верига от мъниста

Цели

  • Запознаване с принципа “консервация и обратимост” – че независимо от формата, количеството се запазва (стотицата е със 100 мъниста и като верига, и събрана);

  • Практика с броене до 100 и числата от 10 до 100 (през 10).

Категория умения

  • Математически умения (броене)

  • Чувство за ред

  • Концентрация

  • Внимание

  • Памет

  • Фина моторика

  • Самостоятелност

Образователен раздел

  • Математика

Необходими материали

  • 1 стотица от Златните мъниста

  • Верига от 10 бр. Златни десетици (10 комплекта от по 10 златисти мъниста, нанизани на тел / жичка), свързани с халки, така че да може да се разпъва на пътечка и събира обратно като стотица;

  • Брояч (по желание) – ламинирана хартиена стрелка или лента с триъгълен отвор за по-прецизно отброяване на мънистата;

  • Табла / кутия за удобно пренасяне.

Презентация на стъпки

стотица от мъниста и събрана верига от сто мъниста
1
1

Подсигурете се, че детето знае, че това са 2 х 100

Подсигурете се, че двете стотици в таблата са поставени така, че да не си личи, че едната е верига.

Попитайте детето “Знаеш ли какво е това?”. Ако вече сте играли със Златните мъниста, детето би трябвало да разпознае, че това са 2 стотици. Ако не сте, може да му посочите цялата стотица и да му кажете, че там има 100 мъниста (топчета).

стотица от мъниста и събрана верига от сто мъниста
2

Попитайте детето дали двете стотици са еднакви

След като сте сигурни, че детето е наясно, че това са 2 х 100, попитайте: “Според теб, двете еднакви ли са?”. Обичайно мъникът отговаря с “Да”.


Поканете го тогава да извади двете стотици на масата, започвайки от цялата.

Когато хване веригата, тя се разгръща на 10 х 10, което е елемент на весела изненада.

Попитайте го втори път дали според него са еднакви – често този път отговорът е “не”.

разпъната и събрана верига от сто мъниста
3
3

Подканете детето отново да разпъне веригата

Покажете на детето, че веригата може да събере отново и да заприлича на другата стотица.

Насърчете мъника отново да я разпъне, за да преброите колко наистина мъниста съдържа.

Подканете го да използва етикетите, за да обозначи десетите (10, 20, 30… 100).

верига от сто мъниста
4
4

Пребройте мънистата от веригата

С помощта на брояча, започнете да броите златните мъниста от веригата.

Когато стигнете до десет, вземете етикета с цифра 10 и го поставете на съответното място. Насърчете детето да продължи до край.

Когато стигне до 100, му кажете, че вече може да е убеден, че са еднакви.

Още упражнения

Image

Упражнение “Вретеновидни пръчки”

Следваме принципа отгоре-надолу при поставянето на кутията с празните отделения и под нея тази с пръчките. Следващият принцип е ляво-дясно, като при демонстрация започвате от числото 1 (умишлено пропускате “0”) и поставите там първата пръчка. Подканете детето да посочи и назове символа. То продължава със следващото поставяне и изговаряне. Когато пръчките привършат детето би следвало да забележи празното отделение при цифрата 0. Разяснението че, е “нула” е “нищо”.
Image

Упражнение “Карти и броене”

Подканете детето да извади и разбърка картите с числата. Нека след това открие цифрата на числото 1 и да го постави в горен-ляв ъгъл (така че да има място да подрежда количествата). Следва да отброи едно кубче под 1-цата.
logo-image

Последвайте ни: