Червено-сини числови ленти, подредени на дървена маса

Цели

  • Свързване на количествата със символите на числата до 10;

  • Затвърждаване представата какво количество стои зад всяко от числата от 1 до 10;

  • Затвърждаване, че последният номер при преброяване е равен на стойността на количеството (напр. “едно, две, три, четири – това е четири”).

Категория умения

  • Математически умения (броене)

  • Чувство за ред

  • Концентрация

  • Внимание

  • Памет

  • Фина моторика

Образователен раздел

  • Математика

Необходими материали

  • 10 червено-сини летви, разделени на равни сегменти, така че да представляват числата от 1 до 10 – оригиналният Монтесори материал е от 10 см до 1 м, но може да се изработи и с подръчни материали (вижте как в част “Вариации”);

  • Карти с числата от 1 до 10;

  • Табла за удобно пренасяне.

Презентация на стъпки

Червено-сини числови ленти, подредени в различни дължини на бял фон
1
1

Извадете летвите в случаен ред, подравнени вляво

Поканете детето да извади заедно с вас всички летви една под друга в случаен ред.

Важно е всички да са подравнени отляво, като червената част на всяка летва също трябва да е винаги вляво.

Червено-сини числови ленти, подредени в различни дължини на бял фон
2
2

Извадете картите до летвите в случаен ред

След това подканете детето да извади разбъркано картите с числата от 1-10 вдясно от летвите.

Червено-сини числови ленти, подредени в различни дължини на бял фон
3

Свържете картите с числата със съответната им летва, БЕЗ да ги подреждате по големина

Още докато са разбъркани, насърчете мъника да открие кое число към коя летва принадлежи.


Нека започне от най-долната летва, като преброява сегментите й отляво-надясно (напр. “Едно, две – ДВЕ”). След това подканете да открие и постави в края й правилната цифра (в случая картата с “2”).

Червено-сини числови ленти, подредени в стъпаловидна форма на бял фон
4
4

Подредете летвите с цифрите по големина, така че 1 да е най-отдолу, а 10 – най-отгоре (може и в друг ден)

Когато всички числа са подредени към съответните им летви, подканете малчугана да подреди летвите от най-късата до най-дългата, така че 1 да е най-отдолу, а 10 – най-отгоре.

Няма нужда да му помагате – нека сам измисли как да ги размести заедно с картите.

Вариация

Може да ги изработите от картон или ламинирана хартия:

При А4 дължините на числата в см са следните:

  • Летва 1 – 2,5 см
  • Летва 2 – 5 см (+2,5 см)
  • Летва 3 – 7,5 см (+2,5 см)
  • …Летва 10 – 25 см

При А3: дължината на числата в см са следните:

  • Летва 1 – 3,7 см
  • Летва 2 – 7,4 см (+3,7 см)
  • Летва 3 – 11,1 см (+3,7 см)
  • …Летва 10 – 37 см

Още упражнения

низове от министа

Упражнение “Имена на количества (10-90)”

Подканете детето да пренесе кутията с 45 златни десетици на маса. Кажете му, че вече щом може да брои до 19, заедно със златните десетици ще му покажете как се правят още по-големи числа (до 90).
дъска на Сеген А

Упражнение "Дъска на Сеген А - имена на символи (11-19)"

Подканете детето да постави Дъската на Сеген А (колоната от 9-те десетици). След това да извади и постави отдясно разбъркани картите с цифрите от 1 до 9.
logo-image

Последвайте ни: