Семки и бонбонки в джобчетата или по-скоро…камъчета и листенца (или кестени, според сезона) в ръчичките е това, с което най-често детето се прибира от разходка. Със сигурност сте забелязали силния интерес на децата на възраст 1-4 години към малките обекти в средата както навън, така и вкъщи. Понякога най-незначителното боклуче за нас е от голяма ценност за детето, което може да го изследва буквално с часове. Според Мария Монтесори този фокус се дължи на “отворения прозорец” на т. нар. чувствителен период за малки обекти и детайли (повече за чувствителните периоди прочетете тук).
Чувствителният период на малките “неща” може да се приеме, че се проявява между 1 и 4 години, след което отшумява. Ще го познаете по неистов интерес към дребни предмети – камъчета, мравчици, клечици; детето ще забелязва невероятни детайли, които ние бихме пропуснали – като напр. пеперудката в горния ляв ъгъл на книжката или малкото растение, избуяло в пукнатината на плочката на тротоара. Може да ни се струва, че спирането по време на разходка за нещо толкова незначително (за нас) е разсейване, но всъщност детето има нужда да наблюдава и да забележи, че растението е малко пожълтяло спрямо вчера или че е малко смачкано, защото някой го е настъпил. Тези наблюдения помагат на детето да разбира света по-добре и да развива когнитивните си умения.
Друго интересно за сензитивния период на малките детайли е, че той се разгръща, когато децата са още неуверени във фината си моторика (спрямо следващия период 3-6 г.), а в същото време ги подтиква да концентрират цялата си космическа енергия, за да успеят да хванат с 2 или 3 пръста тази калинка, да я задържат внимателно, така че да не я смачкат, и после да я оставят пак в тревичката. С други думи, интересът да обследват дребните предмети спомага усъвършенстването на фината моторика, вкл. подготвяйки ръката за писане (повече за това как да подкрепите детето да чете и пише, вижте ето тук…).
Често като родители и учители се притесняваме именно от малките обекти в средата на детето поради риска от задавяне, но е нужно да разберем, че наблюдението, изследването и боравенето с тях е от съществено значение за моторното и умственото развитие на детето. Разбира се, важно е да присъстваме до детето, за да избегнем риск от поглъщане или вдишване, както и периодично да напомняме и демонстрираме на детето как използваме само очите и ръцете си, за да играем с тези предмети.
Боравенето с малки обекти може да се съчетае с игра за сортиране и класифициране, като например да сортира помпони по цветове или да украсява модели на дървета с различен цвят хартия според сезона. Този вид игра помага още за развиването на ранното математическо мислене, както и за упражняване на фината моторика и координацията око-ръка.
Време за четете 5 мин.
7 начина да мотивираме детето да учи
В Монтесори метода липсват класическите начини за стимулиране към учене – няма нито наказания, нито награди, и въпреки това децата са дисциплинирани, уважителни и мотивирани да учат.
Време за четете 5 мин.
Последствия и наказания
Как да накараме детето да ни слуша в няколко стъпки? Добър и лош пример от детската площадка. Защо е грешен подход с наказание?