Дете с малко камъче в ръка

Интересът към малките неща

Семки и бонбонки в джобчетата или по-скоро…камъчета и листенца (или кестени, според сезона) в ръчичките е това, с което най-често детето се прибира от разходка. Със сигурност сте забелязали силния интерес на децата на възраст 1-4 години към малките обекти в средата както навън, така и вкъщи. Понякога най-незначителното боклуче за нас е от голяма ценност за детето, което може да го изследва буквално с часове. Според Мария Монтесори този фокус се дължи на “отворения прозорец” на т. нар. чувствителен период за малки обекти и детайли (повече за чувствителните периоди прочетете тук).

Чувствителен период за малки детайли

Чувствителният период на малките “неща” може да се приеме, че се проявява между 1 и 4 години, след което отшумява. Ще го познаете по неистов интерес към дребни предмети – камъчета, мравчици, клечици; детето ще забелязва невероятни детайли, които ние бихме пропуснали – като напр. пеперудката в горния ляв ъгъл на книжката или малкото растение, избуяло в пукнатината на плочката на тротоара. Може да ни се струва, че спирането по време на разходка за нещо толкова незначително (за нас) е разсейване, но всъщност детето има нужда да наблюдава и да забележи, че растението е малко пожълтяло спрямо вчера или че е малко смачкано, защото някой го е настъпил. Тези наблюдения помагат на детето да разбира света по-добре и да развива когнитивните си умения.

Как камъчетата помагат за писането?

Друго интересно за сензитивния период на малките детайли е, че той се разгръща, когато децата са още неуверени във фината си моторика (спрямо следващия период 3-6 г.), а в същото време ги подтиква да концентрират цялата си космическа енергия, за да успеят да хванат с 2 или 3 пръста тази калинка, да я задържат внимателно, така че да не я смачкат, и после да я оставят пак в тревичката. С други думи, интересът да обследват дребните предмети спомага усъвършенстването на фината моторика, вкл. подготвяйки ръката за писане (повече за това как да подкрепите детето да чете и пише, вижте ето тук…).

Как да помогнем на децата в чувствителния период за малки детайли?

Често като родители и учители се притесняваме именно от малките обекти в средата на детето поради риска от задавяне, но е нужно да разберем, че наблюдението, изследването и боравенето с тях е от съществено значение за моторното и умственото развитие на детето. Разбира се, важно е да присъстваме до детето, за да избегнем риск от поглъщане или вдишване, както и периодично да напомняме и демонстрираме на детето как използваме само очите и ръцете си, за да играем с тези предмети.

Боравенето с малки обекти може да се съчетае с игра за сортиране и класифициране, като например да сортира помпони по цветове или да украсява модели на дървета с различен цвят хартия според сезона. Този вид игра помага още за развиването на ранното математическо мислене, както и за упражняване на фината моторика и координацията око-ръка.

Полезни статии

Дете си играе с дървена монтесори играчка

Време за четете 5 мин.

7 начина да мотивираме детето да учи

В Монтесори метода липсват класическите начини за стимулиране към учене – няма нито наказания, нито награди, и въпреки това децата са дисциплинирани, уважителни и мотивирани да учат.

Дете рисува

Време за четете 5 мин.

Последствия и наказания

Как да накараме детето да ни слуша в няколко стъпки? Добър и лош пример от детската площадка. Защо е грешен подход с наказание?

logo-image

Последвайте ни: