

”Родителство с обич и граници”+30 дни MontiWay Premium
- Родителски грешки и техните решения
- Чеклисти и упражнения за спокойни дни у дома
- Стратегии за граници без наказание и крясъци
- Реални примери от практиката

Цели
Четене на думи за първи път наум, без подкрепа – детето визуално запомня изписването на думите (фонетичен принцип)
Категория умения
Умение за четене тихо/ наум
Развитие на памет
Образователен раздел
Език и грамотност
Необходими материали
Розова кутия
Розови листчета с думи, сгънати на четири. На всяко листче е написана дума с 3-4 букви дума (в един цвят). Важно! Думите трябва да са с редуващи се гласни и съгласни, да се избягват звуците Й, Я, Ю, както и обеззвучени съгласни.
Примерни думи: пух, ехо, пола, бебе, муха, чук, кола, сова, коза, шах, мак, ухо, сак, ваза, кула, кана, маса, шише
Презентация на стъпки
1
Детето отваря кутията.
Подканете детето да отвори кутията.
Обяснете на детето, че сега ще му покажете как се чете наум (без никой да чуе).

2
2
“ТИХО” прочитане на думите (наум)
Извадете един лист, разгънете го и ТИХО прочетете думата. Старайте се да си отваряте устните и да прочитате думата много тихо и/или дори наум.
Сгъ нете прочетената дума и я сложете върху капачето на кутията.
Продължете с още 1-2 думи по същия начин.
3
Детето прочита думите (наум)
Поканете детето да опита само̀, прочитайки само с устни (без глас) – наум.
Накрая попитайте детето кои думи са му харесали. Важно е думите да бъдат разнообразни, за да привлечат интерес.
Подканете да повтори упражнението или да го прибере, ако е приключило.
Вариация

- Може да включите детето в изработването на материала. Като изрязвате заедно листчетата, сгъвате ги и т. н.
- Тайна мисия: напишете думи на такива листчета и ги скрийте в стаята/ в апартамента или дори навън, а детето да ги търси и прочита самостоятелно. Следващия път, не му споделяте, така малчуганът сам да намира тайните бележки.
Още упражнения
Упражнение “Розова кутия 1”
Започнете работа, като помолите детето да вземе Подвижната азбука и Розова кутия 1 и да ги сложи върху килима. Отворете кутията и изчакайте момент, за да може детето да осмисли какво точно има вътре. Подканете го да назове предметите, за да сте сигурни, че ще търси правилните звуци. Изберете 3 от тях и ги подредете един под друг. Помолете детето да назове първия предмет, след което го попитайте: “Кои звуци чуваш?”.
Упражнение “Първи звук”
Заедно с детето подредете и назовете всяко животно в редица. Следвайте принципа отляво-надясно и отгоре-надолу (както е при писане). Повторете същото с буквите, като ги подредите в колонка под животните, така че заедно да са в Г-образна форма.



