релефни карти с изобразени букви

Цели

  • Разпознаване на буквите от азбуката

  • Свързване на буква с нейния звук

  • Подготовка за писане на букви

Категория умения

  • Умения за писане

  • Умения за четене

  • Чувство за ред

  • Концентрация

  • Внимание

  • Памет

  • Фина моторика

  • Обща моторика

  • Сензорика (допир)

Образователен раздел

  • Език и грамотност

Необходими материали

  • 30 карти с изобразени буквите от А до Я, по възможност релефни/грапави: Може да изберете както печатни, така и ръкописни букви, в зависимост от целите ви; Ние бихме препоръчали да започнете с печатни, защото са по-често срещани и ще улеснят четенето по-нататък

  • Кутия/кошница за удобно съхранение и пренасяне

Презентация на стъпки

релефни карти с изобразени букви
1
1

Учене имената на три букви триетапен урок

Вземете кутията с грапавите букви и се настанете удобно на маса. Подберете букви, които са близки до познанията на детето (напр. от неговото име) и далечни по звучене (напр. да не са “С” и “Ц” в един урок). Най-добре в началото да има 1-2 гласни.

Преминете към учене имената чрез т. нар. 3-етапен урок.

За целта, извадете картите с трите подбрани букви и ги подредете една до друга (в редица или колонка).

Важно! Учете до 3 букви наведнъж.

релефни карти с изобразени букви
2
2

Етап 1: Назоваване на имената (минимум 5 пъти за всяка буква)

Отделете картата с първата буква (напр. “О”) и я поставете изолирано пред детето. Изпишете мълчаливо буквата, като преминете бавно с 2 пръста по контурите му върху картата. Накрая кажете “Това е “О”.

Помолете детето да повтори минимум 5 пъти, като също “изписва” с пръсти буквата върху картата и назовава “О”.

Важно! Винаги изговоряйте звука, а не наименованието на буквата (пр. /М/, вместо /Мъ/).

релефни карти с изобразени букви
3

Оставяйте изолирана само буквата, чието име учите

Когато приключите с “О”, приберете картата обратно в колоната и на нейно място извадете следващата (напр. “А”).

Повторете поне 5 пъти с детето, след което върнете картата обратно в строя.

Процедирайте по същия начин и с последната.

релефни карти с изобразени букви
4
4

Етап 2: усвояване имената чрез игра

Следва да затвърдите новото знание чрез игра. Поставете трите карти пред детето една до друга в случайна последователност.

Започнете да питате детето: “Можеш ли да посочиш и изпишеш “М”? А къде е “А” – изпиши я. Виждаш ли “О” – проследи го с пръсти. Добре, а кое от тези е 1 – изпиши го с пръсти”.

релефни карти с изобразени букви
5

Разменете местата на буквите (поне 5 пъти)

След първата серия от въпроси, помолете детето да си затвори очите. През това време разменете местата на картите. Помолете го да отвори очи и повторете трите въпроса в случаен ред.

Повторете играта поне 5 пъти или докато усетите, че детето уверено назовава и изписва винаги правилната буква.

релефни карти с изобразени букви
6
6

Етап 3: затвърждаване имената чрез въпроса “Какво е това?”

Важно! Преминете към етап 3 само ако сте уверени, че детето се е справило без грешка в етап 2.

Посочете последователно всяка отделна буква. При всяко посочване питайте еднократно “Какво е това?”. При всеки отговор го насърчавайте да изписва буквата с пръсти по картата.

Ако детето се колебае или отговори грешно, прекратете тактично урока и опитайте друг ден.

релефни карти с изобразени букви
7
7

Научете по същия начин имената на останалите числа до 10 (в различни дни)

По същия начин в следващ ден научете имената и на останалите букви от азбуката (по три наведнъж).

Може да насърчите детето да ги “изписва” във въздуха или на крачето с пръсти, за да активирате още повече мускулната памет.

Когато научи буквите, може да опитате изписване и в грис/пясък или с молив (вижте как с упражнение “Грапави букви + писане – част 2).

Вариация

За да изработите картите, може да използвате картон или ламинирана хартия.

Грапавата част на буквите може да постигнете с грис или залепите фина шкурка, изрязана във формата на числата.

Може да учите на същия принцип английската или друга азбука.

Още упражнения

Монтесори образователна кутия с чекмедже

Упражнение Кутия с първи, последен и среден звук

Подгответе 3 кутии с предмети, представляващи думи със съответно: първи (напр. К: кон, кокошка), среден (напр. Т: пате, петел) и последен звук (напр. Е: прасе, куче). На този етап не е нужно детето да познава буквите.
дете и баща играят с топка

Упражнение Езикови игри: "Лети, лети…"

Разгледайте заедно с детето предметите и се уверете, че познава всички. Кажете му, че сега ще проверите кои от тях ще потънат, ако ги пуснете във водата, и кои ще останат отгоре / на повърхността (ще плават).
logo-image

Последвайте ни: