верига от мъниста

Цели

  • Запознаване с принципа “консервация и обратимост” – че независимо от формата, количеството се запазва (стотицата е със 100 мъниста и като верига, и събрана);

  • Практика с броене до 100 и числата от 10 до 100 (през 10).

Категория умения

  • Математически умения (броене)

  • Чувство за ред

  • Концентрация

  • Внимание

  • Памет

  • Фина моторика

  • Самостоятелност

Образователен раздел

  • Математика

Необходими материали

  • 1 стотица от Златните мъниста

  • Верига от 10 бр. Златни десетици (10 комплекта от по 10 златисти мъниста, нанизани на тел / жичка), свързани с халки, така че да може да се разпъва на пътечка и събира обратно като стотица;

  • Брояч (по желание) – ламинирана хартиена стрелка или лента с триъгълен отвор за по-прецизно отброяване на мънистата;

  • Табла / кутия за удобно пренасяне.

Презентация на стъпки

стотица от мъниста и събрана верига от сто мъниста
1
1

Подсигурете се, че детето знае, че това са 2 х 100

Подсигурете се, че двете стотици в таблата са поставени така, че да не си личи, че едната е верига.

Попитайте детето “Знаеш ли какво е това?”. Ако вече сте играли със Златните мъниста, детето би трябвало да разпознае, че това са 2 стотици. Ако не сте, може да му посочите цялата стотица и да му кажете, че там има 100 мъниста (топчета).

стотица от мъниста и събрана верига от сто мъниста
2

Попитайте детето дали двете стотици са еднакви

След като сте сигурни, че детето е наясно, че това са 2 х 100, попитайте: “Според теб, двете еднакви ли са?”. Обичайно мъникът отговаря с “Да”.


Поканете го тогава да извади двете стотици на масата, започвайки от цялата.

Когато хване веригата, тя се разгръща на 10 х 10, което е елемент на весела изненада.

Попитайте го втори път дали според него са еднакви – често този път отговорът е “не”.

разпъната и събрана верига от сто мъниста
3
3

Подканете детето отново да разпъне веригата

Покажете на детето, че веригата може да събере отново и да заприлича на другата стотица.

Насърчете мъника отново да я разпъне, за да преброите колко наистина мъниста съдържа.

Подканете го да използва етикетите, за да обозначи десетите (10, 20, 30… 100).

верига от сто мъниста
4
4

Пребройте мънистата от веригата

С помощта на брояча, започнете да броите златните мъниста от веригата.

Когато стигнете до десет, вземете етикета с цифра 10 и го поставете на съответното място. Насърчете детето да продължи до край.

Когато стигне до 100, му кажете, че вече може да е убеден, че са еднакви.

Още упражнения

дете подрежда масата за обяд

Упражнение Подреди масата (толкова- колкото)

Кажете на детето, че ще имате гости (играчките) и трябва да подредите масата за обяд. Сложете толкова чинийки, колкото са гостите. След това подканете детето да продължи да подрежда и останалата посуда, така че всеки гост да има по равно количество.
майка и дете сортират дрехи по големина

Упражнение Сортиране на дрехи по големина

Пригответе избраните дрехи на купчина върху леглото или друго удобно място. Важно! Не говорете, докато демонстрирате. Ако искате да обясните, спрете движението, дайте инструкцията си и след това продължете с показването.
logo-image

Последвайте ни: