обемни фигури

Цели

  • Опит с обемни форми

  • Интерес към откриването на формите в света около нас (асоциации в различен контекст)

  • Развиване на разбиране за връзките между тези обеми (могат да се групират и част от основите им са еднакви)

  • Речник – имена на различните групи

Категория умения

  • Сензорика: зрение

  • Математика: групиране

  • Концентрация

  • Координация

  • Фина моторика

  • Обща моторика

Образователен раздел

  • Сензорика

Необходими материали

  • 10 обемни тела: Куб 4-ъгълна призма 3-ъгълна призма 4-ъгълна пирамида 3-ъгълна пирамида Цилиндър Конус Сфера Елипсовид Овоид

  • Очертани основи на наличните ви геометрични фигури (някои са с по 2 – важното е да има за всяка): 3 квадрата 2 окръжности 2 равностранни триъгълника 2 равнобедрени остроъгълни триъгълника 2 правоъгълника 3 поставки за търкалящите се тела

  • Важно! Подберете такива фигури, които имат еднакви основи.

Презентация на стъпки

обемни тела и техните основи
1

Отделете само фигурите, които имат основи

Заедно с детето оставете таблата с обемните тела и техните основи на килима. Извадете само тези, които имат основи, а търкалящите се ги отделете настрани, за да не ви разсейват.

Кажете на мъника, че ще опитате да намерите очертанията (основите) на всяка фигура.

обемни тела върху лист с очертания
2
2

Намиране на правилните основи

Покажете на детето с 1-2 обемни тела как да открие правилните основи. “Изпробвайте” няколко, докато намерите такава, която пасва.

обемни тела върху лист с очертания
3

Обърнете внимание, че някои тела са с по 2 основи

Възможно е някои от фигурите да имат по 2 основи. Изговорете с детето защо е така.

Дали детето ще познае някои от тях (триъгълник, кръг, квадрат, правоъгълник)?

Вариация

обемни фигури

Може да опитате да научите имената на обемните тела – куб, овоид, конус, призма, триъгълна пирамида, четириъгълна пирамида и т. н. Съветваме да учите не повече от 3 наведнъж, използвайки т. нар. триетапен урок.

Още упражнения

Image

Упражнение “Двойки платове”

Може да се направи на маса, защото е по-удобно, но може да се направи и на пода в-у килим. Важно! Тук има подготовка за работа, която е много важна стъпка, а именно измиване на ръцете, за да се подсили чувствителността на сетивото Заедно извадете платовете и ги наредете пред вас в полукръг разбъркано. Последното парче плат се слага в средата. Със затворени очи, докоснете парчето плат, а с другата ръка потърсете неговия съответстващ двойник. Когато намерите две еднакви двойки, ги сложете една до друга в ляво на масата. Направете същото с всички парчета плат.
Image

Упражнение “Грапаво и гладко”

Поставяте пред детето плочата с двата квадратни релефа - грапав и гладък. Първоначално детето може да бъде наблюдател, а след това да пробва само със затворени очи и да докосне само. Демонстрирате допира и споделяте усещането от първата повърхност и от втората. Отново принципът ляво-дясно.
logo-image

Последвайте ни: