Вземете кутията с грапавите букви и се настанете удобно на маса. Подберете букви, които са близки до познанията на детето (напр. от неговото име) и далечни по звучене (напр. да не са “С” и “Ц” в един урок). Най-добре в началото да има 1-2 гласни.
Преминете към учене имената чрез т. нар. 3-етапен урок.
За целта, извадете картите с трите подбрани букви и ги подредете една до друга (в редица или колонка).
Важно! Учете до 3 букви наведнъж.
Отделете картата с първата буква (напр. “О”) и я поставете изолирано пред детето. Изпишете мълчаливо буквата, като преминете бавно с 2 пръста по контурите му в ърху картата. Накрая кажете “Това е “О”.
Помолете детето да повтори минимум 5 пъти, като също “изписва” с пръсти буквата върху картата и назовава “О”.
Важно! Винаги изговоряйте звука, а не наименованието на буквата (пр. /М/, вместо /Мъ/).
Когато приключите с “О”, приберете картата обратно в колоната и на нейно място извадете следващата (напр. “А”).
Повторете поне 5 пъти с детето, след което върнете картата обратно в строя.
Процедирайте по същия начин и с последната.
Следва да затвърдите новото знание чрез игра. Поставете трите карти пред детето една до друга в случайна последователност.
Започнете да питате детето: “Можеш ли да посочиш и изпишеш “М”? А къде е “А” – изпиши я. Виждаш ли “О” – проследи го с пръсти. Добре, а кое от тези е 1 – изпиши го с пръсти”.
След първата серия от въпроси, помолете детето да си затвори очите. През това време разменете местата на картите. Помолете го да отвори очи и повторете трите въпроса в случаен ред.
Повторете играта поне 5 пъти или докато усетите, че детето уверено назовава и изписва винаги правилната буква.
Важно! Преминете към етап 3 само ако сте уверени, че детето се е справило без грешка в етап 2.
Посочете последователно всяка отделн а буква. При всяко посочване питайте еднократно “Какво е това?”. При всеки отговор го насърчавайте да изписва буквата с пръсти по картата.
Ако детето се колебае или отговори грешно, прекратете тактично урока и опитайте друг ден.
По същия начин в следващ ден научете имената и на останалите букви от азбуката (по три наведнъж).
Може да насърчите детето да ги “изписва” във въздуха или на крачето с пръсти, за да активирате още повече мускулната памет.
Когато научи буквите, може да опитате изписване и в грис/пясък или с молив (вижте как с упражнение “Грапави букви + писане – част 2).
За да изработите картите, може да използвате картон или ламинирана хартия.
Грапавата част на буквите може да постигнете с грис или залепите фина шкурка, изрязана във формата на числата.
Може да учите на същия принцип английската или друга азбука.