

”Родителство с обич и граници”+30 дни MontiWay Premium
- Родителски грешки и техните решения
- Чеклисти и упражнения за спокойни дни у дома
- Стратегии за граници без наказание и крясъци
- Реални примери от практиката

Цели
Представяне какво количество стои зад всяко от числата от 1 до 10;
Демонстриране нарастването/намаляването на стойността на числата (напр. защо 4 е по-голямо от 3, но е по-малко от 5);
Визуално представяне на последователността на числата от 1 до 10;
Представяне на числата като съвкупност от единици (основи на програмирането);
Логическо демонстриране, че последният номер при преброяване е равен на стойността на количеството (напр. “едно, две, три, четири – това е четири”).
Категория умения
Математически умения (броене)
Чувство за ред
Концентрация
Внимание
Памет
Фина моторика
Образователен раздел
Математика
Необходими материали
Дими материали: 10 червено-сини летви, разделени на равни сегменти, така че да представляват числата от 1 до 10 (от 10 см до 1 м);
Табла за удобно пренасяне.
Презентация на стъпки

Извадете летвите в случаен ред, подравнени вляво
Поканете детето да извади заедно с вас всички летви една под друга в случаен ред.
Важно е всички да са подравнени отляво, като червената част на всяка летва също трябва да е винаги вляво.
Подредете летвите по големина, така че 1 да е най-отдолу, а 10 – най-отгоре
Подканете малчугана да подреди летвите от най-късата до най-дългата, така че стойността 1 да е най-отдолу, а 10 – най-отгоре.

Учене имената на летвите 1-3 чрез триетапен урок
Когато всички летви са правилно подредени, може да преминете към учене имената на първите 3 стойности (числа) чрез т. нар. 3-етапен урок.
За целта, отделете първите 3 летви (от 1 до 3) от останалите.
Важно! Учете до 3 числа наведнъж.

Етап 1: Назоваване на имената (минимум 5 пъти за всяко количество)
Отделете единицата и я поставите изолирано пред детето. Кажете “Това е ЕДНО”.
Помолете детето да повтори минимум 5 пъти “едно”, докато я посочвате.

Оставяйте изолирано само числото, чието име учите – другите летви връщайте обратно в колоната
Когато приключите с “едно”, приберете я обратно в колоната и на нейно място извадете “две”.
Когато представяте 2, пребройте, посочвайки всеки отделен сегмент: “Това е две – едно, две – ДВЕ.”
Повторете поне 5 пъти с детето, след което върнете летвата обратно в строя.
Процедирайте по същия начин и с “три”.

Етап 2: усвояване имената чрез игра
Следва да затвърдите новото знание чрез игра. Поставете трите летви пред детето ед на под друга в последователност 1, 2, 3.
Започнете да питате детето: “Можеш ли да посочиш едно? А къде е 2? Виждаш ли 3? Добре, а кое от тези е 1?”.
Повторете въпросите в случаен ред поне 5 пъти или докато усетите, че детето уверено показва винаги правилното число.

Етап 3: затвърждаване имената чрез въпроса “Какво е това?”
Важно! Преминете към етап 3 само ако сте уверени, че детето се е справило без грешка в етап 2.
Посочете последователно всяко отделно число от най-малкото към най-голямото (отдолу-нагоре). При всяко посочване питайте еднократно “Какво е това?”.
Ако детето се колебае или отговори грешно, прекратете тактично урока и опитайте друг ден.
Вариация
Може да ги изработите от картон или ламинирана хартия:
При А4 дължините на числата в см са следните:
- Летва 1 – 2,5 см
- Летва 2 – 5 см (+2,5 см)
- Летва 3 – 7,5 см (+2,5 см)
- …Летва 10 – 25 см
При А3: дължината на числата в см са следните:
- Летва 1 – 3,7 см
- Летва 2 – 7,4 см (+3,7 см)
- Летва 3 – 11,1 см (+3,7 см)
- …Летва 10 – 37 см



