Комплект географски карти в класна стая

Цели

  • Да се представят формите на земя и вода в различните им конфигурации (остров, езеро, полуостров, излаз, залив и т. н.)

  • Подготовка за систематично изучаване на география

  • Координация око-ръка

Категория умения

  • Речник – според разговора: остров, езеро, полуостров, излаз, залив и т. н.

Образователен раздел

  • Опознаване на света

Необходими материали

  • Фолио, пластилин или друг подходящ материал за макет на езеро и остров;

  • Кана/лейка с вода;

  • По възможност: схеми на езеро и остров, изработени с грапава “суша” и гладка “вода”;

  • Изображения със схематично представяне на остров и езеро (с еднакви контури, но инверсни цветове – синьо за водата, бежаво за сушата);

  • Реални изображения на езеро и остров;

  • Табли/кутии за удобно пренасяне и съхранение.

Презентация на стъпки

Две кутии, покрити с алуминиево фолио
1
1

Етап 1: Изсипете водата във формите

Кажете на детето, че ще му покажете какво са остров и езеро. Поставете двата макета един до друг и с помощта на каната/лейката, налейте вода върху формите.

Наблюдавайте и дискутирайте заедно с детето коя част от двата релефа се изпълва с вода и коя остава “суха”.


Две кутии с алуминиево фолио и два картонени шаблона с географски форми
2
2

Етап 2: Обяснете какво са езеро и остров, включвайки и грапавите схематични карти

Обяснете на детето, че сте направили езеро, което наподобява мно-о-о-ого голяма локва или вода, заобиколена от земя. А другият макет е остров, т. е. парче земя, заобиколена изцяло от вода.

Помолете детето да разгледа релефните карти със схематичните остров и езеро. От упражнението “Глобус – земя и вода” би трябвало да се ориентира, че грапавото представлява суша, а гладкото – вода.


Две кутии с алуминиево фолио и два картонени шаблона с географски форми
3

Етап 3: Добавете картите

Етап 3: Добавете картите

Вземете картите със схематичното изобразяване на двете георгафски форми и ги съотвествайте спрямо моделите.

Накрая покажете реални изображения на остров и на езеро.

Вариация

  • Може да нарисувате, апликирате или моделирате остров и езеро;
  • По същия начин може да представите и други географски форми, най-добре инверсни (пр. залив-излаз, проток-провлак, островна група и езера и т. н.)

Още упражнения

колаж части на деня

Упражнение Части на деня (дневен режим)

Извадете кръглия диск и подканете детето да познае кои части на деня са илюстрирани. Ако детето се изразява добре, насърчете го да обясни по какви белези е различило частите на деня.
изображения на живи същества и неживи обекти

Упражнение “Живи и неживи”

Вземете зелената кутия. Поставете табелката с надпис “Живи” на килимчето/масата и поетапно започнете да изваждате всяка снимка. Поговорете си какво вижда и обяснете, че това са живи същества. Това означава, че им трябват определени условия, за да живеят, иначе могат да загинат. Трябва да се пазят, да се хранят/поливат/имат нужда от вода, слънчева светлина и т. н.
logo-image

Последвайте ни: