дете седнало на маса чете от лист

”Родителство с обич и граници”+30 дни MontiWay Premium

  • Родителски грешки и техните решения
  • Чеклисти и упражнения за спокойни дни у дома
  • Стратегии за граници без наказание и крясъци
  • Реални примери от практиката
Книгата + подарък тук
Проложението "MontiWay" на телефон и книгата "Родителство с обич и граници"

Цели

  • Четене на думи за първи път наум, без подкрепа – детето визуално запомня изписването на думите (фонетичен принцип)

Категория умения

  • Умение за четене тихо/ наум

  • Развитие на памет

Образователен раздел

  • Език и грамотност

Необходими материали

  • Розова кутия

  • Розови листчета с думи, сгънати на четири. На всяко листче е написана дума с 3-4 букви дума (в един цвят). Важно! Думите трябва да са с редуващи се гласни и съгласни, да се избягват звуците Й, Я, Ю, както и обеззвучени съгласни.

  • Примерни думи: пух, ехо, пола, бебе, муха, чук, кола, сова, коза, шах, мак, ухо, сак, ваза, кула, кана, маса, шише

Презентация на стъпки

1

Детето отваря кутията.

Подканете детето да отвори кутията.

Обяснете на детето, че сега ще му покажете как се чете наум (без никой да чуе).

розова кутия и листче с надпис 'бебе'
2
2

“ТИХО” прочитане на думите (наум)

Извадете един лист, разгънете го и ТИХО прочетете думата. Старайте се да си отваряте устните и да прочитате думата много тихо и/или дори наум.

Сгънете прочетената дума и я сложете върху капачето на кутията.

Продължете с още 1-2 думи по същия начин.

3

Детето прочита думите (наум)

Поканете детето да опита само̀, прочитайки само с устни (без глас) – наум.

Накрая попитайте детето кои думи са му харесали. Важно е думите да бъдат разнообразни, за да привлечат интерес.

Подканете да повтори упражнението или да го прибере, ако е приключило.

Вариация

дете изрязва розова картичка с ножица
  • Може да включите детето в изработването на материала. Като изрязвате заедно листчетата, сгъвате ги и т. н.
  • Тайна мисия: напишете думи на такива листчета и ги скрийте в стаята/ в апартамента или дори навън, а детето да ги търси и прочита самостоятелно. Следващия път, не му споделяте, така малчуганът сам да намира тайните бележки.

Още упражнения

Упражнение “Розова кутия 1”

Започнете работа, като помолите детето да вземе Подвижната азбука и Розова кутия 1 и да ги сложи върху килима. Отворете кутията и изчакайте момент, за да може детето да осмисли какво точно има вътре. Подканете го да назове предметите, за да сте сигурни, че ще търси правилните звуци. Изберете 3 от тях и ги подредете един под друг. Помолете детето да назове първия предмет, след което го попитайте: “Кои звуци чуваш?”.

Упражнение “Първи звук”

Заедно с детето подредете и назовете всяко животно в редица. Следвайте принципа отляво-надясно и отгоре-надолу (както е при писане). Повторете същото с буквите, като ги подредите в колонка под животните, така че заедно да са в Г-образна форма.
logo-image

Последвайте ни: