица, две единици, три единици…” и така до 9 единици.

Покажете, че 10 единици правят 1 десетица
Когато отброите 9 единици, попитайте детето: “Какво следва след 9 единици? Да, 10 единици, което прави една десетица”.
Извадете 1 десетица и я поставете в съответната колона, близо до 9-те единици, така че визуално да се вижда, че са почти еднакви на дължина. Обърнете внимание на детето, че “ако имахме още една единица, щяха да станат равни”.

Избройте 9 десетици
Сега е ред да преброите десетиците. Насърчете детето да ги подрежда плътно една до друга, така че да заприличат на стотица.

Покажете, че 10 десетици правят 1 стотица
Когато отброи 9 десетици, попитайте детето: “Какво следва след 9 десетици? Да, 10 десетици, което прави една стотица”.
Извадете 1 стотица и я поставете в съответната колона, близо до 9-те десетици, така че визуално да се вижда, че са почти еднакви на дължина. Обърнете внимание на детето, че “ако имахме още една десетица, щяха да станат равни”.

Пребройте 9 стотици
Насърчете детето да преброи стотиците, като този път ги подрежда една върху друга, така че да заприличат на 1 хѝляда.

Покажете, че 9 стотици правят 1 хѝляда
Когато малчуганът отброи 9 стотици, го попитайте: “Какво следва след 9 стотици? Да, 10 стотици, което прави една хѝляда”.
Извадете 1 хѝляда и я поставете в съответната ѝ колона, близо до 9-те стотици, така че визуално да се вижда, че са почти еднакви на височина. Обърнете внимание на детето, че “ако имахме още една стотица, щяха да станат равни”.
Завършете упражнението с фразата: “И така, може да броим до без край!” (Това много впечатлява децата)
Вариация
Вместо мъниста, може да принтирате и изрежете количествата на картон/ламинирана хартия (двуизмерни).



