Цели

  • Да се представи важността на Слънцето, разнообразието от видове, взаимозависимостите и как всички разчитаме на Слънцето;

  • Развиване на речник;

  • Запознаване с хранителни вериги – поставяне начало на класификация

Категория умения

  • Речник (имената на видовете)

  • Концентрация

  • Памет

  • Внимание

Образователен раздел

  • Опознаване на света

Необходими материали

  • Голямо Слънце (около 1 м диаметър), направено от плат/хартия или друг подходящ материал;

  • Комплект снимки върху цветни карти, така че отделните групи да са обединени цветово: 18 растения върху тъмножълти карти, 12 тревопасни животни на светложълти карти и 8 хищника на бледожълти карти;

  • Кошница за съхранение на картите.

Презентация на стъпки

1
1

Етап 1: Карти с растения

Поставете Слънцето на пода. Подканете детето да подреди снимките на растенията около Слънцето, като спазва кръглата му форма. Назовете всяка снимка и обсъдете. Напомнете, че всички растения имат нужда от слънчева светлина. Задайте няколко въпроса към снимките: “Имаш ли си любимо растение?”, “Кое ти харесва най-много в него и защо?”. “Как би се грижил/а за него?”. “Колко често ще го поливаш?”. “Мислиш ли, че може да го отглеждаме вкъщи?”.


2
2

Обърнете внимание, че растенията са по-многобройни от животните и че всички имат нужда от Слънце, за да оцелеят.

3
3

Етап 2: Карти с тревопасни животни

Този етап е след картите с растения. Най-подходящо е да е в следващ ден.

Подредете картите с тревопасните животни зад тези на растенията, следвайки кръглата форма на Слънцето. Коментирате впечатленията на детето и обяснете, че и тази група се храни с растения и също като тях има нужда от слънчева светлина.


4
4

Етап 3: Карти с животни хищници

Следва последният комплект карти/ снимки на животни (може да е в друг ден). Изваждате и поставяте последни след тревопасните животни, като подреждате в познатата вече форма. Тук е моментът да обясните на детето, че тези животни се хранят с други животни и се наричат: хищници. Те също имат нужда от Слънце, за да има тревопасни животни и растения.

5
5

Обобщете

За да завършите етапите, обсъдете с детето, че ние всички: растения, животни тревопасни, хищници (всеядни – за по-големите/ напреднали) имат нужда от СЛЪНЦЕ.

Вариация

Вариации за по-големи деца е да се покажат всеядни животни, а за по-малките – хранителни вериги (напр. трева-заек-вълк). Използвайте разнообразие от растения и животни с реалистични фотографии.

Ако заблеязвате, че детето проявява интерес, може да обяснете, че лятото е сезонът, в който Слънцето пече най-силно и цветята/ растенията никога не трябва да се поливат по обяд, защото лъчите са толкова силни, че могат да изгорят листата му.

Ако желаете да продължите експеримента (но най-добре в друг ден), направете изненада на детето, като заедно посадите цвете, дърво (ако имате градинка). Купете му лейка (подходящ размер за детските ръчички), за да може да ги обгрижва.


Още упражнения

глобус с грапава повърхност за суша и гладка за вода

Упражнение “Глобус - земя и вода”

Пренесете Глобуса заедно с детето на маса. Обяснете, че това е модел на Земята – планетата, на която живеем. Завъртете глобуса, за да покажете, че той има кръгла форма и се върти.
Малко дете играе с фигурки на животни върху сив килим

Упражнение “Игри за съответствие – животни и карти”

Разгледайте заедно с детето фигурките с животни. Поговорете си свободно – как се казват, какви звуци издават, дали ги е виждало на живо и т. н. След това ги подредете в редица.
logo-image

Последвайте ни: