Мъниста и поднос

Цели

  • Запознаване с 4-цифрени числа, опирайки се на познанията за числа от 1 до 10

  • Разпознаване и назоваване на количествата – единица, десетица, стотица, хѝляда

  • Представяне на концепцията за различната стойност на числото в зависимост от мястото (с визуалната подредба)

  • Речник – имена на разредите: единица, десетица, стотица, хѝляда

Категория умения

  • Математически умения (броене)

  • Чувство за ред

  • Концентрация

  • Внимание

  • Памет

  • Фина моторика

Образователен раздел

  • Математика

Необходими материали

  • 4 количества (мъниста), съединени така, че да представляват количествата: Една единица (1 самостоятелно мънисто); Една десетица (10 мъниста, съединени заедно); Една стотица (10 десетици, съединени заедно); Една хѝляда (10 стотици, съединени заедно).

  • Карта с наименованията на разредите (хѝляда, стотица, десетица, единица), оцветени съответно в: Хѝляда – зелено; Стотица – червено; Десетица – синьо; Единица – зелено.

  • Табла за удобно съхранение и пренасяне на упражнението.

Презентация на стъпки

златни мъниста
1
1

Заинтригувайте детето, че ще научи нещо вълнуващо (големи числа)

Обяснете на детето, че щом вече може да брои до 10, сега ще му покажете как да борави с много големи числа (четирицифрени).

Поканете го да разгледа мънистата (да ги усети на допир, тежест – напр. че единицата е много по-малка и лека от хилядата).


таблица с 4 колони
2

Поставете картата с имената на разредите пред детето

Поставете картата с имената на разредите пред детето. Обяснете му, че тези мъниста всъщност са числа и сега ще научи имената им (чрез т. нар. 3-етапен урок).

таблица с четири колони и мъниста един брой
3
3

Етап 1: Назоваване на имената (минимум 5 пъти за всяко количество)

Започнете, като извадите единичката (единичното мънисто) и я поставите под надписа “единица”. Кажете “Това е ЕДНА ЕДИНИЦА”.

Помолете детето да повтори минимум 5 пъти “една единица”, докато я посочвате.


таблица с четири колони и мъниста в трета колона
4

Оставяйте само количеството, чието име учите – другите числа връщайте обратно в таблата

Когато приключите с “една единица”, приберете я обратно в таблата и на нейно място извадете “една десетица” (поставена под съответния надпис).

Назовете я поне 5 пъти с детето, след което я върнете в таблата.

Процедирайте по същия начин и с “една стотица” и “една хѝляда”.

таблица с четири колони и мъниста във всички колкони
5
5

Етап 2: усвояване имената чрез игра

Следва да затвърдите новото знание чрез игра. Извадете и подредете всички количества върху картата под съответните им наименования (хѝляда, стотица, десетица, единица).

Започнете да питате детето: “Можеш ли да посочиш една единица? А една хѝляда? Къде е една десетица? А една стотица?”.

Повторете въпросите в случаен ред поне 5 пъти или докато усетите, че детето уверено показва винаги правилното количество.

таблица с четри колони, ръка посочва първа колона
6
6

Етап 3: затвърждаване имената чрез въпроса “Какво е това?”

Важно! Преминете към етап 3 само ако сте уверени, че детето се е справило без грешка в етап 2.

Посочете последователно всяко отделно количество от най-голямото към най-малкото (отляво-надясно). При всяко посочване питайте еднократно “Какво е това?”.

Ако детето се колебае или отговори грешно, прекратете тактично урока и опитайте друг ден.

Вариация

Вместо мъниста, може да принтирате и изрежете количествата на картон/ламинирана хартия (двуизмерни).

Още упражнения

Дете играе с математически образователни дъски за обучение на числа

Упражнение “Практика със символи (1-9999) – единица, десетица, стотица, хѝляда”

След като детето вече познава числата до 9000 и десетичната система (единици, десетици, стотици, хѝляди), можете да му представите как се образуват четирицифрени числа. Подредете заедно с детето числата от 1 до 9000, като започнете отляво-надясно с единиците, до тях – десетиците, после стотиците и накрая хилядите.
последователно подредени червени и сини блокове

Упражнение “Числови летви (1-10)” – част 1

Поканете детето да извади заедно с вас всички летви една под друга в случаен ред. Важно е всички да са подравнени отляво, като червената част на всяка летва също трябва да е винаги вляво.
logo-image

Последвайте ни: