майка и баща разговарят със дете

Не слуша или не е готово? Как да разчетем сигналите на детето?

Категория:Умения

/

Време за четене:5 мин.

Сподели:

Вашият Монтесори помощник у дома

На всеки родител му е познато това чувство – да говорите на детето и да оставате с усещането, че това което казвате, влиза в едното ухо и излиза от другото, защото детето ви просто не го отразява.

Тези моменти са много трудни – да повтаряте многократно нещо, особено в моменти, когато бързате, не е лесно. Тогава е добре да се запитате – детето ми може ли да изпълни това, което казвам, или все още няма това умение?

Как се развиват децата в тази област?

Между 12-18-месечна възраст децата започват да придобиват умения да следват прости инструкции. В месеците и годините след това, тези умения се развиват както следва:

  • 12-18 месеца: детето може да следва лесни и прости инструкции с една стъпка, например – “дай ми топката”;
  • 18-24 месеца: започва да може да следва инструкции с две стъпки, които са свързани, например “вземи лъжицата и я сложи в купата”;
  • 2-3 години: детето може да следва инструкции, създадени от две несвързани стъпки, например “извърли това в кофата и ми донеси книгата, която искаш да четеш”;
  • 3-4 години: детето започва да има способността да включва повече стъпки, когато следва инструкции;
  • 4-6 години: детето може да следва инструкции с няколко стъпки и нуждата от подкрепа от възрастен намалява. Вниманието на детето, също може да се насочва в няколко различни посоки.

Когато имаме повече знания за уменията на децата в тази сфера, можем да разберем, до колко детето е способно да ни слуша, когато го помолим за нещо. Също така, това ни помага да помислим как правилно да изискваме неща от него.

Фактори, които влияят на уменията на детето да следва инструкции:

Въпреки, че има схема за развитие на уменията на децата през различните години от израстването им, е важно да помним, че винаги има вариации. Мария Монтесори е осъзнавала, че всяко дете се развива с индивидуалното темпо – и е важно да не го забравяме.

Във връзка с това е добре да знаем, че за да може едно дете да изпълнява инструкции или да слуша, е нужно да има добре развити езикови умения и слух.

Концентрацията на детето ще има ефект върху това дали слуша или не, както и средата в която се намира – при по-шумна и разсейваща среда ще е по-трудно да проследи мисълта ви. Затова в Монтесори метода, подготвената среда се стреми да е спокойна, без разсейващи елементи (като фонов шум от телевизор).

Не на последно място, също е изключително важно да разберем, че освен какво казваме, има значение как го поднасяме, за да успее мъникът да слуша и разбере.

Сигналите на детето и какво можем да правим:

Как тогава да действаме в случаите, когато чувстваме, че детето не ни чува? Имайки предвид, че начинът, по който говорим, може да има голям ефект върху способността на съкровището ни да слуша, има няколко начина да се коригираме:

  • Ако детето не ни “отразява”: Важно е да помним, че ако концентрацията и фокусът на детето е върху друго занимание, ще е много трудно за него да чува и осъзнава какво му казваме. Можем да прекъснем детето от заниманието му с една ръка на рамото му, след което да слизаме към неговото ниво и да го гледаме в очите преди да започнем да му говорим. Контактът с очите е много важна стъпка в комуникацията с него – това поддържа неговото внимание и така избягваме чувството, че говорим “от горе”;
  • Ако детето ни не помни какво казваме: В тези случаи, можем заедно с него да повторим инструкцията. В тези моменти е нужно да се стараем да използваме кратки фрази и лесни думи. Можем да помагаме за развитието на паметта на детето с игри за памет, като езиковите игри “Саймън каза…” или “Отидох до магазина и купих…”.
  • Ако детето ни може да следва само една стъпка от инструкциите: В тези случаи, можем да помогнем, като разчупим инструкциите на по-малки стъпки, вместо да ги дадем накуп;
  • Ако детето ни сбърка реда на инструкциите с повече от една стъпка: Повторете заедно с мъника какво искате от него. Ако разсеяността му продължава, е полезно да дадем по-кратки инструкции на по-малки етапи. Визуалната подкрепа също помага, особено в неща, които често се случват – например сутрешна или вечерна рутина.

Карти, изобразяващи ежедневните дейности, могат да бъдат големи “помощници”, защото включваме още едно сетиво във възприемането на информация. Полезно е да практикуваме следването на инструкции, подобряването на паметта и вниманието чрез различни видове игри: ролеви, настолни (бордови), упражнения от ежедневието (задължения като хранене на домашен любимец, отсервиране, разделно събиране на отпадъци и др.).

logo-image

Последвайте ни: