Чувствителният период за езика, говора и общуването е най-дългият (0-7 г., до смяната на млечните зъби) и развитието на речта е най-трудният процес от аспектите на изграждането на ума на детето. Красотата на този период е, че децата имат потенциала бързо и лесно да се научат да четат и пишат, стига да им предоставим нужните стимули и материали. Това е и един от начините, с кои то методът Монтесори е станал световноизвестен, привличайки вниманието на учени от цял свят. Повече за Монтесори метода тук.
Обичайно детето проявява признаци за разбиране на речта още в началото на живота си, а чрез първите думи (т. нар. “експлозия” от думи около 2-рата си годишнина) придобива нова степен на автономност, успявайки да вербализира нуждите си (без нуждата всеки път да бъдат описвани вместо него). В хода на развитието си, децата започват смайващо умело да използват езика, съобразявайки го с контекста на средата и дори проявявайки чувство за хумор.
През този чувствителен период децата също активно търсят наименованията на различни предмети, явления, чувства, емоции, преживявания и пр., което им помага да ги осъзнаят и да опознаят по-добре себе си, околните и света като цяло. Виждаме своеобразна “експлозия” в речта – как сами започват да питат за буквичките – тази на кого е, а моята коя е – да се опитват да пишат, без някой да ги кара, а изцяло подтикнати от своето любопитство. Тази склонност се съчетава и с чувствителния период за движение, през който детето има интензивен стремеж да развива и усъвършенства двигателни умения на общата и фината си моторика чрез опити за писане на букви, числа, имена и дори цели думи и изрази. Чрез тях се развива координация око-ръка, гъвкавост на китката, сила на ръката, трипръстов захват за държане на молива при писане. Повече за чувствителния период на движение прочетете ето тук.
Сензитивният период на езика е ексклузивният период, през който детето усвоява до съвършенство майчиния си език, развивайки и затвърждавайки моторните си органи в устната кухина, отговорни за произношението. Чувствителността през този период позволява на детето да проговори с лекота езиците, на които е изложено – умение, което след 6-тата година изисква изключителни усилия, труд и постоянство. Нещо повече – през първите си 6-7 години децата имат потенциала да проговорят до 5 езика като майчин! Ето пример за едно такова хипотетично семейство: майка - българка (1) и баща – италианец (2) живеят в Германия (3); помежду си говорят на английски (4); с бавачка рускиня (5) – ето Ви 5 езика. Природата е предразположила детето по естествен начин да ги усвои, стига обаче да се спазват определени правила. Основното е всеки език да има съответна референтна фигура или референтна ситуация, т. е. всеки човек от обкръжението на детето да му говори само на един език, както и в една и съща ситуация (напр. вкъщи) да се говори на един и същи език – това е т. нар. принцип OPOL (One Person, One Language).
Нарастващата тенденция децата да гледат филмчета, в което са само пасивни получатели на визуална и аудио стимулация, в днешно време е основен фактор за забавянето на проговарянето на децата и на усвояването на умението за четене; за затруднения, свързани с краткосрочната памет, концентрацията и съня; както и за беден речник и непълноценно развити социални умения. Живата реч и общуване провокират в пъти по-добре детето и от най-образователното филмче – да започва да разбира, както и да отговаря на това, което изразяваме вербално или невербално (чрез жестове, мимики, интонация и пр.).
Затова, ако искате детето ви да общува свободно, общувайте вие активно с него (а не едностранно с команди или детски филмчета и песни)
В този период подкрепящата среда за детето се изразява в “затрупване” с информация, особено в контекста на диалог, слушане и преразказване на приказки (истории), както и участие и създаване на разнообразни ролеви ситуации. Ако се изпусне този етап чрез използването на беден език в еднотипен контекст, вероятността детето да има проблеми в ефективната комуникация драстично се увеличава. Мария Монтесори създава цял обучителен раздел със система за плавно и лесно научаване на децата да пишат и четат. Научете детето си как да чете и пише по метода Монтесори.
Чувствителния период на езика и речта се преплита и допълва с чувствителния период на социалните умения, за който е важно децата да имат:
Ще разгледаме по-подробно чувствителен период за социални умения и как да го подкрепим в следващата статия.
Време за четете 5 мин.
Последствия и наказания
Как да накараме детето да ни слуша в няколко стъпки? Добър и лош пример от детската площадка. Защо е грешен подход с наказание?
Време за четете 5 мин.
7 начина да мотивираме детето да учи
В Монтесори метода липсват класическите начини за стимулиране към учене – няма нито наказания, нито награди, и въпреки това децата са дисциплинирани, уважителни и мотивирани да учат.