шарени нанизи от мъниста в дървени кутии

Цели

  • Въвеждане на действие “събиране” до 10;

  • Демонстрира връзките между числата до 10 – различни комбинации, сборът на които винаги е 10.

Категория умения

  • Математически умения (броене)

  • Чувство за ред

  • Концентрация

  • Внимание

  • Памет

  • Фина моторика

  • Самостоятелност

Образователен раздел

  • Математика

Необходими материали

  • 2 комплекта Цветни мъниста от 1 до 9, нанизани на тел / жичка (или принтиран шаблон). Числата съответстват на следните цветове: Едно (1) – червено Две (2) – зелено Три (3) – розово Четири (4) – жълто Пет (5) – тюркоазено Шест (6) – лилаво Седем (7) – бяло Осем (8) – кафяво Девет (9) – тъмносиньо

  • 9 бр. Златни десетици (9 комплекта 10 златисти мъниста, нанизани на тел / жичка);

  • Брояч (по желание) – ламинирана хартиена стрелка или лента с триъгълен отвор за по-прецизно отброяване на мънистата;

  • 2 кутии за мънистата (една за цветните, една за златните)

  • Табла / кутия за удобно пренасяне.

Презентация на стъпки

цветни стълби и златни десетици
1
1

Подредете двете цветни стълби (от 1 до 9 и от 9 до 1)

Подканете детето да подреди едната цветна стълба от 1 до 9, подравнени вляво (за да личи нарастването на числата). Срещу нея нека подреди втората цветна стълба, този път от 9 до 1. Ако се затруднява, може да използва брояча.

Подредете 9-те златни десетици една до друга под цветните стълби.

Следва да покажете на детето как да подреди цветната “змия” (пътечка).

цветни стълби и златни десетици
2

Подредете цветната “змия” (пътечка) от двете стълби цветни мъниста

Вземете количеството 1 от лявата стълба и го поставете отдолу. След това вземете 9 от дясната стълба и го сложете до единицата.

Повторете същото с 2 от лявата и 8 от дясната цветна стълба.

Подканете детето да продължи, като внимавате винаги да взима най-горните числа от двете стълби.

златни десетици и цветна "змия"
3
3

Превърнете цветната змия (пътечка) в златна

Когато всички мъниста от стълбите са подредени с цветна “змия” (пътечка), кажете на детето, че сега ще я превърнете в “златна”.

За целта ще използвате златните десетици.

златни десетици и цветна "змия"
4
4

Пребройте до 10 и заменете цветните мъниста със златни

С помощта на брояча, започнете да броите цветните мъниста, започвайки от първите, които сте поставили (1 и 9).

Когато стигнете до 10, вземете 1 златна десетица и я поставете над съответните мъниста (1 и 9). Кажете, че сега ще ги замените със златни.

златни десетици и цветна "змия"
5

Връщайте цветните мъниста обратно като стълби

При всяка замяна на цветни мъниста със златни, ги подреждайте отново като цветни стълби, както в началото.

Продължете, докато цялата “змия” (пътечка) се преобрази в златна.

Още упражнения

Image

Упражнение “Вретеновидни пръчки”

Следваме принципа отгоре-надолу при поставянето на кутията с празните отделения и под нея тази с пръчките. Следващият принцип е ляво-дясно, като при демонстрация започвате от числото 1 (умишлено пропускате “0”) и поставите там първата пръчка. Подканете детето да посочи и назове символа. То продължава със следващото поставяне и изговаряне. Когато пръчките привършат детето би следвало да забележи празното отделение при цифрата 0. Разяснението че, е “нула” е “нищо”.
верига от мъниста

Упражнение Верига от мъниста (броене до 100)

Подсигурете се, че двете стотици в таблата са поставени така, че да не си личи, че едната е верига. Попитайте детето “Знаеш ли какво е това?”. Ако вече сте играли със Златните мъниста, детето би трябвало да разпознае, че това са 2 стотици. Ако не сте, може да му посочите цялата стотица и да му кажете, че там има 100 мъниста (топчета).
logo-image

Последвайте ни: